Krievijas naftas cauruļvadu monopoluzņēmums Transneft 6.oktobrī Krievijas Enerģētikas ministrijā notikušā apspriedē par naftas produktu pārkraušanas apjomu palielināšanu Krievijas ostās ierosinājis to darīt uz Latvijas ostu rēķina, vēsta biznesa laikraksts Vedomosti.
Kā pavēstījis Transneft pārstāvis, nepieciešams noslogot Krievijas ostu infrastruktūru. Agrāk bija viens logs uz Eiropu - cauruļvads Družba, tad tagad parādījušās Ustjlugas un Primorskas ostas. Notikusi naftas plūsmas pārvirzīšana. «Tas pats tagad notiek ar naftas produktiem, mēs attīstām pašu ostas,» sacīja kompānijas pārstāvis. Transneft ir brīvas jaudas, kuras var tikt izmantotas dīzeļdegvielas pārsūknēšanai.
Kā liecina avīzes rīcībā esošais sanāksmes protokols, sanāksmes dalībnieki - uzņēmumu Surgutneftegaz, Rosneft, Lukoil, Bashneft, Gazprom neft pārstāvji - atbalstījuši ierosinājumu palielināt pārkraušanas apjomus Krievijas ostās.
Rosneft pārstāvis pavēstījis par «gatavību pārvirzīt apjomus uz Novorosijskas un Primorskas ostām, ja ir dzelzceļa un cauruļvadu transporta tehniskās iespējas, kā arī minēto piegāžu ekonomiska pievilcība». Gazprom neft ir gatava «pilnībā pārorientēt naftas produktu eksporta plūsmas uz Primorskas, Ustjlugas, Sanktpēterburgas ostām, ja tiek nodrošināti vienādi ienākumi ar tarifu samazināšanas palīdzību».
Lai tiktu nodrošināti vienādi ienākumi, nepieciešams samazināt Krievijas dzelzceļa transportēšanas tarifus, bet Transneft un termināļiem Ustjlugā un Sanktpēterburgā - pārkraušanas tarifus, uzskata Transneft, liecina sanāksmes protokols.
Krievijas dzelzceļam naftas produktu pārvadāšana ir galvenais ienākumu avots un budžeta deficīta apstākļos monopolists nesniegs priekšrocības naftas kompānijām, uzskata aģentūras Infoline-analitika ģenerāldirektors Mihails Burmistrovs. Pēdējos desmit gados kravu pārkraušana Krievijas ostās ir krasi pieaugusi, bet dzelzceļa attīstība atpaliek no kravu pārkraušanas vajadzību nodrošināšanas, viņš norādīja.
Pēdējos gados ostu jaudas ir ievērojami pieaugušas, taču šobrīd ir nepieciešams risināt infrastruktūras problēmas, piemēram, Krievijas dzelzceļš jau ilgstoši nespēj uzbūvēt dzelzceļa atzaru uz Primorskas ostu, sacīja Raiffeisenbank analītiķis Konstantīns Juminovs.
Kā Vedomosti pavēstīja Thomson Reuters Maskavas biroja preču tirgus galvenais redaktors Aleksandrs Eršovs, Krievijas ostas ir konkurētspējīgas degvielas piegādē līdz kuģiem. Pirmajā pusgadā tarifs Rosneft Rjazaņas rūpnīcas dīzeļdegvielas transportēšanai līdz Ventspils ostai bija 1800 rubļi par vienu tonnu, bet līdz Primorskas ostai - 1920 rubļi par tonnu.
Kā liecina Krievijas Federālā muitas dienesta dati, Latvijas ostās tiek pārkrauti aptuveni desmit miljoni tonnu Krievijas naftas produktu.
Jau ziņots, ka šī gada deviņos mēnešos, salīdzinot ar 2013.gada analoģisku periodu, Latvijas ostu kravu apgrozījums palielinājies par 3,9% līdz 55,54 miljoniem tonnu, portālu Nozare.lv informēja Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas departamentā.
2013.gada pirmajos deviņos mēnešos Latvijas ostu kravu apgrozījums bija 53,5 miljoni tonnu.
Gada pirmajos deviņos mēnešos Rīgas ostā pārkrauti 30,04 miljoni tonnu, un tas ir par 13,8% vairāk nekā pērn analoģiskā laika periodā. Ventspilī pārkrauti 20,6 miljoni tonnu, kas ir par 8,7% mazāk nekā 2013.gada pirmajos deviņos mēnešos, bet Liepājā pārkrauti 3,7 miljoni tonnu, kas ir par 7,1% vairāk nekā pērn.
Vislielāko apgrozījumu ar 26,6 miljoniem tonnu Latvijas ostās sasniedza beramkravas, ar 19,93 miljoniem tonnu seko lejamkravas, bet ģenerālkravu apgrozījums bija deviņi miljoni tonnu.
Vismazākais kravu apjoma kāpums fiksēts ģenerālkravu segmentā - par 1,7%, beramkravu segmentā bija pieaugums par 3,5%, savukārt lejamkravu segmentā - pieaugums par 5,4%.