«Tīklošanās ir kontaktu pārvēršana naudā. Tā ir iespēja iegūt jaunus kontaktus, zināšanas, iespējas,» definē Aiga Veckalne, tīklošanas organizācijas Business Network International (BNI) vadītāja Latvijā.
Viņas kolēģis Gatis Zamurs min piemēru – viņam LinkedIn ir vairāk nekā 500 kontaktu, Facebook – vēl vairāk. «Kāda no tā jēga? Tos, ar kuriem es varu strādāt, ar tiem arī darbojos, bet tie ir kādi 10%. Tīklošana ir veids, kā šos atlikušos 90% monetizēt, palīdzot citiem, kuri tādā pašā veidā monetizē savus kontaktus. Es gadiem ilgi cīnos pret stereotipu, ka latvieši nemāk sadarboties, un esmu pārliecināts, ka Latvija ir gatava šāda veida tīklošanai, jo visiem ir viens mērķis – attīstīt biznesu,» saka G. Zamurs. Raksturojot to, kā tīklojas kautrīgie latvieši, A. Veckalne ilustrē – ieraugot kādu pazīstamu seju, cilvēki apstājas blakus un visu pasākuma laiku nopļāpā. Ja neviena pazīstama nav, latvietis visbiežāk stāv stūrī un pārējos vēro, mulsi smaidot. Ja kāds pienāk klāt, viņš ir priecīgs iepazīties, bet, ja ne – paliek stāvot vienatnē. «BNI koncepts nodrošina, ka neviens nepaliek stūrī, klusi smaidot, jo organizācijā ir kāds, kurš parūpējas par visiem viesiem, iepazīstina un saved kopā ar potenciāli noderīgiem cilvēkiem,» viņa stāsta.
Amerikas piegājiens
BNI ir Amerikā radīts tīklošanas principu kopums, kam ir franšīzes vairāk nekā 50 valstīs, tostarp Lietuvā un arī Latvijā. Vaicāts, kāpēc kam tādam nepieciešama franšīze, G. Zamurs atbild, ka cilvēki to var darīt arī paši, taču amerikāņi 30 gados ir izveidojuši sistēmu ar konkrētiem noteikumiem. «Piesaistot klientus, varam teikt, ka tas notiks tā, tas strādās. Gan Amerikā, gan Eiropā šis modelis darbojas, tādēļ franšīze ir drošs variants,» viņš saka. Franšīzes īpašnieks Skandināvijā un Baltijā ir zviedru uzņēmējs Gunnars Selhedens (Gunnar Selheden). G. Zamurs kā Latvijas Koka būvniecības klastera vadītājs bija ticies ar šī kluba dalībniekiem no Nīderlandes, kuri bija izbrīnīti, ka Latvijā tāda nav, bet A. Veckalne, iepriekš vadot tulkošanas aģentūru Skrivanek Baltic, bija paviesojusies Lietuvas BNI, un viņiem radās iespēja ieviest šo kustību Latvijā.
BNI tīklošanās notiek reizi nedēļā, 6.45 no rīta, katram no dalībniekiem ir 30 sekundes laika, lai iepazīstinātu ar sevi un savu vajadzību, un katru reizi kāds uzņēmējs tiek pie 10 minūšu runas. BNI tīklotāju grupā ir līdz 50 cilvēkiem un dalībnieku pārstāvētās nozares. «Katra uzņēmēja mērķis, reizi nedēļā visiem tiekoties, ir ar saviem kontaktiem palīdzēt pārējiem. Katra dalībnieka pienākums ir katru nedēļu piecelties un runāt. Nevienam netiek jautāts, vai gribi to darīt – ja tu te esi, tad arī runā,» saka G. Zamurs. Viņš uzskata, ka tieši disciplīnā – visi katru nedēļu ierodas un stāsta, kādu palīdzību sagaida – balstās tīklošanas veiksme. Tāpēc dalībnieki pusgada laikā drīkst neierasties tikai trīs reizes, pretējā gadījumā viņi tiek izslēgti.
Dalība tīklotāju klubiņā prasa spēju uzstāties publiski un iemācīties to darīt vēl labāk, daudziem tas prasa īpašu piespiešanos. Tāpat cilvēki iemācās pateikt sakāmo lakoniski. «Katram ir 30 sekundes, lai izteiktos, turklāt ne tikai jāpasaka, ka esi Jānis no uzņēmuma Bārbelīte, bet jāpasaka, kāpēc šodien te esi atnācis un kādu palīdzību vēlies saņemt no pārējiem,» skaidro A. Veckalne.
Visu rakstu Tīklošana – kontaktu monetizēšana lasiet 13. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.