Joprojām daudzi skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēji grēko, neievērojot higiēnas prasības, tās uztver kā administratīvo slogu.
Kopš jauno Ministru kabineta noteikumu Higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai spēkā stāšanās pagājušā gada oktobrī Veselības inspekcija (VI) laikā līdz šī gada marta beigām ir veikusi 255 plānveida kontroles šādu pakalpojumu sniegšanas vietās. 34% no kontrolētajiem objektiem tika konstatētas dažāda veida neatbilstības prasībām. Nozarē strādājošie uzskata, ka tirgu duļķo tie skaistuma kopēji, kuri pakalpojumus sniedz izbraukumā vai īrē darba vietu salonos vai frizētavās.
Līdz ar jaunajām higiēnas prasībām ir pieaudzis neatbilstību skaits par izlietnes neesamību, kas kopš pērnā gada rudens ir obligāti ierīkojama katrā darba telpā, kurā tiek sniegti skaistumkopšanas pakalpojumi (iepriekš obligāti bija tikai sejas un ķermeņa estētisko pakalpojumu sniedzējiem). Tiesa gan, prasībām attiecībā uz lietoto darba piederumu apstrādi atbilstoši inficēšanās riskam pieminētajos noteikumos ir atrunāts pārejas periods – tās stāsies spēkā vien šī gada 1. oktobrī, ļaujot pakalpojumu sniedzējiem sagatavoties jaunajai darba piederumu apstrādes kārtībai. Par to izpildi šobrīd kontroļu laikā tiek skaidrots un sniegtas konsultācijas attiecībā uz jauno prasību ieviešanas un izpildes kārtību. Jaunie darba piederumu apstrādes procesi tiek skaidroti arī higiēnas minimuma apmācībās, kas no šī gada 1. oktobra reizi piecos gados būs obligāti jāapmeklē visiem tiem skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem, kas nav sertificētas ārstniecības personas.
Visbiežāk iedzīvotāji VI vēršas ar sūdzībām par iespējamiem pārkāpumiem gan manikīru, gan friziera lietoto darba piederumu apstrādē un telpu tīrībā, kā arī par netīriem dvieļiem. Pēdējos trīs gados inspekcijā saņemti 38 iesniegumi par skaistumkopšanas jomu, tomēr 63% gadījumu iesniegumos piesauktā informācija kontroles laikā neapstiprinājās. Vidēji gadā VI tiek saņemti 11 iedzīvotāju iesniegumi par iespējamiem higiēnas prasību pārkāpumiem skaistumkopšanas salonos. Iestāde informē, ka pēdējos gados ir palielinājies to objektu skaits, kuriem darba kabinetā nav ierīkota izlietne, jo ir pieaudzis to pakalpojumu sniedzēju skaits, kuri kabinetus īrē skaistumkopšanas pakalpojumiem nepiemērotās telpās, piemēram, biroju centros, izmantojot koplietošanas tualetes telpās esošo izlietni. Tāpat frizētavu un skaistumkopšanas salonu darbinieki bieži neievēro dezinfekcijas līdzekļa lietošanas instrukcijā noteikto, piemēram, attiecībā uz tā pareizu pagatavošanu vai iedarbības veidu.
Problēmas sagādā arī prasībām atbilstošas atkritumu tvertnes nodrošināšana darba telpā – tādas, kuras vāka atvēršana izslēdz roku kontaktu ar potenciāli inficētu virsmu, piemēram, atkritumu tvertne ar vāku un pedāli vai sensoru tā atvēršanai.
Pārkāpumu iemesli ir dažādi – gan normatīvo aktu prasību nezināšana, gan attieksmes jautājums, neizprotot higiēnas prasību mērķi un uztverot tās drīzāk kā administratīvo slogu, nevis kā aizsardzības pasākumus infekcijas slimību izplatīšanās mazināšanai pakalpojumu laikā jeb gan klienta, gan pakalpojuma sniedzēja inficēšanās riska novēršanai. Lai skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem palīdzētu izprast normatīvo aktu prasības un sniegtu atbalstu higiēnas prasībām atbilstošu pakalpojumu nodrošināšanai, inspekcija ir izstrādājusi labas prakses rekomendācijas, kas lejupielādējamas tās tīmekļa vietnē.
Visu rakstu lasiet 25. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!