Jaunā informācijas tehnoloģiju (IT) kompānijas Microsoft jaunuzņēmumu kūrētāja Centrālās un Austrumeiropas reģionā Elise Sasa vēlas darboties kā tulks starp abām pusēm, kas ne vienmēr viena otru spējušas atrast un sadarboties.
Sasu šim amatam uzrunājusi kompānija Microsoft, kas šai pozīcijai meklējusi cilvēku ar praktisku pieredzi. Viņai piedāvājums šķitis ļoti interesants, jo arī kompānija ir mainījusies. Agrāk kompānija bijusi slēgta, bet tagad cenšas būt atvērtāka, un arī jaunuzņēmumi sāk izvērtēt Microsoft platformu nopietnāk, sprieda kompānijas pārstāve.
Sasas prioritāte ir stādāt ar jaunuzņēmumu komūnu - TechHub Rīgā, Garage48, Startup Wise Guys, Gamefounders Igaunijā, Startup Highway Lietuvā. Līdzīgas komūnas ir Polijā un Balkānos. Viņa vēlas veidot sadarbību pāri robežām, Microsoft iekšienē veidot komunikāciju dažādu valstu ofisos.
Sasa pauda pārliecību, ka Microsoft ir programmas, kurās jaunie uzņēmēji var būt ieguvēji, piemēram, jaunuzņēmumu atbalsta programmā Bizspark. «Tā kā nāku no jaunuzņēmumu pasaules, zinu, ka runa nav tikai par bezmaksas programmatūru, jo tie cer arī uz papildu atbalstu - mentoringu, kontaktiem, kas var palīdzēt attīstīties ātrāk,» sprieda Sasa. Viņasprāt, tas ir kas tāds, ko viņa var atbalstīt vairāk, esot Microsoft.
Runājot par sadarbību, viņa norādīja, ka bieži jaunajiem uzņēmumiem nav laika mārketinga aktivitātēm, jo tie savu laiku velta produktu uzlabošanai, bet Microsoft šajā jomā var palīdzēt. Kā piemēru viņa minēja sporta treniņu plānošanas un analīzes jaunuzņēmumu Sportlyzer, kas ir viens no BizSpark uzņēmumiem un ticis aprakstīts Microsoft blogā.
Sasa skaidroja, ka Microsoft vēlas atbalstīt iesācējuzņēmumus vairāku iemeslu dēļ. Piemēram, kompānijai ir daudz produktu, kuros tie varētu būt ieinteresēti. Savukārt, kļūstot veiksmīgi, šie uzņēmumi var kļūt par Microsoft klientiem trīs līdz piecu gadu laikā. Viņa arī pauda pārliecību, ka cilvēki, kuri ir mentorējuši jaunuzņēmumus, iegūst papildu informāciju par to, kas notiek, kādas ir jaunās pieejas, viņi redz aizrautību cilvēku acīs.
«Gribētu teikt, ka Microsoft programmas jaunuzņēmumiem ir abpusējs ieguvums. Jāstrādā abos virzienos,» teica kompānijas pārstāve. Viņa arī norādīja, ka vēlme iegādāties veiksmīgākos projektus neesot galvenais iemesls.
Sasa sprieda, ka bieži vien lielās korporācijas raugās pāri jaunuzņēmumiem un neuzskata tos pat par konkurentiem. Viņasprāt, tā ir liela problēma. Vienlaikus lielās kompānijas sagaida, ka izstrādātāji veidos lietotnes to platformām. «Kā tas var notikt, ja korporācijās nav atvērtu cilvēku?» sprieda Sasa.
Viņa teica, ka Microsoft gadījumā ir daudz dažādu servisu un programmu, turklāt tās paredzētas ne tikai jaunuzņēmumiem, bet arī studentiem. Taču, viņasprāt, bieži cilvēki par to nezina. Kā piemēru viņa minēja BizSpark - Baltijas valstu iesācējuzņēmumi zinot šo nosaukumu, bet ne saturu. Sasa vērtēja, ka attīstība IT pasaulē, izmaiņas notiek ļoti ātri. Pēc viņas domām, Microsoft to ir sapratusi, lai gan atvērtības, zināšanu un pieredzes līmeņa paaugstināšanas jomā vēl ejams garš ceļš. Viņa piebilda, ka Microsoft iekšienē notiek prioritāšu maiņa un viena no šī procesa sastāvdaļām ir jaunuzņēmumu attiecību kūrētāja iecelšana.
Viņa arī pauda pārliecību, ka no zaudējumiem iespējams mācīties, jo tie dod vērtīgu informāciju.
Lūgta salīdzināt situāciju ar jaunuzņēmumiem dažādās valstīs, Sasa sprieda, ka Baltijas valstis attīstības ziņā ir priekšā. Šajā reģionā ir gan labi veiksmīgie piemēri, gan arī pavisam jauni uzņēmumi, kas vēl cīnās. Turklāt Baltijas valstu jaunuzņēmumi domājot globālā līmenī jau no pirmās dienas. Sasa pauda viedokli, ka IT jomā vietējais tirgus ir pārāk mazs. To var izmantot testēšanai, bet ne izdzīvošanai. Atšķirīga situācija gan esot Polijā, kur ir liels tirgus un var uzskatīt, ka esi bijis diezgan veiksmīgs, ja tajā esi ko sasniedzis. Horvātijā esot tehnoloģiju ziņā prasmīgi cilvēki, taču vēl nav tik daudz veiksmes stāstu, savukārt Bulgārijā esot izveidota jaunuzņēmumiem paredzēta programma.
Baltkrievijā darbojas vairākas lielās IT kompānijas, kas sniedz ārpakalpojumus lielākām kompānijām citur pasaulē. Viņasprāt, šajā valstī cilvēkiem ir augsts zināšanu līmenis un tehniskās prasmes, bet uzņēmējdarība vēl nav tā attīstījusies. Esot jaunie uzņēmumi, kuri vēlas veidot savu biznesu, taču šī joma ir vēl agrīnā stadijā. Vienlaikus ir arī pāris jaunuzņēmumu komūnas. Gruzija, pēc Sasas vērtējuma, patlaban strauji attīstās un saņem lielu starptautisku atbalstu ne tikai uzņēmējdarbībai, bet arī visai ekosistēmai, infrastruktūrai. Savukārt Armēnija esot nedaudz priekšā. Tajā izveidots Microsoft inovāciju centrs, kas strādā ar dažādām cilvēku grupām.
Par labu piemēru Lietuvā viņa uzskata aplikāciju reklamēšanas rīku AdDuplex, Latvijā - infografiku veidošanas rīku Infogr.am, platformu digitālo produktu pārdošanai Sellfy.
Sasa atzina, ka nauda ir ļoti svarīgs jautājums, un šī iemesla dēļ iesācējuzņēmumiem jāizdomā, kā veidot biznesu pietiekami lielā mērogā. Tas ļaus pārliecināt biznesa eņģeli vai riska kapitālistu investēt līdzekļus.
Viņa arī iedrošināja pēc iespējas ātrāk izveidot pirmo minimālo dzīvotspējīgo produktu.
«IT jomā ir jāpierāda, ka tev ir laba ideja, esi uzbūvējis prototipu un ir laba komanda, kas veicinās jaunuzņēmuma augšanu,» teica Sasa.
Viņa arī teica, ka tas ir atkarīgs no jaunuzņēmuma attīstības posma un komandas locekļu pieredzes, taču viņa iesaka pieteikties kādai programmai vai inkubatoram, lai iegūtu pieredzi, padomus un, iespējams, piesaistītu investorus. Sasa arī mudina iemācīties vienkāršā veidā pastāstīt par savu produktu. «Esmu redzējusi daudz ļoti labu jaunuzņēmumu, kuriem ir labs prototips, taču viņi nezināja, kā par to jārunā, un neprata pārdot potenciālajiem investoriem,» stāstīja Microsoft pārstāve.
Viņa minēja, ka pie investīciju piesaistes ir jāstrādā nopietni. Sasa stāstīja par Igaunijas rīka Pipeline veidotāju pieredzi, norādot, ka šis uzņēmums vispirms kontaktējies ar vairāk nekā 100 investoriem, bet izpētījuši bija vēl vairāk. Viņasprāt, tas ir līdzīgi normālam pārdošanas procesam - sākt ar vairākiem simtiem, saņemt atbilstošas atbildes no 30, turpināt garākas diskusijas ar desmit, bet galu galā palikt ar trīs.
Viņa norādīja, ka investīciju piesaistes process var prasīt ilgu laiku un jaunuzņēmumiem ir jādomā, kā izdzīvot šajā laikā, kā arī jābūt gataviem atstāt savu maizes darbu.
Sasa pirms tam strādājusi jaunuzņēmumu pasaulē, kur nonākusi 2007.gadā. Viņa teica, ka ir aizrāvusies ar šo jomu, kur cilvēki ir dinamiski un inteliģenti. Viņa piedalījusies IT «ideju kalves» Garage48 pasākumu organizēšanā dažādās valstīs, bijusi viena no Igaunijas programmas tehnoloģiju jaunuzņēmumiem Startup Wise Guys līdzdibinātājām.
Izsludinot konkursu, Microsoft norādīja, ka jaunajam darbiniekam būs jāpalīdz iesācējuzņēmumiem iesaistīties dažādajās Microsoft atbalsta programmās un jāsniedz nepieciešamais atbalsts tehnoloģiju izmantošanā. Atbildības sfērā ietilps sadarbība ar izstrādātājiem lietojumprogrammu radīšanā Windows 8 un Windows Phone 8, kā arī izstrādes «mākoņa» platformas Azure iespēju skaidrošana un tās izmantošanas veicināšana.