«Šobrīd ir novērojama paaudžu nomaiņa. Interese pārdot uzņēmumus ir tieši cilvēkiem, kas dibināja uzņēmumus uzreiz pēc Padomju Savienības sabrukuma. Viņiem ir 55 līdz 60 gadi un viņi saprot, ka nevar strādāt visu savu dzīvi. Tāpēc vislielākā interese ir vērojama tieši no viņiem,» biznesa portālam db.lv norāda uzņēmumu iegādes un apvienošanās (M&A) darījumu konsultanta Oaklins M&A Baltics partnere un vadītāja Latvijā Valērija Lieģe.
Pēc viņas teiktā, otrā kategorija, kas vēlas pārdot uzņēmumus, šobrīd ir tie, kuri ir izdzīvojuši krīzi un saprot, ka krīzes laikā to nevar izdarīt. Līdz ar to īstais brīdis ir tagad,kad viss ir labi, jo, kā zināms, ekonomika ir cikliska.
Lai uzņēmumu varētu pārdot, tas vispirms ir jāsagatavo, bet to bieži vien ir grūti izdarīt, jo tad vadītājam un īpašniekam ir jāpaiet malā un jāizveido uzņēmums, kas nav atkarīgs no viņa. Kopumā viss sagatavošanas process prasa aptuveni trīs gadus. «Pašā sākumā ir jānodala privātās lietas no uzņēmuma. Pēc tam jālikvidē visa pelēkā zona, jāattīra bilance, kā arī jāizveido biznesa plāns, jo faktiski sanāk tirgot ne tikai pagātni, bet arī nākotni. Beigu beigās jāizveido neatkarīga vadības komanda,» par soļiem, kas ir jāsper, ja pieņemts lēmums pārdot uzņēmumu, stāsta V. Lieģe.
Viņa gan arī piebilst, ka pastāv iespēja nodot uzņēmumu bērniem, vai nu izveidojot neatkarīgu vadības komandu, un bērns ir vienkārši īpašnieks, vai arī bērns pārņem uzņēmuma vadību. Eiropā pastāv daudz ģimenes uzņēmumu, kas tiek nodoti no paaudzes paaudzē, bet tas nenozīmē veiksmi visos gadījumos. Tas, kas esi veiksmīgs uzņēmējs nenozīmē, ka arī tavs bērns tāds būs, skaidro V. Lieģe.