Lai gan Covid-19 ierobežojumu dēļ jau vairākus mēnešus slēgti visi veikali, kuru produkcija neiekļaujas pirmās nepieciešamības preču sarakstā, tirgotāji aizvien nav sagaidījuši valsts atbalstu nomas maksai.
Ņemot vērā, ka nomas ieņēmumi ir sarukuši par 57%, bet apmeklētāju skaits tirdzniecības centros – par 75%, jau tuvākajā laikā ir paredzams maksātnespējas vilnis, kas sagraus tirdzniecības nozari un iedragās Latvijas investīciju vidi ilgtermiņā.
Nekustamā īpašuma attīstītāju alianse (NĪAA) uzskata, ka Finanšu ministrijai un Ekonomikas ministrijai ir nekavējoties jāpieņem lēmums par atbalstu nomas maksai. Risinājumu neesamības gadījumā Latvija saskarsies arī ar tiesvedības riskiem pret valsti.
NĪAA norāda, ka, piemēram, Lietuvā valdība nodrošina nomas maksas kompensācijas, Igaunijā tiek ļauts tirdzniecības centriem strādāt, savukārt Latvijā valdība ne maksā kompensācijas, ne ļauj tirdzniecības centriem strādāt.
Ņemot vērā to, ka veikaliem ir aizliegts strādāt un tādējādi valdība ir aizliegusi izmantot tirdzniecības platības, no valsts jānāk skaidram, mērķtiecīgam atbalstam nomas maksas segšanai, lai neradītu telpu iznomātājiem vēl lielākus zaudējumus un neiznīcinātu biznesu pilnībā, uzskata NĪAA.
Alianse atsaucas uz LTV raidījumā “Rīta panorāma” Latvijas Bankas padomes locekļa, bijušā finanšu ministra Andra Vilka teikto, ka “lielākā problēma Latvijā tika pieļauta pagājušajā gadā – atbalstam vajadzēja būt ātrākam un plašākam. Ielaistās problēmas mēs redzam tagad.” Eksperta ieskatā valsts atbalstam ir jābūt pārdomātākam un mērķētākam, uzsverot, ka Covid-19 seku novēršanai janvāra beigās bija iztērēti apmēram 1,3 miljardi eiro, bet no šīs summas līdz iedzīvotājiem vai uzņēmējiem grantos nokļuva tikai apmēram 10%. Šāda atbalsta proporcija nav taisnīga un rada lielus riskus Latvijas ekonomikai ilgtermiņā.
“Tirdzniecības centru darbība ir tiešā veidā ierobežota ar valdības lēmumu, bet izveidotā apgrozāmo līdzekļu programma tiem nepalīdz, jo 95% no tirdzniecības centru apgrozījuma veido nomas maksa. Jau pagājušogad tirdzniecības centri finansēja no saviem līdzekļiem nomas maksas atlaides 43 miljonu eiro vērtībā, kas ir pielīdzināms trīs mēnešu nesaņemtiem nomas ienākumiem. Patlaban tirdzniecības centru nomas maksas ieņēmumi ir sarukuši par 57%, bet apmeklētāju plūsma – par 75%, kas ir tiešs ceļš uz maksātnespēju. Ir acīmredzams, ka valsts atbalsts tirdzniecības infrastruktūru nav sasniedzis, tirdzniecības ekosistēma var sabrukt un pēc krīzes neatgūties. Aicinām Finanšu ministriju un Ekonomikas ministriju nekavējoties piešķirt līdzekļus nomas atbalstam un ļaut telpu iznomātājiem un tirgotājiem izdzīvot krīzē,” komentē NĪAA valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vanags.
Uz jautājumu, ko darīt tirdzniecības centriem, Colliers Tirdzniecības platību nodaļas asociētā direktore Jevgēnija Kiseļova teic, ka vienas receptes visiem diemžēl nav, taču noteikti jārēķinās ar to, ka šobrīd ir nomnieku tirgus.
"Tādējādi, pirmkārt, kā jau uzsvērts, ir jāsadarbojas, jākomunicē ar saviem nomniekiem, turklāt – proaktīvi; ir nepieciešams sadzirdēt – ko tiem vajag, kā viņus ir iespējams atbalstīt, un ir jāmeklē kompromisi. Otrkārt, ir īstais laiks saprast, uz ko tieši fokusēties, kādā nišā darboties, kad beigsies Covid-19, attiecīgi plānot un iespēju robežās veikt izmaiņas jau tagad. Varbūt tā uzreiz nešķiet, taču šis ir pateicīgs laiks pārmaiņām – ir iespējams centru uzlabot, kaut vai pārvietojot nomniekus. Ir jāanalizē iespējas, jāatrod niša, saprotot, kādus klientus tirdzniecības centrs vēlas redzēt pie sevis pēc pandēmijas. Treškārt, jāsaprot, kāda ir konkrētā iepirkšanās centra “rozīnīte”, spilgta iezīme jeb kas ir unikālās īpašības, kuru trūkst, kuru nav citiem. Tie varētu būt nomnieki vai pakalpojumi, kuri netiek piedāvāti nekur citur. Piemēram, līdzās tirdzniecības centram Sāga ir ieplānots veikparks un citas sporta atrakcijas. Ceturtkārt, lai gan aicinu iejusties nomnieka ādā, iekāpt viņa kurpēs, tajā pašā laikā nevajadzētu ļauties pesimismam, turpināt runāt ar jauniem uzņēmumiem, kas vēl nav pārstāvēti šajā tirgū. Nedrīkst nolaist rokas, domāt, ka neviens negribēs te attīstīt biznesu. Gluži pretēji – nepieciešams noskaņoties pozitīvi, ar skatu uz nākotni. Un, piektkārt, tirdzniecības centriem ir svarīgi turpināt sazināties savstarpēji, jo, apvienojoties interešu grupā, šajos grūtajos laikos ir lielāka varbūtība panākt sev pozitīvu rezultātu," norāda J.Kiseļova.