Sv. Valentīna dienā visvairāk naudas tērē īri, Austrijā vīrieši apsveic pat mātes, bet Beļģijā tiek dāvinātas tehniska rakstura dāvanas, liecina GE Money pētījums.
14. februāris ir Sv.Valentīna diena. GE Money, kas darbojas 55 valstīs pasaulē, šai dienai tuvojoties, veica pētījumu, kā šī diena tiek atzīmēta Eiropā.
GE Money pētījuma rezultāti liecina, ka visstiprākās Sv.Valentīna dienas tradīcijas ir Lielbritānijā un Īrijā, kur to atzīmē visas paaudzes neatkarīgi no vecuma. Cilvēki šajās valstīs vairāk tērē arī pārsteiguma dāvanām šajā dienā. Piemēram, īri ir gatavi maksāt līdz pat 100 eiro par rožu pušķi. Turklāt vīrieši bieži pušķim pievieno arī juvelierizstrādājumus aptuveni 150 eiro vērtībā. Papildus īri iztērē vidēji 200 eiro romantiskām vakariņām diviem. Saskaņā ar GE Money pētījuma rezultātiem īri iztērē visvairāk naudas Sv.Valentīna dienā. Tomēr Lielbritānija daudz neatpaliek tēriņu ziņā – katru gadu Sv.Valentīna dienā ziediem tiek iztērēts vairāk nekā 151 miljons mārciņu, vidēji viens pircējs iztērē 24 mārciņas.
Tomēr Sv.Valentīna diena Britu salās nenozīmē tikai tēriņus; tā saistās arī ar interesantu pieredzi. Pieaug pieprasījums pēc neparastiem veidiem, kā pavadīt šo dienu. Piemēram, Londonā pāriem ir iespēja izmantot īpašus Valentīna dienas komplektus, kas ietver luksus uzkodu pasniegšanu panorāmas ratā - London Eye, kam seko romantisks izbraukums pa Temzas upi. Nereti pie neaizmirstamiem Valentīna dienas pārsteigumiem pieskaitāmi arī bildinājumi. Pēc Lielbritānijas Mazumtirdzniecības konsorcija aprēķiniem 2005. gadā 3000 britu vīriešu bildināja savas draudzenes tieši Valentīna dienā.
"Latvijā Valentīna diena ir salīdzinoši klusi svētki salīdzinājumā ar Lielbritāniju. Veikalu dekorējumi nav pārāk grezni un salīdzinājumā ar Ziemassvētku rotājumiem ir daudz pieticīgāki. Tomēr es domāju, ka, balstoties uz to, cik strauji pielāgojamies Eiropas līmenim daudzās citās jomās, arī Latvijā tuvākajā nākotnē šie svētki iegūs lielāku nozīmi. Mēs – GE Money Latviia gan gribētu aicināt cilvēkus, balstoties uz ekonomisko situāciju valstī un augsto inflāciju, apdomāt dažādas iespējas, kā pārsteigt savus mīļos, maksimāli samazinot izmaksas par to. Latvijā, kā arī citās valstīs ir izveidojies stereotips - ka labas lietas ir dārgas. Patiesībā otrs cilvēks daudz vairāk novērtēs to, kas nāks no sirds, piemēram, kaut ko pašu rokām gatavotu," komentēja A/S GE Money komunikāciju nodaļas vadītāja Latvijā Nora Grase.
GE Money pētījums atklāj, ka kontinentālajā Eiropā, arī Latvijā, Sv.Valentīna diena tiek svinēta dažādi. Šie svētki ir pārņemti no citām valstīm, un tos pārsvarā atzīmē jaunieši, iepriecinot savus mīļos ar dažādiem pārsteigumiem. Savukārt, Polijā, Austrijā un Vācijā Sv.Valentīna diena nav domāta tikai tiem, kas ir iemīlējušies. Piemēram, Austrijā vīrieši dāvina ziedus ne tikai draudzenēm un sievām, bet arī savām mātēm. Polijā arī draudzenes mēdz apmainīties ar dāvanām. Latvijā šāda sieviešu apdāvināšana vairāk atbilst 8. marta svinībām, kas pēdējos gados ir kļuvušas ļoti populāras.
Interesants fakts, ka dāvanas, ko cilvēki sagaida no saviem partneriem šajā dienā dažādās Eiropas valstīs atšķiras. Neskaitot tradicionālas sarkanas rozes, sarkanus plīša spilventiņus un rotaļlietas, apakšveļu un dāvanas sirds formā, Valentīna dienas dāvanām ir sava specifika dažādās Eiropas valstīs. Ja Latvijā vīrieši, galvenokārt, iztiek ar ziediem un konfektēm, tad Spānijā sievietes parasti saņem no partneriem plecu šalles vai smaržas (vērtībā līdz 50 eiro), bet vīrieši var cerēt uz jaunu kaklasaiti. Franči partnerēm dāvina smaržas (vērtībā ap 70 eiro) vai juvelierizstrādājumus (vērtībā ap 150 eiro). Arī Turcijā sudraba, zelta un briljantu juvelierizstrādājumi ir tipiskas dāvanas Valentīna dienā. Tomēr šādu dāvanu vērtība Turcijā ir augstāka nekā Francijā un svārstās no 75 līdz 10 000 dolāru. Pretēji Beļģijā pasniedz arī tehniskas dāvanas. Bez romantiskām vakariņām, apakšveļas un šokolādes konfektēm, kas ir tradicionālas dāvanas citās Eiropas valstīs, beļģi pasniedz arī nelielas tehniskas ierīces, piemēram, MP3 atskaņotājus un mobilos telefonus.