Internetā šodien var nopirkt visu – par to nav šaubu! Nu varbūt gandrīz visu. Interneta veikali ir savairojušies kā sēnes pēc lietus - nesalīdzināmi vairāk nekā kolektīvās iepirkšanā vietnes. Pastāv uzskats, ka iepirkties internetā ir lētāk, nekā veikalā vai citā fiziski eksistējošā tirdzniecības vietā.
Acīmredzot ietaupīt gribošie Latvijas iedzīvotāji labprāt izmanto iepirkšanos internetā. Ja nebūtu pieprasījuma, nebūtu piedāvājuma. Bet vai interneta veikali pilnvērtīgi realizē klientu intereses?
Šis jautājums man nāca prātā vienu dienu, konstatējot, ka tikko interneta veikalā nopirktā printera komplektācijā nav pieejams USB vads. Mans sarūgtinājums gan bija ne tik daudz no nelieliem papildus izdevumiem, cik no fakta, ka nevarēju printeri uzreiz lietot. Vai nebūtu labāk, ja viens no lielākajiem Latvijas interneta veikaliem piedāvātu man pie reizes nopirkt arī vadu? Un labāk ne tikai man.
Šodien nav problēmu par nelielu naudu nopirkt interneta veikala programmatūru, savākt pēc iespējas lielāku vairumtirgotāju piedāvāto preču sortimentu un uzsākt interneta veikala biznesu. Tai pašā laikā patērētājam spēcīgu ieroci dod cenu salīdzināšanas vietnes, piemēram, kurpirkt.lv vai salidzini.lv: zemāku cenu var noskaidrot dažās sekundēs. (Tas, protams, nenozīmē, ka prece par šo cenu ir pieejama. Ja klients pasūtīs preci, kuras pārdošana nedos iespēju nopelnīt kaut pāris latus, parasta atbilde ir «prece šobrīd nav pieejama». Tāpēc preces meklēšana patērētājam var izrādīties daudz ilgāka). Mazas biznesa uzsākšanas izmaksas un konkurence ar cenām, kuras ir publiski pieejamas – rezultāts ir sagaidāms. Zema biznesa rentabilitātes dēļ veikali mirst tik pat ātri, kā dzimst.
Ko darīt? Cross – selling (parasti tulko kā šķērspārdošana) ir veids, kā nopelnīt arī interneta tirgotājiem. Ja reiz es nopirku printeri, tad diezin vai es tērēšu laiku, lai sameklētu, kur nopirkt vadu pēc iespējas lētāk. Visticamāk, ka es būtu gatavs pat nedaudz pārmaksāt, lai tikai savu jauniegūto pirkumu varētu iedarbināt uzreiz. Tieši pircējiem sniegtās ērtības ir cross – selling pamatā. Pārdodot «pamata» preci par konkurences noteiktu zemāku cenu, jums ir iespēja notirgot aksesuārus ar ievērojami lielāku uzcenojuma procentu. Piemēri tālu nav jāmeklē: auto lādētāji un maciņi telefoniem, atmiņas kartes fotokamerām. Turklāt aksesuāru daudzums parasti ir daudzskaitlīgs, attiecīgi tādas pašas ir peļņas iespējas.