Interneta izpētes uzņēmuma Gemius Latvia vadītāja Linda Egle stāsta par Latvijas iedzīvotāju interneta lietošanas paradumiem, par to, ko visbiežāk meklē google meklētājā, kā arī skaidro, kāds ir vidējais interneta lietotājs Latvijā.
80% Latvijas iedzīvotāju ir sasniedzami internetā
Latvieši ir aktīvi interneta lietotāji. Pirms vairākiem gadiem valdīja uzskats, ka internets ir domāts jauniešiem, tāpēc arī reklāmdevēji bieži svārstījās, vai likt reklāmu internetā vai nelikt, jo tādējādi sasniegtu tikai jauniešus. Šobrīd varu teikt, ka tā noteikti nav - arī vecāka gada gājuma cilvēki apgūst un lieto internetu. Šobrīd 80% Latvijas iedzīvotāju ir sasniedzami internetā. Tendences liecina - jo mazāka valsts, jo lielāka sasniedzamība. Noteikti var teikt, ka esam aktīvi lietotāji, lai gan par mums aktīvāki ir igauņi. Runājot skaitļos, Latvijā mēneša griezumā ir 1 430 000 aktīvie interneta lietotāji, kuri izmanto datoru; 800 000, kuri lieto internetu telefonā un apmēram 400 000 - planšetē, protams, jāatceras, ka šie skaitļi nav saskaitāmi, jo viens un tas pats cilvēks var lietot internetu gan datorā, gan telefonā, gan planšetē - šie dati pārklājas. Mēs mērām ne vien to, kā internets tiek lietots, bet arī reklāmas kampaņu efektivitāti internetā, piemēram, kuras vecuma grupas vairāk klikšķina uz baneriem. Esam noskaidrojuši, ka vairāk uz baneriem klikšķina vecuma grupa 55+, jaunieši skrien visam pāri ar acīm, viņu uzmanību piesaista bildes un video - viņi nav pieraduši lasīt garus tekstus, taču, ja 40+ vecuma grupas cilvēku ieinteresēs informācija banerī, viņš uz tā uzklikšķinās un uzzinās par konkrēto piedāvājumu visu iespējamo informāciju. Vidējā un vecākā paaudze ir pieradusi pie avīžu laika, viņi ir gatavi lasīt un iedziļināties.
Vidējam interneta lietotājam Latvijā ir 25 – 44 gadi
78% interneta lietotāju izmanto internetu katru dienu, 72% nav bērnu, kuri jaunāki par 15 gadiem, 69% komunicē latviešu valodā, 30% - krievu valodā. Interneta lietotāju vidū visbiežāk sastopami cilvēki ar vidējo speciālo vai augstāko izglītību - 27% ar augstāko izglītību, 30% ar vidējo speciālo izglītību. Visbiežāk pārstāvētā profesija interneta lietotāju vidū ir speciālists, biroja darbinieks. 79% no visiem interneta lietotājiem dzīvo pilsētās, 39% no interneta lietotājiem ir rīdzinieki. Ja runājam par dzimumu, sievietēm ir neliels pārsvars (51%). Protams, atbilstoši katrai interneta lapai šis lietotāju sadalījums būs atšķirīgs.
Internetā visbiežāk lasa ziņas
Viens lietotājs katru dienu lasa vismaz trīs ziņu portālus. Tas liecina, ka cilvēki vēlas uzzināt dažādus viedokļus par vienu aktualitāti, jo katrs medijs to atspoguļo nedaudz atšķirīgi. Lasot dažādus portālus, ir iespēja uzzināt vairāk. Internetā meklētākā informācija ir ziņas, kam seko sociālie tīkli, laika prognoze, izklaides un atpūtas iespējas, kultūras notikumi, receptes un pavārmāksla, kā arī auto, tūrisms un ceļošana.
Inbox.lv fenomens
Mūsdienu telefoni pat uzspiež lietot Gmail, bet Inbox joprojām ir pirmajā vietā starp visām interneta lapām, kuras Latvijas lietotāji apmeklē, izmantojot datoru. Inbox jau vairākus gadus atrodas Mīlētāko zīmolu TOPa augšgalā. Tas ir t.s. pašmāju sindroms. Piemērs ir arī draugiem.lv - visur pasaulē Facebook izspiež no tirgus lokālos sociālos tīklus, taču Latvijā draugiem.lv jau pietiekami ilgi turas pretī un pēc lietotāju skaita ir līdzīgās pozīcijās ar Facebook. Bet, atgriežoties pie Inbox fenomena, jāmin arī tā skaidrojums - tāpat kā cilvēki lasa vairākus ziņu portālus, tāpat arī lieto dažādu banku maksājumu kartes un vairākus e-pastus. Tas ir kā garants, rezerves variants. Jāpiebilst, ka daudzi cilvēki Inbox lieto kā platformu, kur spēlēt spēles un veidot galerijas.
Sievietes internetā meklē receptes, vīrieši interesējas par sportu un elektroniku
Ja runājam par tematiem, kuros ir ieinteresēti interneta lietotāji, tos var iedalīt pēc lietotāja dzimuma - sievietēm interesē receptes un pavārmāksla (71% sieviešu meklē šādu informāciju), bet vīriešiem tuvāka ir auto tēma, par ko interesējas 77% vīriešu. 80% vīriešu interesē tēmas, kas saistītas ar elektroniku. Arī ar sportu saistīto informāciju vīrieši meklē vairāk (75%). Mode un skaistumkopšana, vairāk interesē sievietes - to meklē 85% sieviešu, arī medicīna vairāk interesē sievietes (66%). Ja runājam par stereotipiem, tad var minēt spilgtu piemēru - bieži dzirdam, ka Ugunsgrēku skatās tikai sievietes, bet patiesībā dati rāda, ka arī diezgan daudz vīriešu, precīzāk, vairāk nekā 23 000, skatās šo seriālu internetā.
Aizvien vairāk izvēlamies iepirkties internetā
79% no interneta lietotājiem iepērkas internetā, no tiem 51% ir sievietes un attiecīgi 49% - vīrieši. Tendence rāda, ka šis skaitlis nepārtraukti pieaug - aizvien vairāk cilvēku iepērkas internetā. 61% internetā iepērkas gandrīz katru mēnesi, visbiežāk to dara lietotāji vecuma grupā no 25 – 34 gadiem, un lielākoties šie cilvēki ir biroja darbinieki, kuri ļoti ilgu laiku pavada pie datora.
Informāciju sagatavojusi Biznesa augstskola Turība