Interneta izpētes un tehnoloģiju uzņēmums Gemius ir veicis ikgadējo E-komercijas pētījumu Baltijā. Pētījumā noskaidrots, ka lielākā daļa aptaujāto savus pasūtījumus izvēlas saņemt pakomātos, no kuriem populārākie Latvijā un Igaunijā ir Omniva pakomāti.
Savukārt, apskatot maksājumu metodes, tika noskaidrots, ka latvieši un igauņi galvenokārt dod priekšroku karšu vai internetbankas informācijas aizpildīšanai, bet lietuvieši – tiešsaistes naudas pārskaitījumu sistēmām, piemēram, Paypal u.c.
Jaunākajā Gemius Baltijas valstīs veiktajā E-komercijas pētījumā respondentiem tika jautāts par viņu iecienītākajām piegādes metodēm. Dati liecina, ka visās trīs valstīs izteikti dominē pakomātu izmantošana, ko izvēlas vairāk nekā 90 procenti igauņu un latviešu un gandrīz 70 procenti lietuviešu. Respondenti arī pauda vēlmi saņemt pasūtījumus, izmantojot kurjera piegādi un satiekoties ar kurjeru klātienē – šādu atbildi sniedza teju puse Lietuvas respondentu un vairāk nekā 30 procenti Latvijas un Igaunijas aptaujas dalībnieku. Trešā populārākā izvēle visās trīs Baltijas valstīs ir preču pasūtīšana tiešsaistē, bet to saņemšana klātienē veikalā vai kādā citā saņemšanas punktā – šādu vēlmi pauda gandrīz 40 procenti lietuviešu un virs 20 procentiem igauņu un latviešu. Tikmēr vismazāk pieprasītais piegādes veids gan Latvijā (10 procenti), gan Lietuvā (15 procenti) ir piegāde uz pastu, bet Igaunijā – pasūtījumu saņemšana izņemšanas punktos, piemēram, degvielas uzpildes stacijās, kam par labu nobalsoja tikai 1 procents aptaujāto.
Aplūkojot iecienītākos kurjera pakalpojumus Latvijā un Igaunijā, līdera pozīciju ieņem Omniva pakomāti, kurus izvēlas 90 procenti latviešu un gandrīz 80 procenti igauņu respondenti. Kamēr Igaunijā apmēram 70 procenti aptaujāto norādīja, ka ir izmantojuši Smartpost (Itella) pakomātus, Latvijā šis kurjera pakalpojums ir mazāk izplatīts un tam par labu lēma vien 15 procenti. Vairāk nekā 60 procenti respondentu abās valstīs ir norādījuši, ka izmanto DPD pakomātus, bet apmēram 20 procenti – DPD piegādi ar kurjeru. Pieprasīti kurjera pakalpojumi Latvijā ir arī DHL piegāde ar kurjeru – to norādījuši 22 procenti respondentu (Igaunijā 4 procenti), Venipak pakomāti – 15 procenti respondentu Latvijā (Igaunijā 5 procenti) un Latvijas pasta pakomāti, kurus izmantojuši 17 procenti respondentu no Latvijas.
Apskatot iecienītākās maksājumu metodes, izteikts līderis Latvijā ir karšu vai internetbankas informācijas ievadīšana, ko izmanto 58 procenti aptaujāto. Lietuvā šādu iespēju izvēlējās 27 procenti, bet Igaunijā – 60 procenti, kas padara to par ļoti tuvu konkurentu bankas pārskaitījumiem, ko izmanto vien par 2 procentiem mazāk igauņu jeb 58 procenti aptaujāto. Latvijā bankas pārskaitījumu opciju atzīmēja 49 procenti respondentu un Lietuvā – 33 procenti. Tomēr lietuviešiem visplašāk izmantotais maksāšanas veids nav neviens no iepriekš minētajiem – lietuviešiem visizplatītākā ir naudas pārskaitīšanas sistēmu, piemēram, Paypal, Webmoney, u.c., izmantošana, ko izmanto 45 procenti Lietuvas respondentu, savukārt, Latvijā tie ir 43 procenti aptaujāto, bet Igaunijā šis rādītājs sasniedz 38 procentus. Vismazāk izmantotais maksāšanas veids ir norēķināšanās ar īsziņu/SMS, ko izmanto mazāk nekā 5 procenti respondentu no katras Baltijas valsts.
Gemius E-komercijas pētījums veidots, izmantojot interneta aptauju gemiusAdHoc. Pētījuma pamatā ir dati, kas iegūti ar izlecošo interneta anketu palīdzību, kas tika rādītas pēc nejaušības principa izvēlētiem interneta lietotājiem Latvijas, Igaunijas un Lietuvas populārākajos portālos. Pētījums Latvijā veikts, aptaujājot 2188 respondentus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem, Lietuvā – 2022 respondentus, vecumā no 15 līdz 74 gadiem, bet Igaunijā pētījumā piedalījušies 1550 interneta lietotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem