Informācijas kampaņa, ko mediju vidē ir uzsācis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), ir nekorekta pret apzinīgiem, klienta interesēs strādājošiem interneta veikaliem, šorīt izplatītā paziņojumā norāda interneta veikals Manaslecas.lv. Savukārt pats centrs akcentē, ka sūdzību skaits par iepirkšanos internetā strauji aug.
(Teksts papildināts ar PTAC viedokli.)
Jaunā kampaņa, kuru ir aizsākusi PTAC gan medijos, gan vietnē percgudri.lv, esot apzināti, vai arī, cerams, neapzināti vērsta ne tikai pret negodprātīgiem tirgotājiem, kuri savus pakalpojumus sniedz arī e-vidē, bet arī pret tiem, kas ir godprātīgi pret saviem klientiem, un rūpējās par savu reputāciju. Tā apgalvo tirgotājs.
Tas akcentē, ka jau šobrīd internetā patērētājiem iepirkties esot daudz drošāk nekā ierastajā vidē. «Neviens tirgotājs netiek tik stingri reglamentēts, kā interneta veikala tirgotāji. Piemēram, jebkurš klients 14 dienu laikā var atgriezt internetā nopirkto preci, pat nepaskaidrojot iemeslu, kas viņu neapmierina. Pretēji, «ielas tirgotāji» ar šādām prasībām nesastopas,» teikts internetveikala paziņojumā.
Mārtiņš Kossovičs, Manaslecas.lv attīstības vadītājs, sacīja: «E-veikals Manaslecas.lv četru gadu laikā ir apkalpojis vairāk nekā 50 000 pasūtījumus, un neviens no mūsu klientiem nav vērsies par mūsu pakalpojumiem PTAC ar sūdzībām. Protams, arī mēs, kā jebkurš tirgotājs, esam saskārušies ar nelieliem iebildumiem, kas radušies dažādu iemeslu dēļ. Tomēr esam atbildīgs uzņēmums un vienmēr spērām soļus pretim klientam, lai rūpētos par savu reputāciju.»
Daži izvilkumi no PTAC vietnes percgudri.lv, kuri izraisījuši Manaslecas.lv neapmierinātību:
«Jebkuras preces iegāde internetā saistās ar zināmu risku.»
«Ieberzies iepērkoties internetā?»
«Kļūdas maksā dārgi!»
«Ieteikums PTAC. Nevis biedējiet sabiedrību, ka iepirkties internetā ir nedroši, bet gan saņemiet drosmi un pasakiet, kuri interneta veikali krāpj savus klientus, vai rīkojieties vēl progresīvāk un atbildīgāk: sāciet sertificēt Latvijas interneta veikalus, un dodiet atzinumu, kuri interneta veikali ir droši,» sacīja Manaslecas.lv pārstāvis.
Savukārt PTAC, atbildot uz Manaslecas.lv ierosinājumiem, norāda, ka «netur sveci zem pūra», ir izdoti lēmumi par interneta veikaliem ebaby.lv, helloriepas.lv, orangelife.lv. Šo interneta tigotāju dēļ patērētāji esot cietuši daudzus simtus un pat tūkstošus latu lielus zaudējumus.
«Attiecībā uz mūsu kampaņu un tajā paustajiem ziņojumiem: fakts, ka PTAC aizvien vairāk cilvēku sūdzas par internetā veiktiem pirkumiem, ir neapstrīdams, jo sūdzību skaits audzis vismaz 4 reizes. Izskaidrojumi ir dažādi, gan tas, ka patērētāji iepērkas internetā aizvien vairāk un biežāk, gan arī tas, ka interneta videi kā iepirkšanās platformai ir sava specifika un riski. Minēšu kaut vai vienu no riskiem - ļoti daudzos gadījumos interneta veikalos tiek veikta priekšapmaksa, tas nozīmē, ka uzņēmējs saņem 100% priekšapmaksu par preci vai pakalpojumu un tālākais bieži vien ir atkarīgs no uzņēmēja godaprāta. PTAC pieredze rāda, ka ne visi uzņēmēji ir tik godprātīgi un piegādā preces. Šeit arī jāņem vērā, ka kampaņā runājam gan par iepirkšanos Latvijā, gan ārzemēs, kur riski ir vēl augstāki,» skaidroja PTAC pārstāve Sanita Gertmane.
Šīs kampaņas viens no galvenajiem mērķiem esot sniegt izsvērtu un objektīvu informāciju – gan par interneta iepirkšanās priekšrocībām, gan arī par riskiem, lai patērētājs pieņemtu uz vispusīgu informāciju balstītus lēmumus.
«PTAC būtu ļoti gandarīts un gatavs iesaistīties, ja uzņēmēji, pēc savas iniciatīvas, veidotu sistēmas un par noteiktu kritēriju ievērošanu interneta veikaliem piešķirtu uzticības zīmes (trust marks), kas jau tiek darīts daudzās citās valstīs, piemēram Euro – Label, un kas patērētājiem ir labs ceļvedis, izdarot izvēli,» atzīmēja PTAC pārstāve.