Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pieņēmis lēmumu piemērot 13 tūkstošu eiro sodu AS BigBank par maldinošas un profesionālajai rūpībai neatbilstošas komercprakses īstenošanu, informē PTAC.
AS BigBank īstenotā komercprakse skar tos patērētājus, kuri nebija informēti par noslēgto kreditēšanas līgumu procentu aprēķinā izmantotās procentu likmes apmēru vai varēja tikt maldināti par tās apmēru, jo AS BigBank līdz 2011. gada 30. aprīlim noslēgtajos kreditēšanas līgumos tieši nenorādīja informāciju par procentu aprēķinā izmantoto procentu likmi, bet, sākot ar 2011. gada 1. maiju, norādīja to veidā, kas var maldināt patērētājus.
Tādējādi AS BigBank īstenotās komercprakses rezultātā patērētāji, izvēloties kredītdevēju, varēja pieņemt lēmumu par AS BigBank kreditēšanas pakalpojumu izmantošanu, kādu citkārt nebūtu pieņēmuši.
PTAC lietas ietvaros konstatēja, ka laika periodā no 2008. gada 2. decembra līdz 2011. gada 30. aprīlim noslēgtajos kreditēšanas līgumu grafikos norādītos procentu maksājumus par aizdevuma summas lietošanu katru mēnesi AS BigBank ir aprēķinājusi, izmantojot tādu procentu likmi, kuras apmērs tieši nebija noteikts ar patērētājiem noslēgtajos līgumos, proti, procentu aprēķinā AS BigBank izmantoja procentu likmi no aizņēmuma summas atlikuma, kura netika norādīta ar patērētājiem noslēgtajos līgumos, un kuras apmērs bija lielāks par kreditēšanas līgumos norādītās aizņēmuma likmes apmēru no kopējās aizdevuma summas. Tā kā līgumos nenorādītā un procentu aprēķinā izmantotā aizņēmumu procentu likme ir lielāka par līgumos norādīto procentu likmi no kopējās aizdevuma summas (sk. tabulu zemāk), patērētāji, nezinot procentu aprēķinā izmantotās likmes apmēru, varēja pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmuši.
PTAC konstatējis, ka AS BigBank īstenotās komercprakses ietvaros ir skarti vairāki desmiti tūkstošu patērētāju, kuri laika periodā no 2008. gada 2. decembra līdz 2011. gada 30. aprīlim noslēdza līgumus, kuros AS BigBank nav norādījusi un līdz ar to ar patērētājiem nav vienojusies par procentu likmi, kuru ir izmantojusi līgumu grafikos norādīto procentu maksājumu aprēķināšanai. Pārkāpums uzskatāms par būtisku un tādēļ piemērots naudas sods 13 tūkstošu eiro apmērā.
PTAC ir uzdevis AS BigBank arī tiesisko pienākumu novērst no 2008. gada 2. decembra līdz 2011. gada 30. aprīlim noslēgtajos kreditēšanas līgumos pieļautās kļūdas, un, sākot ar lēmuma spēkā stāšanās brīdi, veikt pārrēķinu, spēkā esošo kreditēšanas līgumu procentu aprēķinā, izmantojot līgumos norādīto procentu likmi un piemērojot to aizdevuma summas atlikumam. Tādejādi šiem kreditēšanas līgumiem tiks veikts maksājuma grafika pārrēķins, kā rezultātā patērētājiem samazināsies turpmāko ikmēneša maksājumu apmērs. AS BigBank ir apņēmusies informēt katru patērētāju individuāli, izmantojot efektīvākos saziņas līdzekļus – telefoniski, pa e pastu vai pa pastu.
Tāpat ikvienam patērētājam, kurš noslēdzis kreditēšanas līgumu ar AS BigBank laika periodā no 2008. gada 2. decembra līdz 2011. gada 30. aprīlim, tai skaitā, arī patērētājiem, kuru no līgumiem izrietošās saistības jau ir izpildītas, ir tiesības vērsties tiesā ar prasību, lūdzot attiecībā uz noslēgto kreditēšanas līgumu piemērot tikai likumisko procentu apmēru, kas saskaņā ar Civillikumu ir 6% gadā.
Tāpat PTAC ir uzdevis bankai mainīt procentu likmes atspoguļošanas veidu līgumos, kas slēgti sākot ar 2011. gadu 1. maiju, kurā informācija par aizdevumu procentu likmi tika norādīta patērētājam maldinošā veidā.
PTAC informē, ka AS BigBank ir vērsies Administratīvajā rajona tiesā, lūdzot apturēt lēmumā uzliktā tiesiskā pienākuma pildīšanu, tiesa šo lūgumu noraidījusi. PTAC lēmums ir pārsūdzēts arī Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesā, tomēr saskaņā ar Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu, tas neaptur lēmuma darbību daļā par tiesisko pienākumu – pārrēķinu veikšanu, uzsver PTAC.
BigBank Latvijas filiāles mārketinga speciāliste Agnija Greiziņa norāda, ka PTAC paziņojumā minētie vairāki desmiti tūkstoši klientu neatbilst patiesībai – šis lēmums skar 4% bankas klientu.
BigBank pārstāvji apgalvo, ka kompānija vienmēr atklāti informējusi klientus par aizdevuma nosacījumiem, ievērojot visas spēkā esošās normatīvo aktu prasības. BigBank norāda, ka domstarpības starp banku un PTAC radušās normatīvo aktu nepilnību dēļ, kas pieļauj dažādu likuma normu interpretāciju, un aicina valsts institūcijas pēc iespējas ātrāk sakārtot tiesisko regulējumu patērētāju kreditēšanas jomā.
BigBank noraida PTAC lēmuma pamatotību, skaidrojot, ka līgumos vienmēr ir norādīta gada procentu likme, kas ietver visus ar aizdevuma atmaksu saistītos izdevumus, kā arī procentu likme no piešķirtā aizdevuma pamatsummas, kas normatīvajos aktos netika prasīta, taču tika norādīta. Savukārt procentu likme no atlikušās aizdevuma summas normatīvajos aktos līdz 2011. gada 30. aprīlim nemaz nebija obligāta prasība, kas jāiekļauj līgumā.
«Jau 2007. gadā par pēc būtības līdzīgu jautājumu PTAC no mums bija lūdzis skaidrojumu, taču tolaik no PTAC puses netika konstatēti pārkāpumi. Mēs aicinām valsts institūcijas beidzot sakārtot tiesību aktus patērētāju kreditēšanas jomā un valsts uzraugošās institūcijas ievērot tiesiskās paļāvības principu,» norāda BigBank Latvijas filiāles vadītājs Artis Bērziņš.
BigBank plāno PTAC lēmumu pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā, pēc kura lems par savu turpmāko rīcību, vienlaikus uzsverot, ka tiek veikti visi tehniskie sagatavošanās darbi, lai nepieciešamības gadījumā izpildītu PTAC lēmumu, kas skar 4% bankas klientu. Tiem klientiem, kas noslēguši līgumus ar BigBank pēc 2011. gada 30. aprīļa šis lēmums sadarbības nosacījumus neietekmē.