Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) rosina samazināt slieksni klientu maksātspējas vērtēšanai, aizņemoties jau, sākot no 100 eiro, salīdzinot ar līdzšinējiem 427 eiro. Portāls db.lv uzklausa gan PTAC, gan nebanku tirgus pārstāvju viedokļus par esošo tirgus situāciju un potenciālajām izmaiņām.
PTAC vadītājas Baibas Vītoliņas viedoklis: Ātrie kredīti vairs netiek izsniegti tik bezatbildīgi kā agrāk un uzlabojas klientu maksātspējas vērtēšana.
Tomēr PTAC uzskata, ka nepieciešams pazemināt aizņēmuma slieksni, no kura tiek vērtēta klienta maksātspēja – no līdzšinējiem 427 eiro līdz 100 eiro. B. Vītoliņa uzsver, ka PTAC uzdevums ir sargāt tos patērētājus, kuri paši sevi nesargā. «Kreditētājiem ar likumu noteikts, ka maksātspēja ir jāvērtē. Mūsu skatījumā tā vērtēšana nedrīkst paļauties tikai uz patērētāja paša sniegtajiem datiem, jo ja viņam kredīts ir nepieciešamas, viņš var uzrādīt nepatiesus datus. Bet, piemēram, banku praksē nepatiesu datu norādīšana ir kriminālā atbildība. Mēs uzskatam, ka maksātspēja būtu jāvērtē pat no 1 eiro, bet pagaidām piemērojam 100 eiro slieksni.»
Runājot par to, kādēļ aizņēmēji pagarina kredītus, B. Vītoliņa konkrētus iemeslus nemin. «Diemžēl mums nav veikts pētījums par to, kāpēc cilvēki aizņēmās un kāpēc nevar atdot kredītu laikā un kāpēc viņi pagarina. Nozare saka, ka tiem cilvēkiem ļoti patīk pagarināt, bet man tomēr ir priekšstats, ka pagarināšana zināmā mērā ir nespēšana atdot aizdevumu, kas parāda, ka kredīti tiek izsniegti cilvēkiem, kas tos nevar atļauties. Šobrīd mēs nevaram pārmest administratīvā akta neievērošanu, jo faktiski papīros viss līdz 427 eiro kredītiem ir kārtībā, tomēr dvēselē mēs jūtam, ka, iespējams, kredīti tiek izsniegti cilvēkiem, kas to nevar atļauties, kuriem nevajadzētu tos kredītus dot,» viņa uzskata.
PTAC norāda, ka centra pieredze liecina, ka cilvēki nereti kredītdevējam norāda nepatiesu informāciju par saviem ienākumiem līdz 427 eiro, kas ietekmē patērētāja maksātspējas vērtēšanu.
PTAC direktore sacīja, ka patērētāji saistībā ar pārkāpumiem nebanku kreditēšanas jomā centrā vēršas retāk nekā saistībā ar pārkāpumiem citās nozarēs. «Nav tā, ka ļoti daudz sūdzas šajā jomā,» teica Vītoliņa un vienlaikus uzsvēra - sūdzību neesamība vēl nenozīmē, ka problēmu šajā sektorā nav, bet, iespējams, liecina par to, ka patērētāji necer tās atrisināt.
Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas vadītāja Ginta Āboltiņa viedoklis: tirgū vērojamas pozitīvas tendences: kredītu atmaksa uzlabojas.
Ja skatās uz no jauna izsniegtajiem kredītiem šā gada pirmajā pusgadā, tad vairāk nekā 85% tika atmaksāti bez kavējuma, liecina asociācijas apkopotie dati.
Arī PTAC dati parāda pozitīvu tendenci. Distances aizdevumu kredītportfeļa kvalitāte uzrāda pozitīvus rezultātus – bez kavējuma bija 70,38%, kas ir par 4,7 procentpunktiem vairāk nekā pirms gada un par 7,6 procentpunktiem labāk nekā vēl gadu iepriekš. Šajos datos netiek iekļauti kredīti, kas jau atdoti, kā arī uzkrājas sliktie kredīti no iepriekšējiem gadiem.
Pienacīgu klientu maksātspējas vērtēšanu apliecina arī augstais kredītu atteikumu skaits jaunajiem klientiem – 64% tiek atteikti.
PTAC rosinājums pārskatīt klientu maksātspējas vērtēšanas vadlīnijas, nosakot pienākumu klientiem iesniegt dokumentālus pierādījumus, ja kredīta summa pārsniedz 100 EUR, ir nesamērīgs.
2013. gadā nozares uzņēmumi ar PTAC vienojās par 427 EUR slieksni kā nozares pašregulācijas pasākumu. Tā bija uzņēmumu laba griba. Šis slieksnis tika noteikts PTAC vadlīnijās, kas nav uzskatāms par oficiālu tiesību normu.
Rosinot pārskatīt ierobežojumu, PTAC pārkāpj savas pilnvaras, jo likums nepārprotami atstājis maksātspējas izvērtēšanas līdzekļus kredītdevēju kompetencē, paredzot tikai to, ka kredītdevējam ir jābūt pārliecinātam, ka šie izvērtēšanas līdzekļi ir pietiekami, lai izvērtētu maksātspēju. PTAC priekšlikums nav likuma normu skaidrojums, bet gan jaunu ierobežojumu noteikšana. Likumu pieņemšana ir Saiemas, ne PTAC kompetence.
Uzliekot pienākumu iesniegt dokumentālus pierādījumus kredītiem virs 100 EUR, aizdevumu izsniegšana tiek nesamērīgi birokratizēta, turklāt tiek radīts papildu administratīvais slogs uzņēmumiem dokumentu uzglabāšanai un apstrādei. Laikā, kad tehnoloģijas attīstās tik strauji, ir daudz efektīvāki instrumenti pienācīgai klientu maksātspējas vērtēšanai.
Jebkurām izmaiņām ir jābūt pamatotām. Ņemot vērā, ka ir uzlabojušies rādītāji par kredītu atmaksu, nav skaidrs, ko PTAC vēlas panākt. Īpaši ņemot vērā, ka šā gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Patērētāju tiesību aizsrdzības likumā, kuru mērķis bija uzlabot klientu maksātspējas vērtēšanu. Pirms jaunu ierobežojumu pieņemšanas būtu svarīgi saprast, kāds ir to mērķis. Šobrīd nav veikta ne analīze, ne konsultācjas ar ekspertiem, nozares uzņēmumiem. Kompetents iestādes vadītājs nedrīkst savus priekšlikumus argumentēt ar “dvēseles sajūtām” vai personiskām pārdomām.
Ņemot vērā, ka minimālā alga valstī kopš 2013. gada, kad nozare kā pašregulācijas pasākumu ieviesa dokumentālu pierādījumu iesniegšanu aizdevumiem virs 427 EUR, ir palielinājusies vairāk nekā par 30% (no 285 EUR līdz 380 EUR 2017. gadā), Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija vērtē nepieciešamību šo slieksni paaugstināt līdz 600 EUR. Pēdējo trīs gadu laikā pielietotās tehnoloģijas un metodes klientu maksātspējas vērtēšanai (pieejamās datu bāzes, kredītskorings, kurā vidēji tiek ņemti vērā 30 līdz 50 faktori) ir tik ļoti attīstījušās, ka dokumentālu pierādījumu iesniegšana nav svarīgākais kritērijs, lai pienācīgi veiktu klienta maksātspējas vērtēšanu.