Berlīnē notikušajā elektronikas izstādē IFA 2017 izrādītās tehnoloģijas liek domāt, ka jau pavisam drīz sarunāšanos ar sadzīves tehniku uztversim kā normālu parādību
Gudrāka un savstarpēji savienota sadzīves tehnika, ekrāni visās malās, arī gleznu vietā, un sarunas balsī ar priekšmetiem – šādi IFA 2017 iezīmējusi tuvākās nākotnes patērētāju elektronikas aprises. Berlīnes izstāžu centra milzīgajos paviljonos tehnoloģiju kompānijas tradicionāli izstāda iepriekš neredzētas inovācijas; dažas tendences bija īpaši uzkrītošas.
Ultra HD ir ikdiena
4K jeb Ultra HD izšķirtspēja televizoriem vairs nav nekas pārsteidzošs, taču šajā izstādē milzu ekrāni ar astoņiem miljoniem attēlu veidojošo pikseļu bija it visur – gan kā izstādes objekti, gan kā informatīvi palīglīdzekļi citu produktu stendos. Samsung prezentēja televizora un digitālā gleznu rāmja krustojumu The Frame 43 collu versijā, kas izslēgtā stāvoklī kļūst par gleznu. Vienlaikus korejieši paziņoja par sadarbību ar slaveno Madrides Prado mākslas muzeju, un šī savienība paredz, ka lietotājiem ielādēšanai digitālajā rāmī būs pieejamas tūkstoš slavenu mākslinieku gleznu.
Panasonic savā stendā kacināja apmeklētājus ar jau iepriekš parādīto caurspīdīgo televizoru, kas izslēgts izskatās kā vienkāršs stikls. Savukārt ieslēgts tas pārvēršas par Ultra HD izšķirtspējas OLED televizoru. Modes kliedziens – OLED TV – vien bija apskatāms 13 stendos. Raugoties uz daudzveidīgo piedāvājumu, rodas iespaids, ka ražotāji patērētājiem sūta nepārprotamu signālu – 4K televizori ir kļuvuši par normālu, ikvienam pieejamu produktu, kam būtu jābūt katrās mājās. Vismaz tā viņi vēlētos.
Ātrāk, ērtāk, taupīgāk
Sadzīves tehnikas segmentā joprojām dominē tendence likt ierīcēm paveikt uzdevumu ātrāk, ar mazāku cilvēku iesaisti un patērējot pēc iespējas mazāk elektrības. Ņemot vērā, kādu spiedienu uz elektrostacijām drīzumā radīs globālā elektromobiļu flote, šis virziens ir labi saprotams. Ražotāji stendos dižojās ar veļas mašīnām, kas darbu paveic divreiz ātrāk, putekļu sūcējiem, kas panāk to pašu sūkšanas jaudu ar mazāku enerģijas patēriņu, un cepeškrāsnīm, kurās vienā telpā var gatavot divus ēdienus vienlaikus, turklāt katru – citā temperatūrā. Interesanti, kā Āzijas kompānijas uzsvaru liek uz ierīču viedumu, aprīkojot tās ar mākslīgā intelekta aizmetņiem, kamēr eiropieši vairāk piestrādā pie lietošanas ērtībām un produktivitātes.
Savienot visu un jebko
Tā dēvētā viedās mājas koncepcijas attīstību līdz šim bremzējuši dažādu ražotāju attīstītie atšķirīgie standarti. Tas nozīmē, ka lielākoties tehnika «sarunājas» tikai viena zīmola ietvaros. Ļoti iespējams, ka drīzumā vismaz daļa ražotāju varētu vienoties par vienotas valodas izmantošanu. Samsung Mājas ierīču Eiropas direktors Dens Hārvijs DB atklāj, ka korejiešu uzņēmums ļoti nopietni strādā pie pērnā gada sākumā izveidotā Open Connectivity Foundation popularizēšanas, aicinot citus ražotājus pievienoties šim atvērtās savienojamības standartam. «Īsā laikā esam guvuši panākumus. Standartam jau pievienojušies vairāk nekā 390 uzņēmumu. Tas nozīmē, ka savstarpēji saprotas aizvien vairāk ierīču. Plānots, ka trīs gados šī standarta ietvaros darbosies ap 20 miljardiem lietu interneta produktu,» skaidro D.Hārvijs. Samsung interese šajā projektā ir acīmredzama, jo tās izstrādātā balss vadības sistēma Bixby varētu kļūt par vienotās sistēmas stūrakmeni.
Savienojamība paredz, ka sadzīves tehnika tiks ieslēgta kopējā mājas tīklā, un tos ne vien varēs ieslēgt no mobilajām ierīcēm, bet arī saņemt atgriezenisko saiti. Piemēram, vairāki ražotāji izrādīja ledusskapi ar iestrādātu videokameru un planšeti durvīs, vai arī atsevišķu jebkurā ledusskapī iemontējamu kameru. Mājupceļā no darba, tam pieslēdzoties, var izpētīt, kādus produktus veikalā jānopērk.
Roboti jau ir istabā
Savu skatījumu uz savienotās mājas koncepciju izrādīja arī Siemens, kuru stenda virtuvē cepeškrāsni varēja ieslēgt no automašīnas vadības sistēmas, bet ledusskapis pats uzraudzīja produktus un veica pasūtījumu interneta pārtikas veikalā. Savukārt Bosch X-Spect televizora tālvadības pults izmēra skeneris atpazīst dažādus audumus un izanalizē uz tā pamanītos pleķus, lai pateiktu, no kā tie ir cēlušies un kā no tiem vieglāk atbrīvoties. Tikmēr Huawei prezentēja vīziju par mākslīgā intelekta nākotni, kas tiks iedibināta līdz ar jaunā viedierīču procesora Kirin 970 ieviešanu. Ķīnieši to pasludinājuši par pirmo pašu radīto mākslīgā intelekta skaitļošanas platformu. Tā izceļas ar īpaši veidotu neitronu procesoru, tādēļ spējot īsākā laikā apstrādāt vairāk informācijas.
«Jūsu mājā ierodas roboti, un viņi par jums zina daudz,» izstādes atklāšanas pasākumā jokodams teica organizētāju pārstāvis Rolands Štēle, un tālu no patiesības tas nav. Daudzas izstādē redzētās bez cilvēka iesaistes strādājošās ierīces patiešām var uzskatīt par robotiem, lai arī tādu īstu mehānisku, cilvēkveidīgu palīgu bija pamaz. Viens no pievilcīgākajiem šajā kompānijā noteikti bija LG lidostu pavadonis.
Dari, ko saku!
Tehnoloģiju milži Microsoft, Google, Amazon un citi jau gadiem attīsta balss atpazīšanas sistēmu. Ar katru jauno paaudzi tā kļūst aizvien saprotošāka, taču paši izstrādātāji atzīst, ka darāmā vēl ir ļoti daudz. Neviena no esošajām sistēmām tā pa īstam netiek galā ar visiem angļu valodas dialektiem un akcentiem, kur nu vēl runāt par mazo tautu valodu atpazīšanu. Taču IFA 2017 nevarēja nemanīt ražotāju nodomu pieradināt lietotājus vadīt mājas iekārtas ar balsi. Īpaši plašs bija ar Google Assistant sistēmu aprīkoto skaļruņu klāsts – Anker Zolo Mojo, Mobvol TicHome Mini, Panasonic GA10, Sony LF-S50G un daudzi citi.
Atpūtas cienītāji dīvānā pie televizora būs sajūsmā par Panasonic Sake Cooler. Šo pašbraucošo ledusskapi var izsaukt ar balsi, un tas pievedīs saimniekam aukstu alu, atspirdzinošu dzērienu vai jebko citu, kas vien saldējošajā kastē būs ievietots. Tas gan vēl ir konceptstadijā.
Sadarbībā ar Lattelecom