Autosports ir Latvijas finanšu situācijas spogulis, jo cilvēki šajās sacīkstēs nepiedalīsies, ja būs grūti ar naudu, intervijā laikrakstam Dienas Bizness saka Talsu rallija rīkotājs, bijušais autosportists, SIA RA Events īpašnieks Raimonds Strokšs. Šajās brīvdienās notiks jau 52. Talsu rallijs.
Fragments no intervijas
Pirms intervijas teici, ka Talsu rallijs tev ir mīļākais, jo notiek dzimtajā pilsētā. Kādas ir sajūtas pirms šīs nedēļas nogales? Vai, tavuprāt, «mājas sienas» palīdzēs vai, gluži pretēji, ir lielāka atbildības nasta?
«Mājas sienas» noteikti palīdz. Talsu rallijs ir fenomens. Es varētu noslēpt visu informāciju par tā norisi un nerakstīt nevienu vārdu, bet zinu, ka tik un tā ātruma posmi būtu pilni ar cilvēkiem. Kā to izskaidrot? Nezinu. Tas ir pavasara pirmais lielākais autosporta pasākums. Bieži dzirdu frāzi, ka Talsu rallija svētki ir līdzvērtīgi Līgo. Talsos visi ļoti mīl ralliju. Jebkurās mājās, kurās ejam prasīt, lūgt vai saskaņot, visur ir liela pretimnākšana. Talsinieki novērtē rallija vērtību, un viņiem šī ir svētku nedēļa. Manuprāt, tā ir viena no svarīgākajām pilsētas tradīcijām, kas jāturpina.
Cik ekipāžas tajā šogad piedalīsies, kāda ir bijusi dalībnieku skaita līkne pēdējos gados?
Autosports ir Latvijas finanšu situācijas spogulis, jo cilvēki šajās sacīkstēs nepiedalīsies, ja būs grūti ar naudu. Dalībnieku skaits ir gājis gan uz augšu, gan leju. Šogad ir ļoti labs dalībnieku sastāvs, un es esmu ļoti priecīgs, ka Talsu rallijā piedalīsies ļoti daudzas, skaistas automašīnas un braucēji no ārzemēm. Mums pirmo reizi desmit gados būs divi braucēji no Indijas. Kādēļ viņi te ir atbraukuši, es nezinu, bet tas ir ļoti liels pagodinājums.
Autosports ir dārgs hobijs. Cik liela iespējamība ir sākt ar to pelnīt?
Ja patiesi esi talantīgs, šobrīd ir trepes, pa kurām var aizkļūt līdz augstākajam līmenim. Tad, kad es braucu, šādas iespējas bija niecīgas. Tad bija daudziem apstākļiem jāsakrīt, lai «izsistos» elitē. Šis brīdis latviešiem ir izdevīgs, durvis uz eliti ir atvērtas. Jebkurš to var izdarīt. Mēs neesam tālu no tās, jo mums jau ir divi braucēji, kuri ir ļoti tālu tikuši, – Reinis Nitišs un Jānis Baumanis. Mārtiņš Sesks ir nākamais, kurš, visticamāk, sevi pierādīs.
Pasaules skatuvi savā ziņā Latvijai pavēri arī tu, kad 2013. gadā noorganizēji pirmo Eiropas rallija čempionāta posmu Latvijā, kas notiek Liepājas un Kuldīgas apkārtnē, un pēc tam dabūji arī zaļo karti, lai rīkotu FIA Pasaules rallijkrosa čempionāta posmu Neste World RX of Latvia Biķernieku trasē. Kā tev tas izdevās?
Visu laiku manā dzīvē ir dažādas sakritības. Līdzīgi kā 2008. gadā pieritu organizēt Talsu ralliju, tā esmu nonācis pie visa pārējā. Neesmu rakstījis uz papīra biznesa plānu un domājis «trepīti», kā tikšu līdz šāda līmeņa sacensību organizēšanai. Sākās viss ar Eiropas čempionātu. Parastā dienā man bija tāda sajūta, ka kāds uzsit pa plecu un mudina uzrakstīt e-pasta vēstuli Eurosport vadībai: «Sveiki! Šeit Raimonds no Latvijas. Es gribētu uz savu valsti «atvest» Eiropas čempionāta posmu.» Smieklīgākais ir tas, ka es pēc nedēļas jau tikos ar Eurosport pārstāvjiem Hilton viesnīcā Parīzē. Biju pārbijies kā diegs, parunāt nevarēju – sausa mute, trīcēja rokas.
Lai šāda līmeņa pasākumu dabūtu uz Latviju, droši vien tika ņemta vērā arī tava pieredzes bagāža sacensību organizēšanā. Vai ar Talsu rallija rīkošanu bija gana, lai pierādītu, ka tu to vari paveikt?
Pirmajā tikšanās reizē viņi man pajautāja, ko es vispār vēlos izdarīt, kādas ir iespējas, kā arī paskatījās nākamo Talsu ralliju, kuru organizējām. Visu saliekot kopā, viņi ātri saprata, ka vēlas, lai Latvijā notiek Eiropas rallija čempionāta posms. Gājām pie valdības un lūdzām finansējumu licences iegādei, kā arī vienojāmies ar pašvaldībām par šādu sacensību rīkošanas iespēju. Tas izdevās ar uzviju, jo visus gadus te ir bijis viens no labākajiem Eiropas rallija posmiem un vienu gadu tas pat tika atzīts kā labākais. Tas atkal kalpoja par pakāpienu, lai Latvijā notiktu pasaules čempionāta posms rallijkrosā, kas šogad rudenī Biķernieku trasē notiks trešo reizi. Kad es tur pieklauvēju pie durvīm, vizītkartei, kurā bija ieraksts, ka esmu organizējis Eiropas čempionāta posmu rallijā, bija ļoti liela nozīme.
Viens ir dabūt zaļo gaismu šāda līmeņa pasākumu organizēšanai, bet nākamais solis ir finansējuma piesaiste. Kā tev līdz šim veicies šajā jomā?
Tas ir un vienmēr būs pats grūtākais darbs, it sevišķi tādā mazā valstī kā Latvija, jo te ir ļoti lieli plusi, bet tai pašā laikā arī daži mīnusi. Strādājot ar sponsoriem, naudas kopums, ko varam palūgt Latvijas uzņēmumiem, ir ierobežots, piemēram, salīdzinot ar Poliju, kur tirgus ir daudz lielāks. Tajā pašā laikā mazās valsts priekšrocība ir tā, ka, ja vēlies kādu satikt, nedaudz papūloties, to var izdarīt. Cītīgi strādājām, un mums paveicās, ka valdības pārstāvji noticēja mūsu idejai. Mēs parādījām nevis to, kā naudu iztērēsim, bet to, ko iegūsim, kad šāda līmeņa sacīkstes notiks Latvijā. Protams, mums Eurosport ir jāsamaksā licences maksa 300 tūkst. eiro apmērā, lai Eiropas rallija posms pie mums varētu notikt. Tomēr tie nav tikai tēriņi, bet arī ļoti lieli ieguvumi. Mēs jau vairākus gadus veicam pētījumu gan Eiropas rallija posmam, gan Pasaules rallijkrosa posmam par to, kāda ir atdeve katram iztērētajam eiro. «Cipari» ir ļoti labi – no viena iztērētā eiro iegūstam piecus eiro. Visam pāri ir Latvijas popularizēšana ārvalstīs. Raidījumus par Eiropas rallija čempionāta posmiem, kas notiek Liepājā, trešajā lielākajā platformā pasaulē – Eurosport – noskatās 37 milj. cilvēku. Viņi uzzina, kas ir Latvija, Kurzeme, Liepāja. Rallija burvība ir tā, ka līdz ar sacensībām ir iespējams parādīt norises vietas dabu. Eurosport pārstāvji atzīst, ka viņiem patīk filmēt divus sporta veidus – riteņbraukšanu un ralliju, jo tas ir brīdis, kad vari parādīt arī valsti. 37 milj. auditorija ir ļoti daudz, un atdeve no tā kādā brīdī būs jūtama. Mēs nezinām – kad, nevaram izmērīt, bet reklāma ir apjomīga arī valstij.
Visu rakstu Redz abas medaļas puses lasiet piektdienas, 18.maija laikrakstā Dienas Bizness!