Vairums Latvijas iedzīvotāju pilnībā iztērē savu kredītkartes limitu, neraugoties uz to, vai rūpīgi kontrolē pirkumus un veic uzkrājumus, vai iepērkas impulsīvi un dzīvo no algas līdz algai, secināts pētījumā Nauda un cilvēks.
Lai pievērstu iedzīvotāju uzmanību finanšu pratības jautājumiem, Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija sadarbībā ar Biznesa augstskolu Turība un pētījuma aģentūru SKDS veica pētījumu Nauda un cilvēks par Latvijas iedzīvotāju uzskatiem un rīcību ar savu naudu, lai noteiktu piecus izplatītākos finanšu personības tipus un to uzvedību.
Noskaidrots, ka 79% iedzīvotāju Latvijā uzskata, ka nauda sniedz autonomiju un brīvību, 63% iedzīvotāju uzskata, ka nauda dod varu, savukārt 27% atzina, ka nauda ir visa ļaunuma sakne.
Pētījums parādīja, ka 29% respondentu jūtas droši par savu esošo finansiālu situāciju. Savukārt pārliecība par to, ka spēs sevi uzturēt pensijas vecumā, ir tikai 22% iedzīvotāju Latvijā.
«Vēlējāmies, noskaidrot, vai labas finansu zināšanas ir vienīgais aspekts, kas nosaka iedzīvotāju rīcību ar personīgajām finansēm,» skaidro pētījuma pasūtītājs Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas vadītājs Gints Āboltiņš.
«Pētījuma rezultāti parāda to, ko jau varēja gaidīt – cilvēki, kuriem ir svarīgas varas un sasniegumu vērtības, pozitīvāk izturas pret naudu, jo tā ir viens no veiksmes simboliem. Savukārt cilvēki, kuriem ir svarīgas universālās vērtības, saskaņa starp cilvēkiem un savu tuvāko labklājību, pret naudu izturas rūpīgāk, plāno tēriņus un veido uzkrājumus,» secina pētījuma autoru kolektīvs.
Vienlaikus ar pētījumu tika prezentēta interneta vietne mansbruno.lv, kurā iedzīvotāji var noteikt savu finanšu personības tipu. Pētījuma rezultātā izveidoti pieci finanšu personības tipi – Bruno Vērotājs, Bruno Patmīlis, Bruno Grāmatvedis, Bruno Labdaris vai Bruno Tērētājs.
Katram finanšu personības tipam ir izstrādāti atbilstoši ieteikumi finanšu pratības uzlabošanai.
«Pētījumi parāda, ka zināšanas un pieejamā informācija nav vienīgais aspekts, kas nosaka iedzīvotāju rīcību ar personīgajām finansēm. Ļoti bieži mūsu darbības ar naudu ietekmē tieši psiholoģiskie faktori un vērtību skala, tāpēc vienkāršā, saprotamā un nedaudz izklaidējošā veidā aicinām ikvienu noteikt savu Bruno tipu un izvērtēt to, kā varam uzlabot savas finanšu prasmes un paradumus,» aicina G. Āboltiņš.