Alkohola patēriņš Igaunijā gadu no gada pamazām samazinās, tāpēc Liviko AS attīstības iespējas saredz eksporta tirgos – gan ar savu enkurzīmolu Vana Tallinn, gan šobrīd populāro džinu
Turklāt tieši pēdējā laikā Igaunijas alkoholisko dzērienu tirgū notiek viļņošanās un šūpošanās paaugstinātās akcīzes dēļ, no kā ieguvēji ir te, pāri robežai, stāsta Igaunijas alkohola ražotāja Liviko AS valdes priekšsēdētājs Janeks Kalvi (Janek Kalvi).
Akcīzes turbulence
«Šobrīd situācija ir diezgan turbulenta. Izmaiņas tirgū, normatīvos, visa veida ierobežojumi un regulējums spēcīgi ietekmē biznesu, un mums tam jāpielāgojas,» saka J. Kalvi. Viņš uzskata, ka Latvijas alkohola tirdzniecības juridiskais regulējums ir stabilāks. Igaunijas valdība akcīzes nodokli palielinājusi jau septiņus gadus pēc kārtas. Tas veido lielu daļu no alkohola cenas plauktā, un tad, kad valdība to palielina par 10 vai 15%, tas rada haosu – jo īpaši ražotājiem. «Laikā, kad nevari būt pārliecināts, vai atlaist vai pieņemt cilvēkus, ir sarežģīti vadīt biznesu. Man kā kompānijas vadītājam ir sāpīgi pieņemt lēmumus saistībā ar darbiniekiem, jo īpaši, ja ir jāatlaiž 20 vai 30 cilvēki. Taču tajā pašā laikā man ir atbildība pārējo darbinieku priekšā. Man jāuzver, ka neesam pret akcīzes nodokļa pieaugumu, saprotam, ka vienā brīdī patēriņš ir gājis pārāk tālu un sabiedrībā ir radījis daudz problēmu. Nedzīvojam sapnī, ka katrs igaunis ik gadu lietos vairāk alkohola, tas nav iespējams. Patēriņš katru gadu samazinās, paradumi mainās, cilvēki kļūst gudrāki. Taču tas nenozīmē, ka obligāti ir vajadzīgas ļoti straujas izmaiņas. Tās var radīt pretēju efektu. Kad vēlas mainīt paradumus un kultūru, ir jārēķinās, ka tas vienmēr prasa laiku. Piemēram, pirms 20 gadiem bija ļoti daudz problēmu ar autovadītājiem, kuri neizmantoja drošības jostas. Tagad to izmantošana ir pavisam normāla. Šis piemērs parāda, ka daudzas lietas prasa laiku. Ilgtermiņā alkohola patēriņš samazinās. Valdībai vajadzētu pieņemt saprātīgākus lēmumus, lai noteikumus padarītu stingrākus soli pa solim. Mūsu rekomendācija ir palielināt akcīzes nodokli par 5% gadā. Tas, iespējams, radīs sarežģījumus ražotājiem, taču ne tuvu tādus, kādi tie ir tagad,» saka J. Kalvi.
Ieguvums Latvijai
Akcīzes nodokļa pieaugums ir izraisījis jaunus pavērsienus tirgū, tostarp ir uzplaucis alkohola tirdzniecības bizness otrpus Igaunijas robežai – Latvijā. Līdzīga veida tirdzniecība igauņiem ir pazīstama lieta – jau vairāk nekā 20 gadus uz Igauniju brauc iepirkties somi. Vienīgi šajā gadījumā ieguvēji bija igauņi, kuri iekasēja somu alkohola tūristu naudu. «Tagad mēs savā ziņā sponsorējam Latviju. Nezinu precīzi, bet ticu, ka Latvijas ieguvums ir vismaz 10 vai 20 milj. gadā, šogad, iespējams, vairāk. Tā ir draudzīga dāvana no igauņiem,» spriež J. Kalvi. Vaicāts, kā akcīzes nodokļa izmaiņas ietekmē nelegālā alkohola tirgu, viņš teic, ka pagaidām nav redzama liela ietekme, jo vismaz Dienvidigaunijā pircēju grupa, kas ir jutīgākā attiecībā pret cenu, ir atraduši alternatīvu – iepērkas pierobežas veikalos Latvijā.
Plašāk lasiet rakstā Liviko izaugsmi saredz eksportā pirmdienas, 3. jūlija, laikrakstā Dienas Bizness!