Nu jau vairākas dienas Latvijai ir dota iespēja sekot līdzi finanšu ministra Einara Repšes(JL) un no pienākumu pildīšanas atstādinātā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora Dzintara Jakāna savdabīgajam duelim.
Ministrs uzskata, ka Jakāns nepilda viņa rīkojumus, kurš savukārt stāsta, ka Repše nonāk pretrunās. Tad no darba tiek atstādināts arī viens no ilggadējiem VID sistēmas darbiniekiem, odiozas amatpersonas slavu ieguvušais Vladimirs Vaškevičs, bet Tieslietu ministrija sarūpē atzinumu, ka Repšes rīcība šajā jomā nav bijusi pamatota… Tā varētu turpināt uzskaitīt vēl pietiekami ilgi, vienlaikus aizmirstot pašu galveno.
Jāatceras, ka VID ir viena no būtiskākajām valsts institūcijām, ar ko regulāri saskaras ikviens Latvijā strādājošais uzņēmējs. Bizness ir atkarīgs no tā, kādi normatīvie akti ir pieņemti, kas regulē VID darbību, kāda ir šā dienesta darbinieku interpretācija, tos pildot, kā tiek veikti nodokļu uzrēķini, inspektoru pārbaudes utt. Šajā kontekstā var jautāt — kāda gan uzņēmējdarbībai no visas šīs jezgas ir jēga? Nekāda!
Uzņēmējiem lielā mērā ir vienalga, kas pašreizējā situācijā vada VID — Jakāns vai kāds cits. Jau sen ir runāts par to, ka uzņēmēju kā nodokļu maksātāju interesēs ir tas, lai VID tiktu reorganizēts, padarot to no represīvas par servisa iestādi, turklāt tādu, kas nodokļu iekasēšanu veic efektīvāk, nekā tas notiek šobrīd (dažādi eksperti vairākkārt norādījuši — ja mums būtu efektīva nodokļu iekasēšana, nodokļu slogs ar nākamo gadu nebūtu jāpalielina). Ja valdība beidzot saņemtos un veiktu šādu soli, vienlaikus arī nomainot dienesta vadību, domājams, pret to nevarētu būt būtiski iebildumi.
Protams, arī tagad var diskutēt par to, cik kvalitatīvs vai nekvalitatīvs ir Jakāna un Vaškeviča darbs. Tāpat interesants jautājums ir par to, vai Jakāns ir izpelnījies Repšes nelabvēlību tāpēc, ka slikti strādā, vai atī tādēļ, ka nepārtraukti cenšas kādā vadošā amatā iecelt pretrunīgi vērtēto Vaškeviču, kuram, piemēram, Satversmes aizsardzības birojs pat ir liedzis pieeju valsts noslēpumam. Tomēr, pat neraugoties uz šiem nupat minētajiem aspektiem, pašreizējā situācijā VID vadības raustīšanai nav jēgas.
Notiekošais šajā jomā vairāk gan atgādina kaut ko līdzīgu divu puišeļu cīņām smilšu kastē, lai noskaidrotu, kurš ir varenāks, kuram ir vairāk spēka un ietekmīgāka mamma aiz muguras. Taču ir zināms teiciens, ka visus karus uzsāk vadoņi, bet zaudētāja lomā vienmēr ir tauta. Šajā situācijā var sanākt līdzīgi. Kamēr «lielie spēlētāji» noskaidro savas attiecības, problēmas var rasties uzņēmējiem. It īpaši tiem, kuru turpmākā darbība un, iespējams, pat eksistence ir atkarīga no to VID darbinieku lēmuma un paraksta uz dokumentiem, kas pēdējā laikā tiek «raustīti».
Citiem vārdiem sakot, VID darbība ir jāsakārto un nodokļu iekasēšana ir jāuzlabo, tikai diez vai pēdējo dienu notikumiem ir kāds sakars ar šīm divām hroniskajām nepietiekamībām.