Procentuāli pret kopējo valsts ekonomiku Latvijas ir starp lielākajiem PVN zaudētājiem Eiropas Savienībā (ES). Mums ir viena no augošākajām ekonomikām Eiropā, mums ir veiksmes stāsts, un mēs esam izkārpījušies no krīzes.
Pēdējais teikums ir valsts aparāta propoganda iedzīvotājiem un investoriem, bet lielai daļai no tās var arī piekrist. Katrā ziņā nevar noliegt, ka situācija tautsaimniecībā Latvijā šobrīd ir pozitīvāka, nekā daļā ES valstu, it īpaši, ja skatāmies dienvidu virzienā. Tomēr būtisks ir jautājums – uz kā rēķina? Protams, brīdī, kad kauja ir beigusies, visi atceras tikai uzvarētāja vārdu, nevis to, kā panākumi ir nodrošināti, un cik īsti kritušo ir bijis katrā pusē, taču gudri karavadoņi vismaz analizē attiecīgos procesus, lai nākotnē nebūtu jāpieļauj vienas un tās pašas kļūdas. Proti...
Kā zināms, Latvijas valdība krīzes gados budžeta sabalansēšanu galvenokārt nodrošināja uz nodokļu sloga palielināšanas, nevis izdevumu samazināšanas rēķina. To visu pavadīja arī nodokļu administratora pašapmierinātība ar to, cik labi valsts kabatā plūst nodokļu naudiņa. Šāds valsts darbības modelis tika nodrošināts, balstoties uz vienu galveno principu – nodokļi iespējami vairāk jāiekasē no uzņēmējiem, kas tos maksā. Skaidrs, ka katru reizi, kad tika palielinātas kāda nodokļa (ne tikai PVN) likmes, daļa uzņēmēju tos vai nu negribēja, vai vairs nespēja maksāt, tāpēc jau nākamajā brīdī tika izdomāts, ka nodokļi jāpalielina vēl vairāk. Uz nepārtraukto godīgo nodokļu maksātāju slaukšanu gan DB, gan dažādi eksperti ir norādījuši vairākkārt, bet tagad principā tieši to pašu ir atzinusi arī Eiropas Komisija. Vienkāršāk sakot, iznāk tā, ka nodokļu politika un to administrēšanas sistēma ir domāta tiem, kuri saistības ar valsti pilda labprātīgi, bet pārējie nereti veido nenomaksāto nodokļu statistiku.
Savulaik kāda neliela kreditēšanas kantorīša pārstāvis uz jautājumu, kāpēc kredītprocenti ir tik astronomiski, paskaidroja, ka tajos ir ierēķināta gan peļņa no cilvēka, kurš naudu aizņemsies un godīgi atdos, gan aizņēmums kopā ar visiem procentiem par to, kurš nekad neko neatdos. Tāpat ir veikali, kuri preču cenās cenšas iekalkulēt to preču izmaksas, kas vienkārši tiek nozagtas. Iespējams, ka tirdzniecības vietām nekas cits neatliek, kā vien šādi rīkoties, jo ne katra no tām var atļauties augsta līmeņa apsardzes sistēmu, ar kuras palīdzību būtu iespējams izsekot līdzi katram pircējam. Taču šāda politika nav izprotama, ja tā tiek realizēta valsts līmenī. Pirmkārt, valsts rīcībā ir iespaidīga izmēra administrators, kā arī likumdošanas sviras. Otrkārt, jāņem vērā, ka ekonomikas attīstība parasti ir ciklisks process. Respektīvi, lai gan šobrīd mēs varam runāt par zināmu tautsaimniecības kāpumu, ir skaidrs, ka noteiktā periodā būsim spiesti atkal rēķināties ar tās kritumu, turklāt dažādi eksperti lēš, ka nemaz tik ilgi nebūs jāgaida. Un diez vai tie uzņēmēji, kuri strādā godīgi, būs ar mieru, ka kārtējās problēmas tiek risinātas tikai un vienīgi uz viņu rēķina.