Lidostas Rīga piešķirto atlaižu dēļ aviokompānijām AirBaltic un Ryanair, valsts budžetam garām aizlidojuši 11.3 miljoni latu gadā - tā vēsta Valsts kontroles (VK) atzinums.
Jāatzīst, nosauktā summa ir diezgan pamatīga, it īpaši jau ņemot vērā pašreizējo valsts ekonomisko situāciju. Tajā pašā laikā šis jautājums nebūt nav vērtējams viennozīmīgi.
Protams, var runāt par dažu kompāniju protekcionismu, taču jāņem vērā, ka galvenokārt stāsts ir par nacionālo aviokompāniju un vietējo lidostu. Visu laiku sūkstāmies, ka valsts neatbalsta vienu vai otru biznesa sfēru, taču šeit, lai gan divdomīgs, bet atbalsts ir bijis.
Tāpat var spriest, cik godīgi ir tas, ka valsts reāli atbalsta vienu transporta nozari, par dažu labu citu diez ko neliekoties ne zinis. Tomēr arī šeit ir pretarguments - diez cik labi ir atstāt teju likteņa varā pāris tūkstošus lauksaimnieku, paštaisni pumpējot neskaitāmus miljonus vienas Parex bankas glābšanā?! Turklāt pats spēcīgākais arguments ir tas, ka šāds valsts sniegtais atbalsts lidostai mūsu ekonomikai ir atnesis vairāk nekā 300 miljonus latu. Tātad sanāk, ka var teikt - jā, lai gan valsts ir darījusi šo to ne tā, kā vajadzētu, lai gan starptautiski tas viss izskatās čābīgi, šāda politika ir atmaksājusies. Tiesa, šeit pastāv vismaz pāris potenciālu risku attiecībā uz nākotnes perspektīvām.
Pirmkārt, mums nav nekādas garantijas, ka Eiropas Komisija Latvijai saistībā ar šīm atlaidēm neiegriezīs tādu soda naudu, ka finansiālais ieguvums mums vairs nemaz nešķitīs kaut cik ievērojams. Otrkārt, nav īsti skaidrības, kas notiks brīdī, kad mūsu valstī pamainīsies politiskais spektrs, un satiksmes ministra amatā nonāks nevis buldozers, kam patīk aviācija, bet, piemēram, lidotājs, kurš vienkārši fano par autobusu satiksmi. Šā VK atzinuma kontekstā ir jāmin vēl kāds Latvijai raksturīgs paradokss. Šī institūcija var ilgi pētīt, analizēt, skaitļot lidostas Rīga darbu, nākt klajā ar secinājumu, ka tur ir tādas vai citādas problēmas, bet pilnīgi pietiek, lai muti atvērtu satiksmes ministrs Ainārs Šlesers, paziņotu, ka lidosta būs Latvijas Nokia, un? Un patiesībā ar to arī stāstam beigas.
Taisnības labad gan jāteic, ka Šleseram vai kādam citam vispār nekas pat nebūtu jāpaziņo, jo grūti būtu atrast kādu VK atzinumu, kam būtu sekojušas būtiskākas konsekvences par «pacepšanos» publiskajā telpā.