Bieži vien jaunuzņēmumi izvēlas stimulēt darbiniekus, piešķirot tiem akciju opcijas, kas nākotnē, augot kompānijas vērtībai, dod iespēju opcijas pārvērst akcijās un tās pārdot.
Pagaidām šāda iespēja ir akciju sabiedrībām, ne SIA, tāpēc nozare cer uz šī jautājuma sakārtošanu. «Jaunuzņēmumiem ir būtiski panākt, lai darbinieki, it īpaši nozīmīgākie, ir maksimāli ieinteresēti uzņēmuma attīstībā un tā vērtības palielināšanā. Lai to panāktu, jaunuzņēmumu darbības specifika prasa, lai darbinieki no savas puses iegulda ļoti intensīvu darbu, taču bieži vien kompānija nevar atļauties darbiniekiem par to maksāt atalgojumu, kādu, iespējams, tie saņemtu, strādājot tikpat intensīvi, bet lielākā uzņēmumā. Tādēļ ļoti bieži jaun- uzņēmumi visā pasaulē izvēlas stimulēt darbiniekus, piešķirot tiem akciju opcijas. Tas darbiniekiem piešķir iespēju nākotnē, augot uzņēmuma vērtībai, opcijas pārvērst akcijās un attiecīgi pārdot, saņemot papildu ienākumu par darbu uzņēmumā,» skaidro Eva Berlaus, zvērinātu advokātu biroja Sorainen Latvijas biroja vadošā partnere. Vienlaikus jaunuzņēmuma dibinātāji tādējādi demonstrē, ka viņi ir gatavi dalīties uzņēmuma veiksmē ar darbiniekiem uz vienlīdzīgiem pamatiem – jebkurā brīdī, augot dibinātāju akciju vērtībai, tikpat proporcionāli pieaug arī darbinieku opciju vērtība.
Jautājums par akciju pirkuma tiesību piešķiršanu darbiniekiem kļūst aktuāls, jo Latvijā strauji attīstās jaunuzņēmumu nozare, kur šo instrumentu izmanto visbiežāk. «Akciju pirkuma tiesības jeb akciju opcijas ir moderns un efektīvs veids, kā motivēt darbiniekus un veicināt lojalitāti. Darbinieki kopā ar vadību un īpašniekiem kā viena komanda virzās uz vienotu mērķi, un darbinieka ieguvums ir atkarīgs no tā, vai pieaug sabiedrības vērtība. Jaunuzņēmumu veiksmes gadījumā pieaugums var būt ļoti straujš, attiecīgi arī darbinieku ieguvums var būt vērā ņemams. Lai arī uzņēmumam rodas izdevumi saistībā ar akciju pirkuma tiesību programmas izveidošanu un realizēšanu, tas tomēr ir lētāk, nekā izmaksāt prēmijas. Šis ir unikāls darbinieku motivēšanas instruments, bet nav tā, ka akciju pirkuma tiesības izmanto tikai jaunuzņēmumi. Arī labi zināmas lielas un starptautiskas kompānijas, piemēram, farmācijā, apdrošināšanā un taksometru pakalpojumu jomā izmanto šo instrumentu, lai motivētu darbiniekus Latvijā un arī starptautiski,» saka Sandija Novicka, zvērinātu advokātu biroja Cobalt partnere un nodokļu prakses grupas vadītāja.
Kopīga motivācija
Jaunuzņēmuma Printify līdzdibinātājs Jānis Berdigans stāsta, ka Printify nolēma piešķirt darbiniekiem akciju opcijas, lai visi būtu vienoti un ieinteresēti strādāt gudrāk, labāk un efektīvāk – uzlabot klientu apkalpošanu, veicināt uzņēmuma izaugsmi. «Manuprāt, ir ļoti būtiski dalīties veiksmē arī finansiāli, jo daloties veiksme ir daudz baudāmāka – kopā izcīnīta un kopā svinēta,» viņš teic. Galvenais iemesls piešķirt opcijas ir, lai visiem darbiniekiem ir vienots mērķis un intereses, kas uzlabo komandas darbu, lēmumu pieņemšanu, iesaisti uzņēmuma izaugsmē. J. Berdigans uzskata, ka uzņēmumu vidū ir mīts, ka akcijas būtu jādod tikai vadībai un lēmumu pieņēmējiem un ka pārējie darbinieki tās nespēs novērtēt. «Manuprāt, šāds uzskats ir absolūti nepareizs. Ja vēlas, lai uzņēmums strauji augtu, ir ļoti svarīgi, ka visiem cilvēkiem ir vienotas intereses un motivācija panākumiem. Galu galā vadība visbiežāk ir tālu no patērētāja un ikdienā nemaz nestrādā ar klientiem. Tāpēc ir neloģiski, ka cilvēkiem, kuri dara reālo darbu ar klientiem, nav tāda paša veida motivācijas personāla opciju veidā kā vadībai,» teic J. Berdigans.
Visu rakstu lasiet 28. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!