Amerikā jaunuzņēmumu vidē ir ierasts piešķirt darbiniekiem akciju opcijas, kas pēc konkrēta nostrādāta laika uzņēmumā kļūst par darbinieka papildatalgojumu.
Šādu ceļu izvēlējusies arī apdrukas platforma Printify. «Visiem darbiniekiem piederēs mūsu mātesuzņēmuma – Amerikas kompānijas Printify Inc. – akcijas. Mūsu mērķis ir kopā veidot uzņēmumu un nodrošināt iespēju ietekmēt kompānijas attīstību, un attīstības ieguvums ir visiem komandas dalībniekiem. Gribējām, lai akciju opcijas būtu visiem, nevis tikai atsevišķiem darbiniekiem. Tagad tās ir pilnīgi visiem – programmētājiem, dizaineriem, mārketinga, klientu apkalpošanas, menedžmenta un vadības cilvēkiem,» saka Jānis Berdigans, Printify līdzdibinātājs. Viss intelektuālais īpašums pieder Amerikas mātesuzņēmumam, tāpēc arī akciju opcijas darbiniekiem piešķir šis uzņēmums.
Uzņēmumam ir akciju opciju fonds, kas paredzēts tieši darbinieku atalgojumam. Ar to var brīvi darboties, un tas nav jāsaskaņo ar investoriem – kā kompānijas vadība izlemj, tā akcijas tiek piešķirtas. Lai akciju opcijas nonāktu darbinieka īpašumā, viņam uzņēmumā ir jānostrādā vismaz trīs gadus. Tad darbinieks tās var pārvērst par akcijām. Ja uzņēmums maksās dividendes, tās saņems visi akciju turētāji. Tāpat, ja uzņēmums tiks pārpirkts vai iekļauts biržas sarakstā, darbinieks akcijas varēs pārdot.
Visi kopā
Amerikā akciju opciju piešķiršana ir ierasta lieta. «Konsultējāmies ar citiem startup, bet mūsu reģionā lielākā daļa to nav darījuši. Ir ļoti maz uzņēmumu, kuros opcijas ir visiem darbiniekiem. Gribam būt pirmais vai viens no pirmajiem uzņēmumiem Latvijā, kurā visiem darbiniekiem ir uzņēmuma akciju opcijas,» saka A. Kehris. Viņš uzsver, ka šajā gadījumā nav runa tikai par opcijām, bet gan par uzņēmuma iekšējo kultūru. Opcijas tika ieviestas, lai Printify nepiederētu tikai pāris laimīgajiem cilvēkiem, bet gan visiem, kuri to veido – kopā būvē un kopā dalīsies pozitīvā iznākumā. «Mēs visi esam vienā laivā – ja ir forša un saulaina diena, visi izbauda ballīti, bet, ja iekšā smeļas ūdens, tad mēs visi to smeļam ārā. Kopumā kultūra mums uzņēmumā ir ļoti amerikāniska. Tas ir saistīts ar mūsu iepriekšējo karjeru vai mācību pieredzēm. Mēs ticam, ka ir ļoti daudz labu lietu, ko var mācīties un kā reizēm pietrūkst intravertajiem latviešiem. Tāpēc mēģinām ieviest Amerikas labāko praksi,» teic A. Kehris.
Viņš uzskata, ka citi īstermiņa bonusi nestrādā tik labi kā apziņa par komandas dalībnieka ilgtermiņa ieguldījumu un tā atalgošanu ar iespēju nopelnīt uzņēmuma akcijas. Jau pirmie novērojumi liecina, ka kolektīvs tagad diskutē nevis par to, kurš ir idejas autors, bet gan par ieceres potenciālo labumu visam uzņēmumam.
Visu rakstu lasiet 2. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!