Lai arī valstij pašlaik pieder daļas virknē vērtīgu uzņēmumu, to pārvaldība ir sadrumstalota un bieži vien pat netiek ievērotas elementāras labas korporatīvās pārvaldības prasības, tādēļ vairāk nekā puse no valsts kapitāla daļām būtu nododama centralizētās pārvaldības institūcijai.
Ekonomikas ministrija (EM) secinājusi, ka īstenojot valsts uzņēmumu pārvaldības reformu, centralizētās pārvaldības institūcijai sākotnēji būtu nododama vairāk nekā puse no valsts kapitāla daļām, kas līdz šim bijušas dažādu ministriju un aģentūru pārvaldībā. Sākotnējais izvērtējums liecina, ka no vairāk nekā 140 kapitālsabiedrībām, kurās valstij ir kapitāla daļas, centralizētajam pārvaldītājam uzreiz varētu tikt nodotas daļas vairāk nekā 70 uzņēmumos, bet vēl vismaz 15 kapitālsabiedrībām ir maināms statuss uz iestādi, jo to darbība pamatā saistīta ar valsts pārvaldes uzdevumu izpildi vai publisko pakalpojumu sniegšanu.
«Valstij pieder daļas virknē vērtīgu uzņēmumu, taču to pārvaldība patlaban ir sadrumstalota starp nozaru ministrijām, bez skaidras un saprotamas vīzijas, bieži vien neievērojot pat elementāras labas korporatīvās pārvaldības prasības,» atzīst ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.
No vairāk nekā 140 kapitālsabiedrībām, kurās valstij ir kapitāla daļas, centralizētās pārvaldības institūcijai pēc izvērtēšanas būtu jānodod daļas gan kapitālsabiedrībās, kurās valsts ir vienīgais vai vairākuma akcionārs, gan arī tādās, kur valsts īpašumā esošo kapitāla daļu skaits ir ļoti neliels un valstij nav būtiskas ietekmes, informē ekonomikas ministra preses sekretāre Daiga Grūbe. Nododamo kapitālsabiedrību saraksts iepriekš jau pārrunāts ar nozaru ministrijām, kā arī salāgots ar Valsts kancelejas pasūtītā pētījuma rekomendācijām. Būtiski ir ieviest pamatprincipu, ka centralizētā pārvaldības institūcija ir kapitāla daļu turētājs uzņēmumos, kuri darbojas tirgus apstākļos un peļņas gūšana ir pamatmērķis, savukārt nozaru ministrijas pārvaldītu uzņēmumus, kuriem ir izteikti nozares politikas mērķi un kuri saņem valsts dotāciju, skaidro D. Grūbe. Turklāt jāņem vērā, ka pirms kapitāla daļu nodošanas centralizētajam pārvaldītājam tiks izvērtēts, kuras no esošajām kapitālsabiedrībām būtu pārveidojamas par tiešās pārvaldes iestādēm, kā arī kādos gadījumos valsts kapitāla līdzdalība uzņēmumā nemaz nav pamatota un nepieciešama.
No septiņām kapitālsabiedrībām, kurās kapitāla daļu turētājs patlaban ir EM, centralizētajam pārvaldītājam varētu tikt nodotas daļas četras kapitālsabiedrībās (AS Latvenergo (100% valsts līdzdalība), SIA Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs (100% valsts līdzdalība), AS Rīgas siltums (48,99% valsts līdzdalība), AS Latvijas Gāze (117 daļas)), divas (VAS Privatizācijas aģentūra un SIA Standartizācijas, akreditācijas un metroloģijas centrs) būtu pārveidojamas par iestādi, bet SIA Latvijas Garantiju aģentūra reorganizācijas rezultātā plānots integrēt attīstības finanšu institūcijā.
Attiecībā uz citu ministriju patlaban turējumā esošajām kapitāla daļām centralizētajai pārvaldības institūcijai varētu tikt nodotas daļas tādos uzņēmumos, kā, piemēram, VAS Latvijas Pasts, AS Pasažieru vilciens, AS Air Baltic Corparation, VSIA Vides projekti, VSIA Meliorprojekts, VAS Latvijas Loto, VAS Valsts nekustamie īpašumi, VSIA Latvijas valsts mērnieks, SIA Lattelecom, SIA Latvijas Mobilais Telefons, AS Latvijas Kuģniecība u.c..
DB jau rakstīja, ka daļēji centralizēta valsts kapitāla daļu pārvaldes modeļa ieviešanai plānots veidot centralizētu pārvaldes institūciju, kas būtu Ministru Kabineta pārraudzībā. Šie priekšlikumi ceturtdien prezentēti Reformu vadības un saskan ar konceptuālajām EM nostādnēm. Plānotās centralizētās pārvaldības institūcijas funkcijas ir kapitāla daļu pārvaldība un atsavināšana, korporatīvās pārvaldības principu ieviešana, uzņēmumu finanšu mērķu noteikšanas uzraudzība, valdības konsultēšana, informācijas atklātības nodrošināšana par uzņēmumu darbības un valsts aktīvu izmantošanas efektivitāti, kā arī izvirzīto mērķu sasniegšanas izvērtēšana. Plānots, ka centralizētā pārvaldības institūcija darbu sāks 2013.gada 1.janvārī.
Jauno institūciju piedāvāts veidot kā jaunu, nelielu tiešās valsts pārvaldes iestādi, kurā atkarībā no darba apjoma strādās līdz 15 darbiniekiem, kas būtu līdzīgi kā Pārresoru koordinācijas centrā, kas darbu sāka pērn 1. decembrī.
Jautājumu par valsts uzņēmumu pārvaldības reformu Reformu vadības grupa vienojusies virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā. Pēc tam nozaru ministrijām būs jāizvērtē to pārvaldībā esošo kapitālsabiedrību statusu un mērķus, kā arī EM varēs sākt aktīvu darbu, lai sagatavotu nepieciešamās izmaiņas likumdošanā, iesniedzot likumu grozījumu paketi Saeimā.
Valstij pilnībā (100% līdzdalība) pieder 67 kapitālsabiedrības, piecās kapitālsabiedrībās valstij ir izšķiroša ietekme, 75 kapitālsabiedrībās – valsts līdzdalība ir mazāka par 50%, savukārt 26 kapitālsabiedrībās valstij ir netieša ietekme (valsts kapitālsabiedrību meitas sabiedrības). Saskaņā ar Valsts kases informāciju 2010. gadā ieņēmumi valsts budžetā no dividendēm veidoja 108,1 miljonu latu, bet 2011. gadā – 115,5 miljonus latu.