Būvniecības procesu paātrināšanā, birokrātisko šķēršļu mazināšanā ir sperti pirmie soļi, taču to augļus varēs baudīt tikai pēc kāda laika, vienlaikus ir nepieciešams visu iesaistīto — uzņēmēju, valsts pārvaldes un politisko lēmumu pieņēmēju - kopīgs darbs, lai uzņēmējdarbības vidi Latvijā padarītu pievilcīgāku.
Tādi atzinumi skanēja diskusijā par administratīvā sloga mazināšanu būvniecībā.
Fragmenti no raksta
Mērķis - saīsināt par 70%
Ekonomikas ministrs Viktors Valainis uzsvēra, ka birokrātijas mazināšana būvniecībā ir ļoti nozīmīga problēma, jo tā kavē valsts ekonomiskās attīstības izaugsmi. 2024. gada pavasarī tika apstiprināts birokrātijas mazināšanas pasākumu plāns būvniecībā, kas ietver vairāk nekā 60 dažādas aktivitātes, kur teju 80% paredz dažādus Ministru kabineta noteikumu grozījumus (izmaiņas) un 20% — likumu izmaiņas. Šo ieceru realizācijā ir iesaistīta ne tikai Ekonomikas ministrija, bet arī vairāk nekā 10 dažādas institūcijas.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktore Ieva Jāgere atgādināja, ka investori raugās no sava skatupunkta — cik konkrētās ieceres realizācija izmaksās un cik daudz laika tam būs nepieciešams, lai tā ieceres materializētos. Viņa atzina, ka būvniecībā no ieceres līdz materializācijai ir ļoti laikietilpīgs process, kas investoram izmaksā ļoti dārgi, bet vienā no investīciju atdeves rādītājiem ļoti būtisku lomu spēlē projekta īstenošanas laiks. Šajā parametrā Latvija pamatīgi zaudē kaimiņvalstīm.
Kuriozu maiss
SIA Q līdzdibinātājs un valdes loceklis Mārtiņš Vanags norādīja uz piemēru, kurā īsti nav skaidrs, kā un ko darīt. Proti, nekustamā īpašuma attīstītājs par savu naudu vēlas izveidot laivu piestātni; ja šādu laivu piestātņu skaits pārsniedz piecas, tad vajag ietekmes uz vidi novērtējumu, ja ezers pieder pašvaldībai, tad tā rīkos nomas tiesību izsoli, bet zeme pie ezera pieder vēl vienai iestādei. „Kā šo procesu uzsākt, īsti neviens nespēj paskaidrot, tāpēc rakstīsim vēstuli Rīgas domes priekšsēdētājam un kopiju adresēsim Rīgas Tūrisma un investīciju aģentūrai, lai piestiprina kādu zinošu projekta vadītāju, kurš spēj izstāstīt, kas un kā jādara, kur kas jāiesniedz un kāda ir attiecīgā projekta virzības secība,” tā M. Vanags.
Vēl skanēja piemērs, kur Latvija izvirzījusi augstākas prasības uzņēmumiem, lai savu ieceru īstenošanai varētu saņemt ES līdzfinansējumu, kaut arī citās ES dalībvalstīs šī prasību latiņa bijusi ievērojami zemāka, bet atbildīgā iestāde vienkārši atbildējusi, ka citās valstīs darot nepareizi. Tādējādi Latvija esot regulu pārņemšanas teicamniece, kaut arī mums būtu jābūt biznesa attīstības teicamniecei. Tāpat skanēja pārsteidzošu piemēru virtene. „Pērkam projektu no Igaunijas pūļa finansējuma platformas, darījuma veikšanai vajadzīgs konts Latvijas komercbankā, protams, bet bankai jāveic procedūru pārbaude, bet Igaunijas pūļa finansējuma platformā it bijuši 956 investori, tad par viņiem visiem jāveic pārbaude attiecībā uz noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas prasībām, šādas pārbaudes izmaksas ir 200 eiro stundā, bet nav zināms, cik daudz laika šādas pārbaudes veikšanai būs nepieciešams,” savu pieredzi rādīja M. Vanags.
Visu rakstu lasiet 14.janvāra žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.