SIA Lursoft IT pētījums liecina, ka biznesa demogrāfija, proti, jaundibinātie uzņēmumi, gadu no gada Latvijā ir teju vienā un tajā pašā līmenī, turpretī Lietuvā un Igaunijā aug.
Igaunijā, lai gan pēdējos gados tur tiek paaugstinātas nodokļu likmes, biznesa demogrāfija ir izcila. Pēc iedzīvotāju skaita Igaunija ir mazākā no Baltijas valstīm, toties jaunus uzņēmumus pēdējo deviņu gadu laikā tajā reģistrē 1,5–3 reizes biežāk nekā ar cilvēkiem bagātākajās Lietuvā un Latvijā. To parāda SIA Lursoft IT pētījums pēc Latvijas, Igaunijas un Lietuvas uzņēmumu reģistru datiem.
Faktiski Igaunijā pēdējos gados dzimst visvairāk jauno potenciālo nodokļu maksātāju, kuri nākotnē varētu kļūt par nozīmīgu ekonomikas dzinējspēku.2024. gads parāda skarbāku ainu. Igaunijā reģistrēti 23 503 jauni uzņēmumi, kamēr Lietuvā – 16 078, bet Latvijā – tikai 9320, kas gan ir nedaudz vairāk nekā gadu iepriekš, bet mazāk nekā 2022. gadā. Kopumā jaundibināto uzņēmumu skaits Latvijā rūk.
Atskaites punkts
Interesanti, ka Igaunijā jaunu uzņēmumu reģistrācijas bums sācies 2016. gadā un kopš 2018. gada visu laiku atrodas virs 20 000 atzīmes. Savukārt Lietuvā un Latvijā jaunu uzņēmumu reģistrācijas bums bija 90. gadu sākumā, kad reģistrācija sākās un tai tika pakļauti gan jaundibināti, gan jau strādājoši padomju laikos radīti uzņēmumi. Piemēram, Lietuvā 1991. gadā tika reģistrēti 41 142 jauni uzņēmumi, Latvijā reģistrācijas rekords tika sasniegts 1992. gadā – 37 627 uzņēmumi. Latvijā visi, šķiet, jau pieraduši, ka uzņēmumu demogrāfija (jaunradītie mīnus likvidētie) visus pēdējos gadus, izņemot 2023. gadu, ir mīnusos, taču Lietuvā šāda situācija iestājās tikai 2022. gadā, bet Igaunijā – 2024. gadā.
Reģistrācijas līkloči
SIA Lursoft IT valdes loceklis Ainars Brūvelis gan vērš uzmanību, ka gadu gaitā Latvijas valsts ir sapratusi, kas, piemēram, ziemeļvalstīs bija zināms jau sen. Proti, ka komercdarbībā iesaistīti ne tikai komercdarbības subjekti, bet arī cita veida juridiskās personas – gan valsts institūcijas, gan dažādu veidu nevalstiskās organizācijas, tāpēc tikai loģiski, ka visas šīs juridiskās personas vēlams reģistrēt vienuviet, lai nodrošinātu vienotus principus primāri jau šo juridisko personu identifikācijai un informācijas apritei. Lursoft IT ir iesaistīts Eiropas uzņēmumu informācijas apritē jau vairāk nekā 25 gadus, tāpēc var apgalvot, ka iegūt vienotu statistiku par Eiropas Savienībā (ES) reģistrētajiem uzņēmumiem, it īpaši ilgstošākā periodā, nav vienkārši, jo reģistros iekļautie subjekti atšķiras. «Īpaši jaunajās ES valstīs, pie kurām pieder arī Baltijas valstis, gan pašu uzņēmumu – komersantu, komercsabiedrību – definīcijas kopš neatkarības atgūšanas ir vairākkārt mainījušās, gan arī pašu komercdarbības subjektu reģistrācijas institūcijas dažādās valstīs atšķiras, tāpēc jebkura statistika jāpieņem ar zināmām atkāpēm,» tā A. Brūvelis.
Receptes jautājums
Tā kā nav ļoti būtisku klimatisko atšķirību starp Latviju, Lietuvu un Igauniju, rodas jautājums – kas Igaunijā ir tāds, ka pēdējos septiņos gados jaunu uzņēmumu dzimšana nenokrīt zemāk par 20 000 uzņēmumiem gadā? Turklāt šādu līmeni sasniegt nespēj ne ar iedzīvotājiem divas reizes bagātākā Lietuva, nedz Latvija. Privātuzņēmumi ir sava veida tautsaimniecības dzinējspēks, kas rada preces un pakalpojumus. Jo vairāk ir šādu uzņēmumu, jo lielāka nodarbinātība, vairāk nodokļu un paveras jaukāks skats uz nākotni kopumā.
Protams, ne jau visi jaunreģistrētie uzņēmumi gadu gaitā kļūs par vidējiem un vēl jo vairāk par lieliem, kuri apgrozīs simtiem miljonu eiro, nodarbinās tūkstošiem strādājošo un valsts budžetā maksās desmitiem miljonu eiro gadā, tomēr tik un tā lielāku vai mazāku pienesumu tie dos. Jautājumu par Igaunijas recepti jaunu uzņēmumu reģistrācijas bumam netrūkst, jo jaunas kompānijas gana lielos apmēros tur radušās ne tikai kovidpandēmijas, bet arī saspīlētās ģeopolitiskās situācijas, kas radās pēc Krievijas invāzijas Ukrainā 2022. gadā, laikā. Arī pēc inflācijas ugunsgrēka, kura slāpēšanai tika iedarbināts procentlikmju paaugstināšanas mehānisms, kas savukārt izraisīja stagnāciju un pat recesiju Latvijā, igauņi neapstājās un viņu uzņēmēju gars nenoslāpa zemāku kredītlikmju gaidās. Iespējams, politiķiem būtu lietderīgi apciemot ziemeļu un dienvidu kaimiņvalstu kolēģus, lai iepazītos ar viņu pieredzi un vienlaikus palūkotos, kas Latvijā nav īsti tā, lai jauni uzņēmumi rastos.
Politisko lēmumu sekas
Nosacītajā jaunu uzņēmumu reģistrācijas čempionātā Baltijā A. Brūvelis redz politisko lēmumu ietekmes sekas katrā no valstīm. «Juridisko personu reģistrāciju, pārreģistrāciju un arī likvidāciju, īpaši jau ES jaunajās valstīs, kurām pieskaitāmas Baltijas valstis, daudz biežāk nekā vecajās valstīs ietekmē ne tik daudz uzņēmējdarbības vide (dabiskie apstākļi), cik politiski lēmumi,» viņš uzsver, kā piemēru Igaunijas panākumiem minot tās e-pārvaldes konsekvento ieviešanu. Jau gadiem Igaunija pasaulē sevi prezentē kā valsti, kurā vairumu ar valsts pārvaldi saistīto pienākumu var izpildīt elektroniski, bet no šī gada Igaunijā elektroniski var izpildīt pilnīgi visas birokrātiskās procedūras. Tas komplektā ar ilgstoši nemainīgu – prognozējamu, konkurētspējīgu – nodokļu vidi ir galvenie iemesli, kāpēc ne tikai paši igauņi, bet arī kaimiņi izvēlas kompānijas reģistrēt tieši tur.
Vienlaikus A. Brūvelis norāda, ka juridisko personu reģistrācijas un likvidācijas procesus vēl vairāk ietekmē politiska mētāšanās. Piemēram, prasības neizpilde palielināt minimālo pamatkapitālu SIA (savulaik minimumu no 100 latiem paceļot līdz 2000 latiem, bet gadus vēlāk – samazinot līdz 1 eiro) noteiktajā termiņā, patieso labuma guvēju paziņošana vai kādas citas izmainītas likuma prasības tieši neizriet no valsts ekonomiskā stāvokļa, bet gan politiskiem lēmumiem. «Tieši šādu lēmumu rezultātā parādās periodi, kuros likuma prasību neizpildes rezultātā īsā laikā jālikvidē – un jāizslēdz no reģistriem – prasības neizpildījušo desmitiem tūkstošu uzņēmumu gadā,» uzsver A. Brūvelis. Viņš vērš uzmanību, ka parādās pretēji procesi, piemēram, nepārdomāti (no ekonomiskās sistēmas viedokļa) ieviešot kādas speciālas likuma spraugas legāliem nodokļu shēmotājiem (dažādas nodokļu atlaides investoriem, mikrouzņēmuma nodoklis, kvazi NVO utt.) – tādējādi valsts panāk, ka īsā laikā tiek sareģistrētas tūkstošiem jaunu juridisko personu, kas formāli atbilst atvieglinājumu statusam. Taču, ja tāda atvieglinājuma nebūtu, visticamāk, šādas juridiskās personas nerastos.
Nodokļu politikas šķautnes
Lai arī uzņēmēji Latvijā bieži akcentē, ka darbaspēka nodokļi, jo īpaši iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN), ir būtisks uzņēmējdarbības atbalsta instruments, kas nepieciešams eksportējošo uzņēmumu konkurētspējai, tas nav vienīgais, ko izvērtē potenciālie investori. Kopumā var secināt, ka 2025. gadā, vadoties tikai pēc nodokļu likmēm, var šķist, ka biznesam vislabvēlīgākā ir Lietuva – zemākās iedzīvotāju un uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likmes. Tomēr daudz kas atkarīgs no konkrētajiem apstākļiem – IIN 22% Igaunijā var būt daudz izdevīgāki vidējiem un lielajiem ienākumu guvējiem par 32% IIN Lietuvā vai 36% (33%+3%) IIN Latvijā.
Tātad visiem, kuri Latvijā saņems vairāk nekā 200 000 eiro gadā lielus ienākumus, 2025. gadā būs jāmaksā vēl papildus 3% liels IIN. Šādu papildu nodokļa lielo ienākumu saņēmējiem nav ne dienvidu, nedz arī ziemeļu kaimiņvalstī. Turklāt uzņēmumiem Latvijas un Igaunijas atliktā UIN sistēma bieži var šķist pievilcīgāka par Lietuvas ik gadu maksājamajiem 16%.Ir arī citi jautājumi, proti, kādi birokrātiskie džungļi jāpārvar ikvienam uzņēmumam katrā Baltijas valstī. Piemēram, cik ilgā laikā būvatļauju var saņemt Igaunijā, Lietuvā un Latvijā? It kā jau visas trīs ir ES dalībvalstis, taču, šķiet, ir pietiekami nozīmīgas atšķirības. Un tad jau vēl kopumā var pavērtēt uzņēmējdarbības vidi. Rezultātu redzam skaitļos. Uzņēmības gars Latvijā rūk. Kuram tas rūp?