Ekonomika

Publiskais sektors varētu ietaupīt 850 miljonus eiro gadā, samazinot izdevumus par 5%

LETA,23.01.2025

Jaunākais izdevums

Publiskais sektors varētu ietaupīt 850 miljonus eiro gadā, samazinot izdevumus par 5%, ceturtdien, parakstot deklarāciju par sadarbību valdības izdevumu samazināšanā, sacīja Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektors Kaspars Gorkšs.

Ceturtdien četras uzņēmēju organizācijas - LDDK, Finanšu nozares asociācija (FNA), Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) un Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) - parakstīja deklarāciju, kurā apņēmas sadarboties un sniegt Ministru prezidentei Evikai Siliņai (JV) redzējumu par darāmo valdības izdevumu samazināšanā.

LDDK norāda, ka 850 miljoni eiro ir minimālā summa, kādu jāspēj ietaupīt publiskā sektora izdevumos, veidojot nākamā gada budžetu, pie kura izstrādes darbs sāksies martā.

Gorkšs sacīja, ka šobrīd publiskais sektors dzīvo pāri saviem līdzekļiem, līdz ar to LDDK ir rosinājusi valdības izdevumu samazinājumu vismaz 5% apmērā, pārskatot ne tikai prioritāšu budžetus, bet arī pamatbudžeta pozīcijas.

"Šobrīd Latvijas valsts budžets ir veidots uz pārlieku optimistisku prognožu aprēķina, un ir jāsaprot, ka, nemazinot izdevumus, jau nākamā gada budžeta veidošanā var nākties celt vairākus nodokļus, lai pārliktu nepieciešamo līdzekļu apjomu uz sabiedrības pleciem," sacīja Gorkšs.

Biznesu pārstāvošo organizāciju ieskatā šie ietaupījumu būtu jāveic nevis uz sabiedrības, bet uz publiskā sektora izdevumu samazināšanas rēķina.

Gorkšs akcentēja, ka būtu nepieciešams pārskatīt izdevumus un funkcijas valsts pārvaldē, veicot funkciju auditu. Viņš arī uzsvēra, ir skaidrs, ka drošības prioritātes prasīs papildu līdzekļus, tāpat iezīmējas vairākas citas prioritātes, kas varētu prasīt līdzekļus, bet, ja nākamā gada budžeta izdevumus samazinātu par 5%, pietiktu līdzekļu gan aizsardzības izdevumu palielināšanai, gan citu akūto jautājumu risināšanai.

"Šāds apjomīgs projekts var notikt tikai ar atbilstošu politisku mandātu un atbilstošiem resursiem, līdz ar to mums viena no galvenajām komponentēm ir tā, lai Ministru prezidente uzņemtos iniciatīvu par šo izdevumu samazināšanas pasākumu ieviešanu un kontroli," uzsvēra Gorkšs.

Vienlaikus viņš akcentēja, ka ikviena mājsaimniecība un katrs uzņēmums zina, kā samazināt izdevumus par 5%, ja tas ir nepieciešams. LDDK ieskatā vismaz 5% samazinājums publiskajiem tēriņiem ir sasniedzams rezultāts.

Iestrādnēm un plānam, kādā veidā tiks sasniegti šie mērķi, būtu jābūt skaidriem šā gada pirmajā ceturksnī, lai iekļautu tos nākamā gada budžeta veidošanas plānā, uzsvēra Gorkšs.

FNA valdes priekšsēdētājs Uldis Cērps sacīja, ka izdevumu samazināšana primāri ir pašas valdības uzdevums, tostarp saprast, kā šo procesu organizēt.

Cērps uzsvēra, ka ir nepieciešams atsevišķs projekts ar specifisku politisko mandātu, kā arī specifisku projektu organizāciju. Uzņēmēju organizācijas ir gatavas piedalīties projekta izstrādē ar padomiem, tomēr "primāri atbildība gulstas uz valdību".

Līdz ar publiskā sektora izdevumu efektivizāciju tiks sniegts būtisks ieguldījums valsts attīstībā, kas ļaus uzlabot Latvijas konkurētspēju, veicināt efektīvāku resursu izmantošanu un radīs labvēlīgāku vidi uzņēmējdarbībai, pauda Cērps.

Savukārt LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš sacīja, ka šajos ģeopolitiskajos apstākļos ir svarīgi atrast veidus, kā samazināt neracionālus tēriņus. Tāpat arī kritiski svarīga ir birokrātijas mazināšana, kas dotu papildu enerģiju biznesam, palielinātu iespējas piesaistīt investīcijas, kā arī mazinātu korupciju un ēnu ekonomiku.

"Nav noslēpums, ka sarežģīta vai ilga atļauju iegūšana rada pamatu kādām koruptīvām darbībām," sacīja Endziņš.

Tāpat viņš uzsvēra, ka privātā domnīca "Laser" pagājušā gada izskaņā veica pētījumu par birokrātiju. Viens no punktiem, ko domnīca rekomendēja, ir tas, ka būtu nepieciešama politiskā virsvadība birokrātijas mazināšanā, lai sasniegtu rezultātu. Tāpat ir jāvērtē dažādas funkcijas, jo, iespējams, ir kādas valsts un pašvaldību iestādēs veiktas funkcijas, bez kurām var iztikt.

Šobrīd birokrātijas mazināšanas jomā viens no virzieniem ir būvniecība. "Pašreiz parlamentā ir priekšlikums, ka varētu samazināt administratīvo slogu mazu būvju reģistrēšanai zemesgrāmatā, bet tas ko neesmu sapratis, kāpēc tas vispār ir jādara," sacīja Endziņš, kā piemēru minot to, ka "mums ir sauso tualešu reģistrs - varbūt mēs šajā valstī varam izdzīvot bez sauso tualešu reģistra?".

Vienlaikus Endziņš uzsvēra, ka neizmantots potenciāls ir tam, ko dara Valsts kontrole veiktajās revīzijās.

Savukārt FICIL valdes loceklis Jānis Grants norāda, ka 2024.gadā Latvijas valdība izteica apņemšanos kļūt par visefektīvāko valsts pārvaldi Eiropā, samazinot administratīvo slogu un valsts izdevumus, lai novirzītu papildu resursus cilvēkkapitālā, enerģētikā un citās svarīgās jomās. Ārvalstu investori gaida reālus soļus šīs ambīcijas īstenošanā.

Balstoties uz labu praksi citās Eiropas valstīs, valsts izdevumu samazināšanai ir nepieciešams pārskatīt valsts budžeta pamatpozīcijas, nosakot skaidrus un izmērāmus mērķus, kas palīdzētu ieviest uz rezultātiem balstītu budžetu, veicināt digitalizāciju, un būtiski uzlabot valsts pārvaldē strādājošo darba efektivitāti, akcentē Grants.

Parakstot deklarāciju, uzņēmēju organizācijas apņēmušās sniegt redzējumu, lai atbalstītu valdības gan publisku, gan praktisku un konstruktīvu apņemšanos, izstrādājot publiskā sektora izdevumu mazināšanas plānu un rīcības soļus.

Jau ziņots, ka LDDK ar galvenajām organizācijas prioritātēm 2025.gadā noteikusi valdības izdevumu samazināšanu, birokrātijas mazināšanu un sociālā dialoga stiprināšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai cena ir svarīgāka par ilgtspēju?

Viesturs Bulāns, “Helmes Latvia” vadītājs,07.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Publiskā sektora iepirkumos, tostarp kritiski svarīgu IT infrastruktūru un programmatūru izstrādē, noteicošais aspekts nereti ir tieši cena. Bieži tiek meklēts saimnieciski izdevīgākais piedāvājums vai arī cena ir noteicošais faktors vērtējumā, dodot priekšroku lētākajam risinājumam, tomēr lētākais ne vienmēr ir labākais un izdevīgākais ilgtermiņā.

Lai sekmētu tādu IT sistēmu izstrādi, kas patiešām kalpo gala lietotāju vajadzībām, turklāt, ir pielāgojamas tehnoloģiju attīstībai, vienlīdz svarīgi aspekti ir arī izstrādātāja pieredze, atsauksmes, piedāvātais tehnoloģiskais risinājums un ilgtspēja. Tieši ilgtspēja kļūst par aizvien svarīgāku iepirkumu komponenti, domājot ne tikai par IT risinājumu ietekmi uz vidi, bet arī par iespējām attiecīgo sistēmu izmantot ilgtermiņā, netērējot lielus budžeta līdzekļus par uzturēšanu un pilnveidošanu. Zaļās komponentes iekļaušana infrastruktūras un programmatūras izstrādes iepirkumos kļūst arvien izplatītāka gan publiskajā, gan privātajā sektorā visā pasaulē. Šīs prakses mērķis ir samazināt izstrādes un ekspluatācijas ietekmi uz vidi, veicinot energoefektivitāti, atjaunojamo enerģijas avotu izmantošanu un ilgtspējīgu resursu pārvaldību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nereti uzņēmēji ir spiesti atteikties no pasūtījumiem un ražot mazāk, jo nav darbaspēka, bet darbaspēks ir. Problēmu var atrisināt īsā laika posmā, un to palīdzēs izdarīt personāla nomas uzņēmums Agence, tikai ir jāpieņem ideja par darbaspēka nomu kopumā. To intervijā Dienas Biznesam atklāj personāla nomas uzņēmuma Agence valdes priekšsēdētājs Rolands Einštāls un personāla attīstības vadītāja Rute Baltruka.

Uzreiz vērsim pie ragiem – kādēļ, pēc jūsu domām, ir situācija, ka uzņēmumi padodas un nespēj atrast darbiniekus ražošanas nodrošināšanai vajadzīgajā apjomā, tostarp atsakoties no jauniem pasūtījumiem?

Rolands Einštāls: Šobrīd darba tirgū praktiski nav informācijas par personāla nomas iespējām, un, pat ja uzņēmēji zina par šādu iespēju, tā netiek ņemta vērā kā nopietna. Nav jau Latvijā pārāk daudz šo personāla nomas uzņēmumu, kuri nodarbojas tieši ar vietējā tirgus apkalpošanu. Neslēpšu, arī mūsu uzņēmumam ir sadarbības partneri Dānijā un mēs piedāvājam iespējas darbiniekiem braukt strādāt uz šo valsti. Fakts ir, ka cilvēki grib strādāt tepat, viņi ir, un ir uzņēmumi, kuriem ir nepieciešami cilvēki, turklāt algu, dzīvošanas izmaksu un pārtikas cenu atšķirības kopumā nav tik nozīmīgas, lai izvēlētos darbu ārzemēs kā vienīgo iespēju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Rīgas pašvaldības uzņēmumi startēs kapitāla tirgū jau tuvākajos gados

Jānis Goldbergs,24.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas kapitāla tirgus aktivitāti var vairot ne tikai lielie valsts uzņēmumi, bet arī pašvaldību kapitālsabiedrības. Rīgas pašvaldības uzņēmumi, ievērojot tirgus mērogu, ir vieni no lielākajiem valstī un noteikti atstātu jūtamu ietekmi uz biržas aktivitāti kopumā, tādēļ arī Dienas Biznesa jautājumi trīs prāvāko Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrību vadītājiem par viņu redzējumu, kapitāla nepieciešamību un iespējamajiem riskiem un ieguvumiem procesā.

Jautājumus Dienas Bizness uzdeva AS Rīgas Siltums valdes priekšsēdētājam Ilvaram Pētersonam, SIA Rīgas ūdens valdes loceklei Agnesei Ozolkājai un SIA Rīgas namu pārvaldnieks valdes priekšsēdētājam Mārim Ozoliņam.

Visticamāk, jau esat dzirdējuši par atsevišķu valsts kapitālsabiedrību ienākšanu kapitāla tirgū, emitējot obligācijas par dažādām summām. Kā redzat Latvenergo, Augstspriegumu tīklu un Altum obligāciju emisijas, vai šī pieredze varētu būt noderīga arī pašvaldību kapitālsabiedrībām?

Ilvars Pētersons:- Rīgas Siltums ar interesi seko līdzi valsts kapitālsabiedrību ienākšanai kapitāla tirgū. Šīs obligāciju emisijas ir veiksmīgs piemērs tam, kā kapitāla tirgus var kalpot par papildu finansējuma ieguves avotu, lai nodrošinātu uzņēmumu attīstības un investīciju projektus, vienlaikus piesaistot privāto un institucionālo investoru līdzekļus.Ienākšana kapitāla tirgū, emitējot obligācijas, varētu būt arī potenciāli noderīgs solis, lai finansētu stratēģiskus uzņēmuma projektus vai investīcijas, īpaši tajās jomās, kas saistītas ar ilgtspējību un infrastruktūras modernizāciju. Pirms šādas iniciatīvas izskatīšanas būtu jāveic rūpīga izvērtēšana, analizējot tirgus apstākļus, uzņēmuma finansiālo situāciju un vajadzības, kā arī potenciālos ieguvumus un riskus.

Komentāri

Pievienot komentāru