2020. gada sākumā Latvijā bāzētie starptautisko biznesa pakalpojumu centri bija automatizējuši un robotizējuši 10% no saviem procesiem, un tie prognozēja, ka turpmāko trīs gadu periodā tiks automatizēti 25% no apkalpotajiem procesiem.
Realitātē šo rezultātu nozarei izdevies sasniegt viena gada laikā, apliecina ABSL Latvia veiktā pētījuma dati. Turklāt 2021. gada sākumā veiktās aptaujas dati norāda uz to, ka līdz 2024. gadam nozare plāno automatizēt un robotizēt vidēji 43% no šobrīd apkalpotajiem biznesa procesiem globālā līmenī.
Straujš digitālās transformācijas kāpums starptautisko biznesa pakalpojumu centru (turpmāk tekstā “SBPC”) nozarē saistāms ar kopējo tehnoloģiju pieaugošo lomu globāla mēroga uzņēmumos, kā nepieciešamību uzlabot uzņēmumu darbības efektivitātes rādītājus. Vidēji 80% no nozares uzņēmumiem Latvijā aktīvi izmanto pieejamos procesu automatizācijas un robotizācijas risinājumus vai sekmīgi ir izveidojuši paši savas procesu automatizācijas komandas.
Viens no šādiem piemēriem ir DNB Bank ASA klientu servisa centrs, kas pēdējo gadu laikā izveidojis atsevišķu procesu automatizācija un robotizācijas komandu, tādā veidā ieviešot ikdienas darbā 48 robotus, kuru paveiktais darbs ir pielīdzināms 53 pilna laika darbinieku noslodzei. DNB Bank ASA klientu servisa centrs nav vienīgais šāds pozitīvās prakses piemērs nozarē.
“Jau otro gadu MSC Shared Service Center Riga funkcionē globālais MSC RPA Center of Excelence. Šajā laika posmā mūsu speciālisti Rīgā ir palīdzējuši gan automatizēt vairākus procesus MSC birojiem visā pasaulē, gan iepazīstināt citus MSC uzņēmumu grupas darbiniekus ar dažādiem automatizācijas rīkiem (piemēram, Power Automate), lai tie varētu patstāvīgi automatizēt savu ikdienas darbu. Šogad uzsākām vairākus projektus, lai savienotu automatizāciju ar mākslīgā intelekta un mašīnmācīšanās risinājumiem, kas nākotnē palīdzēs ne tikai tikt vaļā no rutīnas un manuāla rakstura darba, bet arī ļaus biznesam pieņemt veiksmīgus lēmumus,” tā situāciju komentē MSC Shared Service Center Riga vadītājs Rodions Širjajevs.
Pēc asociācijas veiktās aptaujas datiem, 2021. gadā puse no uzņēmumiem nepieciešamību arvien vairāk izmantot automatizācijas un robotizācijas risinājumus sasaista ar iespējām būtiski samazināt izmaksas. Trešdaļa aptaujāto uzņēmumu atzīst, ka tas ievērojami paātrina procesa izpildes ātrumu, savukārt ceturtdaļa aptaujāto uzņēmumu vērtē, ka šādu tehnoloģiju ieviešana procesu izpildē ievērojami palīdz uzlabot izpildītā darba kvalitāti.
“Sabiedrībā joprojām valda stereotips, ka tehnoloģijas aizstās cilvēku darbu, tomēr SBPC nozarē šī šķietamā likumsakarība darbojas pretējā virzienā. Procesu automatizācijas un robotizācijas risinājumi sniedz iespēju iesaistīt tehnoloģijas, programmēšanas algoritmus, lai izpildītu zemas pievienotās vērības, vienveidīgas, atkārtotas darbības. Tā vietā, lai nodotos darbinieku atlaišanai, lielākā daļa nozares uzņēmumu iegulda darbinieku apmācībās un uztic tiem daudz sarežģītākas pakāpes uzdevumu izpildi, kas veicina arī darbinieku kopējo apmierinātības līmeni, jo ikdienas darbs ir daudz interesantāks, atbildīgāks un nereti arī labāk apmaksāts. Vērts atzīmēt, ka pandēmijas radītie apstākļi, kas strauji kāpinājuši automatizācijas un robotikas risinājumu ieviešanu SBPC, ļāvuši arī uzņēmumiem pārņemt izpildei augstākas pievienotās vērtības funkcijas, kas paver jaunas iespējas šīm ārvalstu struktūrvienībām Latvijā sekmēt to lomu, nozīmi un ietekmi globālā organizācijā. Tā ir iespēja kļūt par ekselences centriem, no kuriem tiek sniegtas konsultācijas, lai pieņemtu augstākā līmeņa stratēģiskos lēmumus par globāla uzņēmuma darbību ikdienā,” atzīst Monta Geidāne, ABSL Latvia izpilddirektore.
ABSL Latvia ir starptautisko biznesa pakalpojumu nozares asociācija Latvijā, apvienojot ārvalstu kapitāla un globāla mēroga uzņēmumus, kas atvēruši savas struktūrvienības Latvijā – dalīto pakalpojumu centrus, biznesa procesu vai IT ārpakalpojumu sniedzējus. Tie ir uzņēmumi, kas pamatā nodrošina biznesa atbalsta pakalpojumus grupas uzņēmumiem vai juridiski nesaistītiem uzņēmumiem ārvalstīs, izmantojot Latvijas darbaspēka resursus.
Asociācija tika dibināta 2019. gada sakumā un tās biedri ir tādas organizācijas kā Circle K Business Centre, DNB BANK ASA klientu servisa centrs, Cabot Latvia, SEB Global Services, Cognizant (GB) Limited filiāle Latvijā, TietoEVRY, MSC Shared Service Center Riga, Solvay Business Services, Accenture Latvijas filiāle, Intrum Global Technologies, Containerships, If P&C Insurance, Airo Catering Services, Atea Global Services, allnex Latvia, stratēģiskie partneri Deloitte Latvia, Colliers Latvia un ERDA.