Izpildot vairākus mājasdarbus, Latvijas pārtikas un kosmētikas ražotājiem ir iespēja savus izstrādājumus realizēt patērētājiem ASV; pirmie celmlauži jau strādā šajā jomā.
To intervijā Dienas Biznesam stāsta Tirdzniecības un juridisko pakalpojumu uzņēmuma Waltz&Tailor eksperte Agnese DeLatoni, kura pavisam nesen strādāja ar Dienvidāfrikas (DĀR) ražotājiem, sekmējot šīs valsts produkcijas realizāciju ASV. Viņa norāda, ka Latvijas uzņēmumiem nevajadzētu baidīties no mītiem par ASV tirgu, piemēram, ka to iekaro tepat netālu esošā Polija. ASV tirgū modē ir tieši bioprodukti, tādēļ Polija nav un pagaidām nebūs konkurente.
Kāda ir pašreizējā situācija?
Stereotipi, ka Latvijā esam mazi un neko nevaram, ir vienas no lielākajām bremzēm, kas traucē meklēt jaunas iespējas plašajā pasaulē. Ir citas: nav zināšanu par ASV tirgu, ir tikai pieņēmumi. Ražotājiem ir jāsaprot, ka spēles noteikumi pasaulē mainās, jo, ja šodien nav kontroles pār savu tirgu, tad par ilgtermiņa izaugsmi nav iespējams pat runāt. Tāpēc ražotāju uzdevums ir vai nu iegūt, vai arī atgūt kontroli pār tirgu, nevis visu atstāt tirgotāju pārziņā. Tā ir vienīgā izeja no tā, kur Latvijas ražotāji atrodas šodien – lēnā, sāpīgā nāvē. Tas nozīmē, ka cilvēki bez darba, bez ienākumiem cīnīsies un plēsīs katru eiro cits no cita. Piemēram, Venecuēlā cilvēki jau pārdod sevi uz ielas, lai dabūtu ēdamo, un visa pasaule uz to noskatās. Kurš saka, ka Latvijā tā nebūs?
Daudziem Latvijas ražotājiem pašmāju tirgus jau ir kļuvis par šauru, un vienīgā tālākā izaugsmes iespēja ir ārvalstu noieta tirgi. Turklāt, jo lielāks potenciālais ārvalstu noieta tirgus, jo lielākas iespējas. Vismaz teorētiski, jo daudzu produktu, it īpaši pārtikas preču, segmentā pastāv nekur nerakstīti protekcionisma slazdi. Tāpat ir noieta tirgi, kur visu nosaka lielie mazumtirdzniecības tīkli, kuri pēc sev zināmiem kritērijiem var izlemt, kuru ražotāju preces izvietot savu veikalu plauktos un kuru ne. Diemžēl šādu situāciju, kad netiek panāktas vienošanās ar veikalu apgādātājiem, ir pieredzējuši arī Latvijā strādājošie ražotāji. Taču tas nav iemesls, lai mestu plinti krūmos, bet gan secinājums, ka nepieciešams iekarot citus tirgus, kuros atdeve no tirgus un peļņas rezultāts ir garantēti augstāki. Latvijas ražotājiem ir iespēja laimi meklēt visās četrās pasaules debespusēs - uz austrumiem, uz dienvidiem, uz rietumiem un nedaudz arī uz ziemeļiem. Protams, uz vēsturiski vislabāk zināmo Krievijas tirgu – pašlaik ES un Krievijas sankciju apstākļos, kam komplektā vēl pievienojams šīs valsts valūtas vērtības sarukums pret eiro – realizācijas iespējas ir salīdzinoši niecīgas. Tur ražotāji naudu nepelna, bet gan zaudē.
Daudz cerīgāks skats varētu būt uz Tālo Austrumu zemēm, it īpaši iedzīvotāju skaita ziņā lielāko valsti - Ķīnu. Taču, uz šo tirgu lūkojoties, ir jāņem vērā atšķirīgās kultūras, pārtikas produktu gatavošanas un specifiskās garšas īpašības. Vienlaikus pastāv vēl riski attiecībā par norēķiniem, un neparedzamā tirgus sistēma nedos stabilitāti un izaugsmi.
Visu interviju ASV tirgus atvēršanai vajadzīgi labi izpildīti mājasdarbi lasiet 25. februāra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!