Latvijas Pasta Eksprespasts konkurē par iekārojamāko kumosu – e-komercijas sūtījumiem
Viens no augošākajiem Latvijas Pasta (LP) pakalpojumu segmentiem ir e-komercijas sūtījumi. Uzņēmuma kurjera pakalpojumu sniedzējs Eksprespasts sūtījumus piegādā uz 58 pasaules valstīm un no tikpat daudzām valstīm tos arī saņem piegādei Latvijas klientiem – tie ir daudzu un dažādu interneta veikalu un interneta tirdzniecības platformu sūtījumi. Patlaban LP klienti ir faktiski visi lielākie Latvijas internetveikali. Vienlaikus uzņēmumam ir daudz klientu, kas nav uzskatāmi par klasiskiem internetveikaliem, jo tirgo preces arī veikalā.
LP Eksprespasts piedāvā trīs dažādu kategoriju piegādes iespējas – sūtījumus pa Latviju, Baltiju vai visu pasauli. Atšķirībā no parastajiem pasta sūtījumiem eksprespasta sūtījumi interneta sistēmās ir izsekojami visā to piegādes ceļā, tiek piegādāti noteiktā termiņā arī uz ārvalstīm un tiek nodoti klientam rokās, ko apliecina paraksts. Eksprespasta sūtījumu segments ir viens no augošākajiem LP, liecinot par e-komercijas pieauguma tendencēm. Vidēji gadā eksprespasta sūtījumu skaits LP aug par aptuveni 15%. Savukārt kopš 2016.gada eksprespasta sūtījumu apjoms, ko klienti izvēlējušies saņemt LP sadarbības partnera Circle-K degvielas uzpildes stacijās, ir palielinājies par aptuveni 1000%.
E-komercijas būtisko ietekmi pasta nozarē apliecina arī LP ienākošo starptautisko sīkpaku apjoms – 2018.gada pirmajā pusgadā apstrādāti 4,8 miljoni starptautisko ienākošo sīkpaku, kas ir par 1,1 miljonu vienību jeb par 30% vairāk nekā attiecīgajā laikposmā pērn.
Nav obligāti jādzīvo pilsēta
«Eksprespasta sūtījumu apjoma un jaunu klientu pieaugums liecina, ka klientiem svarīgākais ir trīs komponentu kopums: ātrums, ērtums un serviss. Turklāt visas tendences rāda, ka pilnvērtīgai pakalpojumu un produktu saņemšanai vairs nav obligāti jādzīvo pilsētā. Proti, e-komercijas spēlētāji arvien vairāk pieskaņojas modernās dzīves paradumiem, kad, izmantojot internetu un piedāvātās piegādes iespējas, savu sūtījumu iespējams saņemt faktiski jebkurā vietā,» norāda LP Eksprespasta departamenta direktors Ansis Karahons.
Veiksmīgo sadarbību ar internetveikaliem nodrošina LP plašais piegādes tīkls, kā arī efektīvā datu apmaiņas sistēma. Eksprespasts nodrošina virkni papildpakalpojumu, kas atvieglo ikviena e-komercijas pārdevēja ikdienu: piemēram, pēcmaksas iekasēšanu gan skaidrā naudā, gan ar bankas norēķinu karti piegādes brīdī, sūtījumu atgriešanas risinājumus, vakara piegādes Rīgā, līzinga dokumentu noformēšanu un atgriešanu, kā arī sūtījumu datu eksportu un importu ar interneta veikaliem, izstrādājot īpašus konkrētiem klientiem piemērotus risinājumus.
Piegāde terminētā laikā
Pasaulē Eksprespasts piegādā sūtījumus, kas nepārsniedz 30 kilogramu, taču Latvijā un Baltijā sūtījumu svars var sasniegt līdz pat 500 kilogramiem vai vairāk. Kā stāsta A.Karahons, Baltijas reģionā uzņēmumam īpaši efektīva sadarbība izveidojusies ar Lietuvas pasta operatora Lietuvos Paštas uzņēmumu Baltic Posti, būtiski paplašinot sūtījumu saņemšanas iespējas un piegādes ātrumu visā Lietuvas teritorijā. Eksprespasta sūtījumus no Latvijas iespējams adresēt ne tikai uz klienta dzīvesvietu un jebkuru no vairāk nekā 120 pakomātiem, bet arī uz kādu no 702 Lietuvas pasta nodaļām. Turklāt par eksprespasta sūtījumiem no Latvijas interneta veikaliem Lietuvas klientam ir iespējams norēķināties saņemšanas brīdī gan norādītajā dzīvesvietā, gan pakomātos.
Kā būtisku eksprespasta sūtījumu priekšrocību A.Karahons izceļ piegādi terminētā periodā: «Svarīgi, ka eksprespasta sūtījumi tiek piegādāti noteiktā laikā. Piemēram, sūtot uz ārzemēm, vienkāršam pasta sūtījumam nav iespējams noteikt precīzu piegādes termiņu, jo šis laiks atkarīgs no tā, kā mūsu pārrobežu sadarbības partneri savas valsts teritorijā to piegādās, cik ilgi šķiros lidostā, pa kādiem ceļiem virzīs. Savukārt eksprespasta sūtījumiem laiks ir terminēts, un tie visos pārkraušanas punktos tiek apstrādāti prioritāri.»
Piesaista privātpersonas
Latvijā Eksprespasta pakalpojumus visvairāk izmanto juridiskie klienti, kuru vidū ir visi lielākie e-komercijas spēlētāji, un tieši eksprespasta piegādes ļoti uzskatāmi parāda šā biznesa attīstības tendences. «Piemēram, nereti novērojam, ka kādam vietējam interneta komercijas uzņēmumam apgrozījums no, piemēram, viena miljona eiro gada laikā pieaug līdz četriem un vairāk miljoniem, vienlaikus četrkāršojoties arī sūtāmo preču apjomam. Izaugsme un attīstība šajā segmentā ir acīmredzama. Starp šādiem uzņēmumiem var minēt apavu, apģērbu, mēbeļu ražotājus, kas jau ieguvuši starptautisku atpazīstamību,» stāsta A.Karahons.
Lielā apjomā Eksprespasts piegādā bērnu mēbeles, auto rezerves daļas, tostarp liela izmēra un svara riepas. Gadu gaitā klienti sūtījuši arī Ziemassvētku eglītes, motorollerus un rūpnieciskos grilus, taču vispieprasītākie ir sūtījumi ar svaru līdz pieciem kilogramiem. Sūtījumiem pa pasauli tiek izmantoti lidostu pakalpojumi, tāpēc tiem ir ierobežota svara kategorija. Lai gan pēc sūtījumu skaita pirmajā vietā ir Latvija, tomēr ieņēmumu un apjoma ziņā augošākais segments ir starptautiskie sūtījumi. Kaut gan līdz šim uzņēmums fokusējās uz biznesa klientiem, šobrīd aktīvi tiek strādāts, lai piesaistītu privātpersonas sūtījumiem Latvijā un Baltijā. Šīs auditorijas sasniegšanai tiek ieviesti gan dažādi risinājumi e-vidē, piemēram, priekšapmaksas norēķinu iespēja Eksprespasta interneta mājaslapā ar maksājumu karti, gan arī ērtas sūtījumu saņemšanas iespējas.
Viena no LP priekšrocībām ir plašais pasta nodaļu tīkls, kas ir pieejams teju jebkurā apdzīvotā vietā, bet sūtījumu saņemšana 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā ir iespējama arī kādā no 56 Circle-K degvielas uzpildes stacijām visā Latvijā. Šo pakalpojumu visbiežāk izmanto, piemēram, lielo internetveikalu 220.lv, 1a.lv, Membershop.lv klienti. «Latvijas Pasta tīkls ļauj noturēt labu kvalitātes un cenas attiecību, kas ir izdevīgi cilvēkiem, kuri dzīvo tālāk no pilsētām,» norāda A.Karahons.
Svarīgs – datu apmaiņas ātrums
Efektīvāku eksprespasta piegāžu nodrošināšanai LP šogad atjaunojis savu autoparku. Visi kurjeri ir aprīkoti ar specializētajiem parakstu termināļiem, kas veicina gan ātrāku sūtījuma izsniegšanu, gan arī atvieglo kurjera maršruta plānošanu, jo terminālī tiek saņemti arī paziņojumi par sūtījuma piegādes laika vai adreses izmaiņām. Uzlabojumi veikti arī sūtījumu izsekošanai tiešsaistes režīmā, ļaujot operatīvi sekot sūtījumu ceļam. «Ar katru klientu tiek īstenots individuāls datu apmaiņas risinājums, jo tieši datu apmaiņas ātrums nosaka, vai kā piegādātājs esi veiksmīgs un efektīvs. Strādājam arī pie daudziem citiem risinājumiem, lai procesus automatizētu un efektivizētu,» uzsver Eksprespasta departamenta direktors un rezumē: «Mūsu svarīgākais uzdevums ir kvalitātes nodrošināšana, piesaistot arvien jaunus klientus. Te nav runa par dabisko plūsmu, bet gan asu konkurences cīņu, kurā esam vienās pozīcijās ar starptautiski atpazīstamiem zīmoliem. Tirgus ir brīvs, un šajā segmentā konkurence vienmēr bijusi visasākā. Tas arī ir saprotams, jo e-komercija ir augošākais segments – iekārojamākais kumoss, kuru vēlas visi.»