Taksometru pakalpojumu konkurss ir izveidots tā, lai maksimāli atsijātu jebkuru mēģinājumu ietekmēt jau iepriekš skaidrus rezultātus.
Transporta grupa Rīgas taxi vadītājs Genādijs Aksjonovs pārmetumus pilnībā noraida, uzsverot, ka viņa vadītā kompānija tikai pirms īsa brīža saņēmusi konkursa nosacījumus un tie nebūt nesniedz priekšrocības viņa kompānijai. "Patiesībā, iepazīstoties ar konkursa prasībām, man pat jāpadomā, vai visām prasībām atbilstam un vai nebūs mazliet jāpiestrādā," norāda G. Aksjonovs. Ignatjevs savukārt nosūtījis vēstuli Konkurences padomei un Iepirkumu birojam, kura ir arī Db rīcībā. Tajā uzņēmējs pauž neizpratni gan par konkursa nolikuma saņemšanas augsto maksu - 10 000 Ls, gan par ārkārtīgi ātro piedāvājuma iesniegšanas termiņu - 7. janvāris.
Tikai 12 darbdienas
"Gada beigas un svētku laiks vispār ir interesants laiks, kad rīkot konkursu," uzsver A. Ignatjevs. "Lai iesniegtu piedāvājumu, man ir tikai 12 darbdienas. Šajā laikā es noteikti nepaspētu iegādāties ne noteikto automašīnu skaitu, ne arī vienoties ar kādiem partneriem, lai konkursā startētu kopīgā koalīcijā." Uzņēmējs uzskata, ka lidostā Rīga vajadzētu brīvu piekļuvi jebkuras firmas taksometriem, kā tas esot ārzemēs. Vai arī tādu sistēmu, kādu iebraukšanai Vecrīgā ir izstrādājusi Rīgas dome - ja tiek izpildītas konkrētas prasības, atļauja tiek izsniegta ikvienai taksometru firmai. Lai saņemtu konkursa nolikumu, pretendentam ir jāiemaksā pasūtītāja bankas kontā piedāvājuma nodrošinājums 10 000 Ls. "Neder arī bankas garantijas vēstule, ka uzvaras gadījumā tā garantē pieprasīto summu pārskaitīt konkursa rīkotāja kontā (kas lielākoties notiek atklātos konkursos un tiek praktizēta arī cenu aptaujās, kad pasūtījuma summa ir mazāka par 1000 Ls, lai piesaistītu pēc iespējas vairāk dalībnieku, nodrošinot labāku konkursa kvalitāti)," vēstulē norāda A. Ignatjevs. "Kura kompānija gada beigās var iesaldēt 10 000 Ls, laikā, kad tiek slēgti jauni līgumi?" jautā uzņēmējs.
Kas valda tirgū?
"Konkursa noteikumi ir vienkārši bezkaunība!" tā Zelta bultas īpašnieks. "Pilnīga patiesība ir apgalvojumā: kuram pieder lidosta - tas valda Rīgas taksometru tirgū!" Līgums par lidostas apkalpošanu garantē darbu 100-120 automašīnām, bet galvaspilsētā starp 80 kompānijām tik daudz taksometru ir tikai kādām divām trim firmām. Uzvara konkursā faktiski ļauj izveidot atsevišķu taksometru parku ar labiem garantētajiem ienākumiem - tādas kompānijas gada apgrozījums veido ne mazāk kā divus miljonus latu. Jāņem arī vērā, ka katru gadu lidostas Rīga apkalpoto pasažieru skaits aug par 30 %. (Tikko lidosta Rīga sveica savu trīsmiljono pasažieri - Db).
Arī citi nozares eksperti uzsver, ka kompānija, kas kontrolēs lidostas tirgu, ieņems arī stratēģiski svarīgu pozīciju, lai kontrolētu visu Rīgas taksometru tirgu. "Rīgas lidosta ne tik daudz ir izdevīga no tiešā biznesa viedokļa, cik no prestiža un pakārtotu lietu dēļ," uzsver Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks, piebilstot, ka, piemēram, viesnīcas un bāri labprāt sadarbojas tieši ar to taksometru kompāniju, kas viesus ved no lidostas. Tādējādi varot izveidot labu sadarbību.
Vismaz 100 mašīnas
Konkursa nolikums paredzot, ka taksometru kompānijas autoparkam jābūt ar vismaz 100 automašīnām - 85 vieglajām un 15 mikroautobusiem.
A. Ignatjevs aprēķinājis, ka Rīgā ir tikai deviņas kompānijas, kurām automašīnu skaits nav mazāks par 80-100 vienībām. Turklāt, ja konkurss ierobežotu piedalīšanos sakarā ar taksometru vecumu, piemēram, 2002. izlaides gads, tad saraksts būtu vēl īsāks - tikai piecas. Bet, ja rēķinātu, kura kompānija reāli varētu samaksāt 10 000 Ls, tad, pēc A. Ignatjeva uzskatiem, tās būtu tikai divas - a/s Rīgas taksometru parks un k/s Transporta grupa Rīgas taxi.
Db jau iepriekš rakstīja (14.10.2005.), ka arī par iepriekšējo lidostas izsludināto taksometru pakalpojumu konkursu takšu firmām bija aizdomas, ka konkursa nolikums sastādīts vienai firmai. Toreiz kā obligātas tika izvirzītas šādas prasības: taksometru skaits pretendentam nedrīkst būt mazāks par 100, bet automašīnu vidējais vecums nedrīkst pārsniegt 3 gadus.
Tāpat Db rīcībā nonākusi informācija, ka konkursa nolikumā kā obligāta ir iestrādāta prasība aprīkot takšus ar GPS navigācijas sistēmu. Gan Rīgas taksometru parka, gan Rīga Taxi automašīnas ir aprīkotas ar GPS, tomēr vairums Latvijas taksometru kompāniju šādu iekārtu nav.
Neskatoties uz nozarē klīstošām baumām par konkursa jau zināmo uzvarētāju, līdzšinējā lidostu apkalpojošā taksometru kompānija Rīgas taksometru parks konkursā piedalīšoties atkal. "Tas, ko es varu pateikt - jau no augusta mūsu šoferiem zvana Rīga Taxi cilvēki. Viņi mēģina pārvilināt mūsu šoferus, norādot, ka Rīga Taxi uzvarēšot lidostas konkursā. Paldies Dievam, ka ar darbinieku saliedētību mūsu uzņēmumā viss ir vislabākajā kārtībā un neviens uz šiem aicinājumiem pagaidām atsaucies nav. Laikam tādas ir konkurences metodes šā brīža tirgus apstākļos," norāda L. Muižnieks.
Viņa vadītā kompānija nolēmusi piedalīties konkursā, neskatoties uz 10 tūkstošu latu lielo drošības naudu. "Protams, sanāk gandrīz vai pirkt kaķi maisā, tomēr paskatīsimies, kas tur būs," norāda L. Muižnieks, piebilstot, ka pat tik lielai kompānijai kā Rīgas taksometru parks bijis grūti savākt gada beigās liekus 10 tūkstošus latu, ko uz ilgāku laiku iesaldēt konkursa nolikuma saņemšanai. Arī G. Aksjonovs Db norādīja, ka 10 tūkstošu latu lielā drošības nauda ir pārlieku liela, un kompānijai nācies to izņemt ārā no kompānijas apgrozījuma.
Trīs īpašnieki
Lursoft informācija liecina, ka komandītsabiedrības Transporta grupa Rīgas Taxi, kas ir viena no lielākajām taksometru pakalpojumu sniedzējām Rīgā, īpašnieku struktūrā ir trīs taksometru kompānijas - Elite taxi, Rīgas Rente un Maxi taxi. Tiesa, šie dati nav atjaunoti kopš 2006. gada beigām. Iepriekš visu trīs kompāniju īpašnieks bija tās pašreizējais vadītājs G. Aksjonovs, tomēr šobrīd visas trīs kompānijas pieder citām fiziskām personām.