Daugavpils novada pašvaldības konkursā par novada pašvaldības ceļu un ielu rekonstrukciju uzvarējušā uzņēmuma apakšuzņēmējiem iepirkuma uzvarētāja pasludināšanas brīdī dzēsti parādi.
Aprīļa sākumā Daugavpils novada dome izsludināja konkursu par pašvaldības ceļu un ielu rekonstrukciju. Konkursā piedalījās pieci pretendenti, un par konkursa uzvarētāju jūnija beigās tika pasludināts SIA Ošukalns, kurš piedāvājis pakalpojumu par lētāko cenu – 792,5 tūkstošiem latu.
Konkursu IUB apstrīdēja uzņēmums SIA Binders, norādot, ka jūnija sākumā iepirkuma komisija pieprasījusi SIA Ošukalns iesniegt VID dokumentus, ka abiem apakšuzņēmējiem nav nodokļu parādu. 14. jūnijā uzņēmums iesniedzis šo izziņu.
Apstrīdot konkursu, SIA Binders norāda, ka pasūtītājs, vērtējot SIA Ošukalns piedāvājumu, identiskās situācijās, vērtējot nodokļu parādu esamību, pieņēmis dažādus lēmumus. Iepirkuma priekšmeta pirmajā daļā pasūtītājs izslēdzis SIA Ošukalns no turpmākās dalības konkursā, jo tā apakšuzņēmējiem ir nodokļu parādi, savukārt iepirkuma priekšmeta 2. daļā pasūtītājs to nav ņēmis vērā, un atzinis SIA Ošukalns par konkursa uzvarētāju.
Tāpat Binders norāda, ka, vērtējot pirmo konkursa daļu SIA Ošukalns nav atbildis vairākām citām prasībām. Kaut arī abās iepirkuma daļās ir jāiesniedz atsevišķi piedāvājumi, tie nevar būtiski atšķirties vienas procedūras ietvaros, līdz ar to pastāv aizdomas, ka pasūtītājs nav ievērojis konsekvenci piedāvājumu vērtēšanā konkursa 2. daļā.
Jāatzīmē, ka Publisko iepirkumu likums nosaka, ka pretendenti, kuriem ir aktuāli nodokļu parādi, ir izslēdzami no vērtēšanas procedūras. Tomēr, kā liecina Valsts ieņēmumu dienesta dati par nodokļu parādniekiem, SIA Ošukalns apakšuzņēmējiem laikā, kad tika vērtēts konkurss, bijuši nodokļu parādi. Tā, maija beigās SIA Ošukalns apakšuzņēmējam SIA Meliors Krauja bijis nodokļu parāds 5822,14 latu apmērā, bet SIA Ošukalns celtniecība - 7936,03 latu apmērā.
Jūnija beigās, kad tuvojās lēmuma pieņemšana par konkursa uzvarētāju, abu uzņēmumu parādi samazinājās – SIA Meliors Krauja – līdz 2575 latiem, bet SIA Ošukalns celtniecība – līdz 1954 latiem.
Savukārt 7.jūlijā Daugavpils novada domes iepirkumu komisija pieņēma lēmumu par konkursa uzvarētājiem, un, kā liecina VID dati, šajā brīdī ne SIA Ošukalns, ne tā abiem apakšuzņēmējiem nodokļu parādu vairs nebija.
Tomēr neilgi pēc uzvarētāju pasludināšanas apakšuzņēmēju nodokļu parādi atkal sāka augt, augusta sākumā Ošukalns celtniecība parādam pārsniedzot 10 tūkstošus latu, bet SIA Meliors krauja parāds sasniedzis gandrīz 17 tūkstošus latu.
Pēc konkursa izvērtēšanas IUB tomēr Daugavpils novada domei atļāva slēgt līgumu. IUB savā lēmumā atļaut slēgt līgumu skaidro, ka iesniegumu izskatīšanas komisija nav konstatējusi, ka pasūtītājs būtu pieļāvis iepirkuma procedūras pārkāpumus, kas būtu varējuši ietekmēt lēmumu par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, līdz ar to nav pamata aizliegt iepirkuma līguma slēgšanu ar konkursā noteikto uzvarētāju.
Daugavpils novada dome portālu db.lv informēja, ka šajā konkursā bija saņēmusi vienu sūdzību, taču pēc IUB izvērtēšanas tika saņemta atļauja slēgt līgumu. Viens no aspektiem, uz kuriem balstās domes lēmums, ir pozitīvs IUB vērtējums.
VID norāda, ka, visticamāk, šādas situācijas regulē Publisko iepirkumu likums. Tas nosaka, ka pasūtītājs var informēt pretendentu par to, ka tam konstatēti nodokļu parādi, kas kopsummā pārsniedz 100 latus, un nosaka termiņu - 10 darbdienas pēc informācijas izsniegšanas - konstatēto parādu nomaksai un parādu nomaksas apliecinājuma iesniegšanai. Pretendents, lai apliecinātu, ka tam nav nodokļu parādu, iesniedz attiecīgās personas vai tās pārstāvja apliecinātu izdruku no VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas par to, ka attiecīgajai personai laikā pēc pasūtītāja nosūtītās informācijas saņemšanas dienas nav nodokļu parādu, tajā skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 100 latus.
Ja noteiktajā termiņā minētais apliecinājums nav iesniegts, pasūtītājs pretendentu izslēdz no turpmākās dalības iepirkumā.