Visi 12 tramvaji Ustjkatavskas Vagonbūves rūpnīcai jāpiegādā līdz decembrim
Jau tuvākajā laikā a/s Daugavpils satiksme (DS) sāks izmēģināt pirmos Krievijā ražotos tramvajus, kas nule kā atmuitoti un tiek izpakoti, DB norādīja DS valdes locekle Sabīne Šnepste. Pirms nodošanas ekspluatācijā tramvajiem jānobrauc 500 km, un tas tikšot darīts nakts stundās, lai netraucētu pārējai tramvaju satiksmei. Šobrīd no 12 tramvajiem ar deviņiem kravas auto piegādāti seši – divi sešasu un četri četrasu. Nākamie tramvaji Daugavpili varētu sasniegt 22. septembrī, bet visi 12 tramvaji jāpiegādā līdz šā gada decembrim.
Miers mājās
Šķiet, ka ar trešo piegājienu (kopš 2011. gada jūlija) daugavpiliešiem beidzot būs izdevies tikt pie ilgi gaidītajiem tramvajiem. DB iepriekš vēstīja, ka DS organizētajā iepirkumā ar lētāko piedāvājumu par uzvarētāju tika atzīta AAS Nacionālā Kontraktu korporācija (NKK), kas piegādā Krievijas Ustjkatavskas Vagonbūves rūpnīcas produkciju. Saskaņā ar līgumu NKK par astoņiem četrasu tramvajiem saņems 2,496 miljonus eiro un par četriem sešasu tramvajiem – četrus miljonus eiro. Projektam «Daugavpils pilsētas tramvaju trasnsporta infrastruktūras renovācija» paredzēts arī 83,1% (5,4 miljoni eiro) ERAF līdzfinansējums.
No iesaistīto pušu teiktā var secināt, ka jaunu tramvaju iepirkums Daugavpilī varētu būt laimīgi beidzies, kaut arī pirms tam tika pieļauta iespēja, ka iepriekšējā konkursa uzvarētāji par par līguma laušanu varētu arī tiesāties. DB jau rakstījis, ka a/s Tramvaju uzņēmums (tagad Daugavpils satiksme) pērnā gada nogalē vienpusēji lauza līgumu ar otrā konkursa uzvarētāju, pilnsabiedrību Belkommunmash (BKM), kuru veidoja baltkrievu ražotājs Belkommunmash un Latvijas SIA Agmen Consulting Bureau, jo BKM neievērojis termiņus un nav vēlējies maksāt soda naudu. Ir pāris iemeslu, kādēļ strīds par 6,56 miljonus eiro vērto 12 tramvaju piegādes līgumu nav līdz tiesai nonācis. Proti, tiesvedība varētu vilkties vairākus gadus, un gadījumā, ja BKM tomēr uzvarētu, tam būtu jāpiegādā tramvaji par cenu, kas nebūtu finansiāli izdevīga, norāda S. Šnepste.
Pielikts punkts
Arī pēdējā konkursa zaudētāji, šķiet, samierinājušies ar iepirkuma rezultātiem. Poļu kompānija Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna, kuras piedāvājums bija visdārgākais, acīmredzot sapratusi, ka DS lēmums par lētākā piedāvājuma izvēli bijis pamatots, saka S. Šnepste. Savukārt SIA Skinest Latvija pretenzijas Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) neesot pat pieņēmis. DB jau rakstīja, ka Skinest (tajā ietilpst arī Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca) piedāvāja Stadler tramvajus, kas patiesībā bija tie paši baltkrievu Belkommunmash tramvaji, pret kuru piegādi bija esošā dome un DS vadība.
Belkommunmash ieguldīts baltkrievu un šveiciešu elektriskā transporta ražošanai izveidotajā kopuzņēmumā, kur baltkrieviem pieder 40%, bet Stadler Rail – 60%.
Jāatgādina, ka pirmajā konkursā par jaunu tramvaju iegādi 2011. gada decembrī par uzvarētāju tika atzīts Sanktpēterburgas uzņēmums Vagonmash. Taču pēc a/s Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca, kuras piedāvājums tobrīd tapa sadarbībā ar Ustjkatavskas vagonbūves rūpnīcu, sūdzības IUB aizliedza slēgt līgumu.