SIA Ošukalns, gatavojot un iesniedzot piedāvājumu, vērtējis apakšuzņēmēju situāciju attiecībā uz nodokļu parādu, norāda uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Aigars Nitišs, uzsverot, ka piedāvājuma sagatavošanas un iesniegšanas brīdī ne SIA Ošukalns, ne tās apakšuzņēmējiem Latvijā nebija Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto nodokļu parādu.
Nodokļu parādu pārbaudi pēc piedāvājumu atvēršanas pasūtītājs veica atbilstoši Publisko iepirkumu likuma regulējumam un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) 8. aprīlī apstiprinātam skaidrojumam.
Apskatoties vēsturisko un aktuālo informāciju VID datu bāzē par nodokļu parādniekiem, var konstatēt, ka apakšuzņēmējiem ir gan bijis, gan arī nav bijis nodokļu parāds, saka A. Nitišs. «Situācija nodokļu nomaksā ir mainīga un to nevar pieņemt kā nemainīgu lielumu, kas fiksēts attiecīgā mēneša 6. vai 25.datuma plkst.24.00 Normālās saimnieciskās darbības ietvaros uzņēmums gūst ienākumus, tam veidojas dažādi izdevumi, nodokļu maksājumi, saistības. Tā rezultātā situācija gan ar naudas plūsmu, gan ar nodokļu saistībām ir ļoti mainīga,» uzsver uzņēmuma vadītājs.
Viņš skaidro, ka, ja nodokļu maksātājam veidojas PVN pārmaksa, kas saistīta ar īpašu PVN piemērošanas režīmu būvniecības pakalpojumiem, tad pieprasot VID to atmaksāt, VID izskatīšanas termiņš ir līdz 30 dienām no deklarācijas iesniegšanas dienas.
Šajā laikā uzņēmumam ir pienākums kārtot tekošos jaunā mēneša nodokļu vai nodevu maksājumus, kurus varētu segt ar iepriekšējā mēneša PVN pārmaksu, bet gaidot lēmuma pieņemšanu uzņēmuma ir nepieciešami papildus brīvi naudas līdzekļi. Un šādā situācijā bija nonākuši apakšuzņēmēji, skaidro A. Nitišs.
Iepirkuma priekšmeta 1.daļā SIA Ošukalns piedāvājums tika atzīts par neatbilstošu konkursa nolikuma 11.punktā Pretendentu kvalifikācijas prasības izvirzītajām prasībām, līdz ar to arī tika izslēgts no turpmākas dalības konkursā.
Šajā gadījumā saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 39.panta astoto daļu SIA Ošukalns netika prasīts, lai tā iesniedz VID izsniegtās izziņas, kuras apliecina, ka tai nav VID administrēto nodokļu parādu, jo SIA Ošukalns tika noraidīta jau atlases posmā un tai nebija piešķiramas līguma slēgšanas tiesības. Nodokļu parādu esamību datubāzē pārbauda tikai attiecībā uz potenciālo uzvarētāju pirms lēmuma pieņemšanas. Šis izslēgšanas pamatojums ir norādīts arī IUB 26.jūlija lēmumā, skaidro SIA Ošukalns.
Pretendentam ir pienākums iesniegt piedāvājumu, kas sagatavots, noformēts atbilstoši Konkursa nolikuma prasībām. SIA Binders piedāvājums saskaņā ar iepirkuma procedūras dokumentiem, kas ir vispārpieejama informācija, uz iepirkuma priekšmeta abām daļām nebija noformēts saskaņā ar konkursa nolikuma prasību un pasūtītāja iepirkuma komisija, saskaņā ar nolikuma noteikumiem, varēja šo piedāvājumu uzskatīt par neatbilstošiem nolikuma prasībām un pretendentu izslēgt no tālākas dalības iepirkuma procedūrā, norāda A. Nitišs.
Db.lv jau rakstīja, ka Daugavpils novada pašvaldības konkursā par novada pašvaldības ceļu un ielu rekonstrukciju uzvarējušā uzņēmuma apakšuzņēmējiem iepirkuma uzvarētāja pasludināšanas brīdī dzēsti parādi.
Aprīļa sākumā Daugavpils novada dome izsludināja konkursu par pašvaldības ceļu un ielu rekonstrukciju. Konkursā piedalījās pieci pretendenti, un par konkursa uzvarētāju jūnija beigās tika pasludināts SIA Ošukalns, kurš piedāvājis pakalpojumu par lētāko cenu – 792,5 tūkstošiem latu.
Konkursu IUB apstrīdēja uzņēmums SIA Binders, norādot, ka jūnija sākumā iepirkuma komisija pieprasījusi SIA Ošukalns iesniegt VID dokumentus, ka abiem apakšuzņēmējiem nav nodokļu parādu. 14. jūnijā uzņēmums iesniedzis šo izziņu.
Apstrīdot konkursu, SIA Binders norāda, ka pasūtītājs, vērtējot SIA Ošukalns piedāvājumu, identiskās situācijās, vērtējot nodokļu parādu esamību, pieņēmis dažādus lēmumus. Iepirkuma priekšmeta pirmajā daļā pasūtītājs izslēdzis SIA Ošukalns no turpmākās dalības konkursā, jo tā apakšuzņēmējiem ir nodokļu parādi, savukārt iepirkuma priekšmeta 2. daļā pasūtītājs to nav ņēmis vērā, un atzinis SIA Ošukalns par konkursa uzvarētāju.