Foto stāsts

Kā top?: Binders asfalts

Gunta Kursiša,02.09.2013

Iebraucot asfaltbetona rūpnīcas teritorijā, var nojaust, ka šobrīd notiek ražošana, jo rūpnīca klāta putekļu dūmakā.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Asfalta ražošanu var salīdzināt ar zupas vārīšanu vai rosola gatavošanu - gluži kā pavārmākslā arī asfalta ražotājiem jāzina pareizā recepte, ar piedevu un sastāvdaļu attiecību palīdzību iegūstot «asāku vai maigāku» - izturīgāku vai mazāk izturīgu - asfaltu. Turpinot aizsākto tradīciju ielūkoties Latvijā ražotu produktu virtuvē, Db.lv šonedēļ piedāvā aplūkot, kā top asfalts Binders ražotnē Vangažos.

Asfalta ražošanā un ceļu būvē visiem ir skaidri spēles noteikumi - ja neizturīgs asfalts uzklāts ceļam, uz kura ir liela braukšanas intensitāte, tad drīz vien ceļam radīsies visi iespējamie defekti un ceļš kalpos varbūt pat tikai gadu, norāda Binders sabiedrisko attiecību speciāliste Vita Noriņa, skaidrojot, ka asfalts nevar būt slikts vai labs - tas, gluži kā apģērbs piemērojams laikapstākļiem, ir jāpieskaņo ceļam un tā braukšanas intensitātei. «Ir gadījumi, kad pasūtītājs prasa desmit gadu garantiju ceļam, un tad mēs kā būvnieki esam ieinteresēti to izpildīt, jo jebkuru defektu šajā laikā novērsīsim par saviem līdzkeļiem un tas atsauksies uz mūsu ekonomisko situāciju,» stāsta V. Noriņa. Viņa norāda, ka ceļu būvē nozīmīgi ir arī tas, kā ceļš tiek kopts, piemēram, vai ir sakārtotas grāvmalas. «Tas ir kā ar jebkuru lietu - ja nopirksim jaunu skapi un ja to nepareizi ekspluatēsim, tad tas sabojāsies,» norāda uzņēmuma pārstāve.

Asfalts ar lielāku garantijas ilgumu, tātad - izturīgāks asfalts, ir arī dārgāks, jo tā ražošanā tiek izmantots no Skandināvijas ievestais grantīts. Granīta asfalti ir izturīgākie asfalti, un tos izmanto tur, kur nepieciešama lielāka ceļa izturība. Granītmateriāls nāk no Zviedrijas vai Norvēģijas. Dolomītmateriāls, savukārt, ir vietējās izcelsmes.

Kopumā jebkuram asfaltam ir trīs galvenās sastāvdaļas - bitumens, minerālmeteriāls un aizpildītājs, stāsta Edvards Pavlovskis, Binders ceļu būvmateriālu testēšanas laboratorijas vadītājs. Tāpat asfaltam var būt arī dažādas piedevas, kas maina asfalta īpašības.

Binders rūpnīcas Vangažos jauda ir 240 tūkstoši tonnu asfalta gadā, savukārt šogad ražotne sasniegusi vienas dienas ražošanas apjoma rekordu - 2224 tonnas dienā. Pērn tika saražoti 128 tūkst. tonnu asfalta, savukārt ražošanas rezultāts - 1500 tonnas dienā jau ir uzskatāms par labu, norāda Vermona Lāce, rūpnīcas vadītāja. Vidēji vienā stundā var saražot 200 tonnas asfalta. Saražotā asfalta apjomu mēra tonnās, un tā kā katram ceļam ir atšķirīgs asfalta biezums, kā arī dažādi ir ceļa platumi, ir grūti pateikt, cik kilometru asfalta var noklāt ar, piemēram, vienu tonnu asfalta, Db.lv uzsvēra Binders pārstāvji. «Arī viens centimetrs biezuma uz ceļa asfalta ražošanā var nozīmēt ievērojamas vajadzīgā asfalta apjoma izmaiņas,» stāsta asfaltbetona rūpnīcas vadītāja V. Lāce.

Vangažu rūpnīcā ražošanā strādā septiņi cilvēki - tostarp mehāniķi, iekrāvēji, palīgstrādnieki un operators, kas darbojas rūpnīcas sirdī.

Kopumā no Vangažu rūpnīcā saražotā vien aptuveni 0,5% tiek pārdots citiem uzņēmumiem, pārsvarā ceļu uzturētājiem, kuriem nav pašiem savas rūpnīcas, bet lielākā daļa Vangažos saražotā asfalta tiek izmantota Binders pašu vajadzībām, norāda V. Lāce. Tas, vai rūpnīcas ražotais asfaltbetons tiek pārdots citiem uzņēmumiem, ir arī atkarīgs no ražotnes atrašanās vietas. Arī Binders pērk asfaltu no citiem ražotājiem, ja rūpnīca atrodas tālu no objekta, jo asfaltu nevar pārvadāt ļoti tālu, jo tad tas zaudē savas īpašības. Uzklāšanas laikā, kas pēc V. Lāces domām, ir svarīgākais posms asfalta ražošanā, svarīga ir asfalta temperatūra un konsistence.

Asfaltbetona rūpnīca Vangažos ir atklāta 2007. gada augustā, un tā izveidota uz Latvijā vecākās ceļu būvmateriālu ražotnes bāzes. Laika gaitā ražotne piedzīvojusi vairākas tehnoloģiskās pārveides un rekonstrukcijas, savukārt 2006. gadā tika pieņemts lēmums ražotni demontēt un tās vietā uzcelt jaunu rūpnīcu - pēc uzņēmuma pasūtījuma to izgatavojusi Vācijas kompānija Ammann Asphalt GmbH.

Uzziniet vairāk, aplūkojot fotogaleriju augstāk!