Patēriņa kreditēšanas pakalpojumu reklāmas ierobežojumi jau kopš šī gada sākuma ir zem politiskās dienas kārtības palielināmā stikla, 4finance Latvia izpilddirektors Gvido Endlers.
Gatavojot priekšlikumu Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) grozījumiem uz trešo lasījumu, Saeimas deputāts Imants Parādnieks pievērsa uzmanību patēriņa kreditēšanas klientu vecuma ierobežojumiem un patēriņa kreditēšanas pakalpojumu reklāmu aizlieguma nepieciešamībai.
Attiecībā uz kreditējamo personu vecuma ierobežojumiem, jāsaka, ka šeit nebanku kreditēšanas nozare ir soli priekšā regulējumam, jo šī gada aprīlī Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija (LAFPA) un tās lielākie biedri parakstīja LAFPA «Labas prakses kodeksu», kas nosaka aizliegumu izsniegt kredītus personām, kuras nav sasniegušas 20 gadu vecumu. Šajā jautājumā nozare kopumā un AS «4finance» personīgi ir solidāri ar Parādnieka kunga pārliecību, ka šai patērētāju grupai var nebūt pietiekama izpratne finanšu disciplīnas jautājumos, tāpēc, lai pasargātu šai grupai piederošus patērētājus un arī pašus kredītdevējus no finanšu riskiem, minētais ierobežojams uzskatāms par atbilstošu un apsveicamu, skaidro 4finance Latvia izpilddirektors.
Runājot par patēriņa kreditēšanas pakalpojumu reklāmām, AS «4finance» konceptuāli atbalsta ierobežojumu nepieciešamību, bet jāsaprot, ka reklāma pati par sevi nerāda vajadzību pēc pakalpojuma un nevar ietekmēt patērētāja lēmumu pieņemšanu par labu kredīta ņemšanai, ja viņam nav konkrētā vajadzība pēc tā. Reklāma tikai palīdz izdarīt izvēli, sniedzot priekšstatu par dažādu zīmolu atšķirībām. Sakarā ar to 4finance pauž bažas par Imanta Parādnieka priekšlikumiem attiecībā uz patēriņa kreditēšanas pakalpojumu reklāmas aizliegumu, uzskatot tos par pārmērīgi striktiem.
I. Parādnieks ierosina: «Aizliegts reklamēt patērētāju kreditēšanaspakalpojumus radio un televīzijā, presē un citos plašsaziņas līdzekļos, interneta vietnēs, sabiedriskajā transportā, vides reklāmās, ka arī izmantojot jebkuru citu komerciālās komunikācijas veidu, tai skaitā iespieddarbus, plakātus, uzlīmes,kinounvideofilmas.» Jāuzsver, ka priekšlikumu formulējums nepārprotami norāda uz aizlieguma piemērojamību visai patēriņa kreditēšanas nozarei (t.i. banku un nebanku pakalpojumiem) un piedāvā aizliegt jebkādas reklāmas izpausmes, izņemot zīmola reklāmu, jebkādos reklāmas un mārketinga kanālos, uzsver G. Endlers.
Pārmērīgas prasības attiecībā uz patēriņa kreditēšanas pakalpojumu reklāmas ierobežojumiem var sekmēt: patērētāju kreditēšanas pakalpojumu nodrošinātāju tirgus pozīciju svārstības; apgrozījuma samazinājumu mediju kanāliem, kuri reģistrējuši licences Latvijā; kredītdevēju «agresīvu» piedāvājumu klāsta paplašināšanos ar mērķi noturēt pakalpojumu sniedzēju tirgus daļu, nekontrolējamu mediju telpas aktivitāšu strauju pieaugumu («melnais» PR, sociālo tīklu aktivizēšana utt.); iespējas informēt patērētājus par piedāvājumiem ierobežošanu, liedzot iespēju izdarīt saprātīgu izvēli par labu izdevīgākajām piedāvājumam.
Tādēļ reklāmas ierobežojumiem jābūt izsvērtiem un izdiskutētiem ar nozari, lai tie būtu efektīvi un nekaitētu ne patērētājiem, ne medijiem, ne reklāmdevējiem.AS «4finance» cer, ka Ministru prezidenta izveidotās nebanku sektora darba grupas ietvaros, kuras dienas kārtībā ir arī patēriņa kreditēšanas reklāmas ierobežojumi, būs iespējams vienoties par labāko risinājumu attiecībā uz šo jautājumu, kritiski izvērtējot šā brīža rosinātās izmaiņas, uzsver G. Endlers.