Pagājušā gada decembrī pēc spēcīgā kāpuma divos iepriekšējos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums pazeminājies līdz 2,7% salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi. 2014. gadā kopumā mazumtirdzniecība augusi par 3,6%. Tas gan ir nedaudz lēnāk nekā 2013. gadā, tomēr tirdzniecība un privātais patēriņš joprojām bijuši galvenie Latvijas ekonomiskās izaugsmes uzturētāji, norāda Finanšu ministrijā (FM).
Mazumtirdzniecības gada pieauguma tempu samazināšanās decembrī daļēji saistīta ar iepriekšējā gada bāzes efektu, kad pirms eiro ieviešanas iedzīvotāji bija tendēti tērēt savus latu uzkrājumus skaidrā naudā. Iedzīvotāji tos tērēja, gan izmantojot iepirkumus valūtas maiņas vietās, gan sagaidot cenu pieaugumu pēc Jaunā gada. Mazāku gatavību tēriņiem pērnā gada decembrī visdrīzāk ir ietekmējusi arī negatīvā ģeopolitiskā situācija un bažas par nākotnes perspektīvām. Tas parādās arī pēdējos mēnešos vērojamajā konfidences rādītāju lejupslīdē un lielākā uzkrājumu veidošanā.
Tajā pašā laikā FM atzīmē, ka ekonomiskie nosacījumi mazumtirdzniecības tālākam pieaugumam gada nogalē saglabājās spēcīgi. Tie balstījās gan uz būtisko bruto darba samaksas pieaugumu, gan ļoti zemo inflācijas līmeni un pirktspējas kāpumu algas nodokļu samazināšanas rezultātā.
Kopējo mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumu 2014. gadā visvairāk veicinājis pārtikas preču un degvielas tirdzniecības pieaugums (attiecīgi par 3,6% un 6,1%). Nepārtikas preču, izņemot degvielu, tirdzniecības apjomi palielinājušies nedaudz lēnāk – par 2,8%. No atsevišķām nepārtikas preču grupām pagājušajā gadā būtiski palielinājušies apģērbu un apavu, tekstilpreču, sporta preču, sadzīves elektropreču un mēbeļu tirdzniecības apjomi. Tajā pašā laikā jau tradicionāli ir kritusies audio un video ierakstu, kā arī grāmatu un avīžu mazumtirdzniecība. Vēl viena pastāvīga tendence mazumtirdzniecības datos ir lietotu preču un interneta tirdzniecības pieaugums. Savukārt krītošās naftas cenas gada pēdējos mēnešos ir būtiski palielinājušas autodegvielas pārdošanas apjomus.
Mazumtirdzniecības un privātā patēriņa pieaugumu 2014. gadā nodrošināja spēcīgais darba samaksas kāpums, kad vidējā bruto darba samaksa gada pirmajos trīs ceturkšņos palielinājās par 7,1%. Reālā samaksa jeb pirktspēja auga pat par 8,2%. Iedzīvotāju pirktspējas pieaugumu veicināja gan zemā inflācija, gan nodokļu pazemināšana darbaspēkam. Šie abi faktori pozitīvi ietekmēs iedzīvotāju pirktspēju arī 2015. gadā. Tajā pašā laikā ārējās vides negatīvā ietekme šogad visdrīzāk pazeminās darba samaksas pieauguma tempu un arī bezdarbs samazināsies lēnāk nekā iepriekš. Arī uzņēmēju un patērētāju noskaņojuma rādītāji, kas pēdējos mēnešos ir nedaudz pasliktinājušies, liek piesardzīgāk prognozēt mazumtirdzniecības pieaugumu 2015. gadā.