Apmēram 60% no vidēji lielajiem uzņēmumiem ir eksportētāji, liecina Nordea bankas veiktais pētījums.
Visbiežāk eksportē ražošanas, vairumtirdzniecības uzņēmumi un uzņēmumi ar ārvalstu kapitālu. Visbiežākie eksporta galamērķi ir Baltijas valstis, Skandināvija, Vācija, Krievija un Eiropas Savienības valstis.
Pētījumā noskaidrots, ka tipisks Latvijas uzņēmums sāk eksportēt divu gadu laikā pēc darbības uzsākšanas un eksportē uz piecām dažādām valstīm.
Tipiska eksportējoša uzņēmuma eksporta apgrozījums veido aptuveni 60% no kopējā apgrozījuma.
Pēdējo piecu gadu laikā eksporta apgrozījuma izaugsme ir stāvejusi praktiski uz vietas un izmaiņas to valstu skaitā, uz kurām no Latvijas tiek eksportētas preces un pakalpojumi ir bijušas nelielas. Tipisks eksportētājs nepiedzīvoja nekādu eksporta apgrozījuma izaugsmi un uzsāka eksportu uz vēl vienu papildu valsti, liecina pētījums. Salīdzinājuma ar visu uzņēmumu kopējā apgrozījuma pozitīvo pieaugumu šis fakts norāda uz to, ka Latvijas eksportētāji kopumā nav veiksmīgi paplašinājuši savas eksporta aktivitātes.
Var teikt, ka 39% eksportētājiem vienīgais darbības mērķis ir eksports, jo tie eksportē vairāk nekā 80% no kopējā apgrozījuma, norāda Nordea bankas ekonomists Andris Strazds.
Lielākā daļa eksportētāju jeb 73% eksportē uz ES, savukārt 43% eksportē gan uz Austrumvalstīm, gan Rietumvalstīm.
Kā secināts pētījumā, eksportētāji uz tuvākajiem diviem gadiem skatās optimistiski un paredz eksporta izaugsmi par 20%. Tādu, kas prognozē eksporta apjomu kritumu, praktiski nav.
Eksportējošs uzņemums vidēji ir lielāks un produktīvāks nekā neeksportējošs, turklāt vidējās darba algas ir vidēji par 15% lielākas nekā neeksportējošos uzņēmumos.
Cenu konkurenci eksportētāji minējuši kā būtiskāko šķērsli eksportam. Pec tam seko kapitāla, piemēram, kredītu nepieejamība un kontaktu trūkums ārvalstu tirgos.