Latvijā turīgo cilvēku skaits, kas atbilst Private Banking klienta statusam, esot mērāms dažos tūkstošos, un par tiem pamatā cīnās Skandināvu bankas, tikmēr vēl lielāks turīgo klientu potenciāls ir NVS valstu iedzīvotāji, par kuru īpašumā esošajiem aktīviem savukārt konkurē bankas ar vietējo kapitālu.
Cienījama un savulaik lielākā Latvijas Privat Banking tirgus dalībnieka — Parex bankas — nedienas atbalsojās visā nozarē kā klientu nervozitāte un uzticības zudums bankām, ko vēl vairāk pastiprināja sliktās ziņas par Latvijas ekonomiku kopumā. Lai gan Parex bankas nedienas 2008.gada beigās un 2009.gadā izmantoja citi tirgus dalībnieki, kas nekavējās pārvilināt gan klientus, gan darbiniekus, tomēr Parex banka esot atguvusies. Tā šobrīd kaļ jaunus plānus par Private Banking biznesa attīstību, saasinot konkurenci vietējā tirgū.
Konkurence Private Banking tirgū varētu pieaugt tieši par ārvalstu klientiem, pamatā no Krievijas un NVS valstīm. Tādējādi turīgie klienti, no kuriem daļa finanšu krīzes dēļ ir zaudējusi daļu savas bagātības, šogad varētu tikt pie vēl labākiem nosacījumiem, attieksmes, kā arī lielāka aktīvu vērtības pieauguma. «Pievienotā vērtība, sniedzot Private banking pakalpojumus, ir ievērojami augstāka nekā retail [jeb masu] apkalpošanā — un bankas nežēlos līdzekļus šī virziena attīstībai un reklamēšanai. Tiesa, Private banking klienti ir pietiekami mazjutīgi pret tādiem faktoriem kā reklāma vai tarifu lielums, viņi ļoti labi apzinās ar savu banku jau izveidotu attiecību vērtību un bez nopietna iemesla to nemaina,» skaidro Rietumu bankas pārstāvis Sergejs Grodņikovs.
Spriežot pēc noguldījumu apjoma un pārvaldītajiem aktīviem, šobrīd Private Banking jomā attiecībā uz nerezidentu klientiem Latvijā līderpozīcijas ieņem Aizkraukles banka un Rietumu banka. Lai gan piedzīvojusi zaudējumus, nozīmīga vieta joprojām ir arī Parex bankai.
Valsts un līdz ar to banku salīdzinoši mazā izmēra dēļ Latvijas Private Bank klientu maciņi mērāmi, sākot no vairākiem desmitiem tūkstošu latu līdz vairākiem desmitiem miljonu. Par to, vai Latvijā parādīsies bagātnieki, kas vietējām bankām vēlēsies uzticēt simtiem miljonu un pat miljardu latu, eiro vai dolāru portfeļus, baņķieru domas dalās, bet skaidrs viens — jo vairāk bagātnieku, jo labāk Latvijas ekonomikai.
Ne visi klienti zaudējuši
Vadims Reinfelds
Aizkraukles bankas valdes loceklis.
Aizkraukles bankā Privat Banking strādā vairāk nekā 10 gadus. Līdz šim šie pakalpojumi pārsvarā bija pakalpojums eksportam, bet kopš 2008.gada šī joma bankā kļuvusi par galveno arī attiecībā uz Latvijas klientiem. Private Banking nozarē pasaules mērogā vērojams būtisks peļņas kritums, saistīts ar pārvaldāmo aktīvu un klientu kreditēšanas samazināšanos, mazāku klientu darījumu skaitu un pārslēgšanos uz produktiem ar zemāku uzcenojumu.
Pasaules mērogā nepieredzēti pieaug arī politiskais spiediens uz finanšu centriem. Krīzei bija tieša ietekme uz klientu bagātību, bet to sarežģīti izteikt skaitliski, jo nepastāv tipiskais klients. Daži klienti zaudēja vairāk, bet citi guva peļņu, piemēram, tie, kuri 2009.gadā nebaidījās un veica aktīvas operācijas.
Mūsu mērķa klients joprojām ir turīga privātpersona vai privāts uzņēmums, kura brīvie līdzekļi ir sākot no 20 tūkstošiem latu. 2010.gadā banka turpinās attīstīt Private Banking nozari, paplašinot darbības ģeogrāfiju un palielinot klientu skaitu, dažādojot pakalpojumus.
Gribam atgūt pozīcijas
Roberts Idelsons
Parex bankas valdes loceklis
Parex bankā Private Banking bizness 2008.gada beigās un vēl 2009.gada sākumā cieta bankas problēmu dēļ, proti, ar banku vairāki klienti pārtrauca sadarbību, jo bija zudusi uzticība. Situāciju izmantoja citas Latvijas bankas, kas 2009.gada sākumā aktīvi uzbruka Parex bankas klientu bāzei, pārvilināja arī bankas darbiniekus.
Tomēr kopš 2009.gada vasaras situācija ir stabilizējusies un uzlabojas, šobrīd novērojama klientu daļēja atgriešanās, pieaug aktīvo klientu skaits, kā arī pārvaldē esošo aktīvu apjoms. 2010.gadā turpināsim atjaunot pozīcijas šajā segmentā, jo ir daudzas sfēras, kur esam neapstrīdams tirgus līderis, piemēram, AmericanExpress Platinum, līdzekļu pārvaldīšanas jomā.
Klienti pozitīvi pēdējā laikā reaģē uz mūsu piedāvājumiem, un domāju, ka ir visas perspektīvas kļūt par dominējošo spēlētāju. Skandināvu bankas sašaurina darbību šajā segmentā, tāpēc konkurence varētu samazināties. Mēs strādājam, lai savas pozīcijas noturētu, jo tas ir labs bizness, kur var pelnīt naudu ar komisijām.
Mainījusies klientu attieksme
Indra Kimmele
Nordea Private Banking vadītāja Latvijā
Private Banking tirgū Nordea banka apkalpo tikai rezidentus. Pēdējo divu gadu laikā klientu skaits ir būtiski pieaudzis, īpaši pagājušā gada sākumā, kad valstī un globāli valdīja nedrošība. Private Banking klienti ir īpaši turīgi klienti, kam brīvie apgrozāmie naudas līdzekļi kontā veido vismaz pāris simtus tūkstošus eiro. Pēdējo pāris gadu laikā ekonomikas straujā augšupeja atspoguļojās arī turīgo klientu skaita pieaugumā. Šobrīd novērojam, ka krīze ietekmē personiskos klientu līdzekļus.
Nereti personiskās bilances bijušas «uzpūstas» un lielu daļu no kredītiem nācies atdot, samazinot uzkrājumus. Klienti ir spiesti ieguldīt savus brīvos līdzekļus uzņēmumos, kas būtiski ietekmē noguldījumu apjomus Private Banking biznesā. Pēdējā gada laikā ir mainījusies klientu attieksme pret noguldījumiem. Ja agrāk prioritāte bija peļņa un tikai tad drošība un stabilitāte, tagad tas ir otrādi.
Private Banking biznesā Latvijā šobrīd diez vai ir vairāk par pāris tūkstošiem klientu—rezidentu, šo klientu noguldījumu apjomi ir mērāmi miljonos.