Pašvaldību ministrijā tiek meklēti veidi, kā Latvijā varētu ieviest īpašu pašvaldību nodevu par infrastruktūras uzturēšanu un attīstību.
Pagājušajā nedēļā Saeima gan noraidīja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) ierosinājumu likumā «Par nodokļiem un nodevām» noteikt, ka pašvaldības ir tiesīgas savā teritorijā noteikt nodevu par infrastruktūras attīstību un uzturēšanu. Taču, ņemot vērā, ka arī Budžeta komisija attiecīgo priekšlikumu noraidīja galvenokārt tādēļ, ka Saeimas Juridiskais birojs iebilda pret veidu, kā attiecīgā norma bija formulēta, ideja par pašvaldību nodevas ieviešanu, visticamāk, tiks aktualizēta arī turpmāk. Nepieciešamība šādu nodevu ieviest tiek skaidrota ar to, ka jaunu objektu būvniecība rada papildu slodzi pašvaldību infrastruktūrai, tāpēc nekustamā īpašuma attīstītājiem būtu jāsedz daļa no ar infrastruktūras attīstību saistītajām izmaksām.
Ietver maksā
RAPML Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai iesniegtie dokumenti liecina, ka nodevas par infrastruktūras uzturēšanu un attīstību ieviešana tiek nopietni apsvērta Rīgā. Galvaspilsētas pašvaldības Attīstības departaments 2006. un 2007. gadā saņēmis juristu skaidrojumus par to, kā šis jautājums būtu atrisināms juridiski korekti. RAPLM šogad arī izstrādājis grozījumus Ministru kabineta noteikumos, kas regulē kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas. Šie grozījumi paredzēja, ka pašvaldības nodevas par būvatļauju saņemšanu likmē var iekļaut izmaksas, kas būvprojekta īstenošanas rezultātā radīsies pašvaldības infrastruktūras uzturēšanai, plānošanai un attīstības finansēšanas nodrošināšanai, kā arī noteica, ka šo izmaksu apmērs nedrīkst pārsniegt 5 % no būvniecības izmaksām. Saskaņā ar RAPLM speciālistu skaidroto, pret šādu grozījumu pieņemšanu iebildusi Valsts kanceleja, kas norādījusi, ka pašvaldību tiesības noteikt infrastruktūras nodevas ir jānosaka likumā «Par nodokļiem un nodevām». Infrastruktūras nodevas ieviešana, saskaņā ar RAPLM juristu atzinumu, atbilst Eiropas Vietējo pašvaldību hartai, jo tā nosaka, ka pašvaldībām ir tiesības iegūt finanšu resursus no vietējiem nodokļiem. Pašvaldību nodevas par infrastruktūru pastāv virknē valstu, piemēram, Zviedrijā, Kanādā, ASV un Īrijā. Piemēram, Īrijas galvaspilsētā Dublinā infrastruktūras maksājums par komerciālo apbūvi ir 77.31 Ls uz vienu kvadrātmetru. Nereti infrastruktūras attīstības projekti tiek finansēti no maksājumiem par būvatļauju izsniegšanu.
Pakāpeniski
Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Sabiedrisko attiecību nodaļas projektu speciāliste Kristīne Pētersone Db informēja, ka Rīgas Ekonomikas augstskola veikusi pētījumu par infrastruktūras maksājumu piemērošanas iespējām Rīgā un izstrādājusi pamatus jaunajai infrastruktūras maksājumu aprēķinu formulai. «Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Ekonomikas pārvalde pielāgoja izstrādāto infrastruktūras maksājumu formulu Rīgas pilsētas apstākļiem un izstrādāja jaunos priekšlikumus. Jaunā infrastruktūras maksājumu aprēķinu formula tiks izskatīta Rīgas domē, un tiek plānots pieņemt jaunus saistošos noteikumus, kas regulētu infrastruktūras maksājuma piemērošanu Rīgas pilsētā,» norāda K.Pētersone. Db rīcībā esošie dokumenti liecina, ka, saskaņā ar Pilsētas attīstības departamenta iecerēm, maksimālais infrastruktūras maksājumu apmērs varētu sasniegt 12 Ls par kvadrātmetru. 60 % no maksājuma projektu attīstītājiem būtu jāsamaksā pirms būvatļaujas izsniegšanas, bet atlikušie 40 % - pirms objekta nodošanas ekspluatācijā. Ieceres autori arī ierosina infrastruktūras maksājumus ieviest pakāpeniski, trīs gadu garumā, proti, pirmajā gadā pēc jaunās maksājuma formulas ieviešanas nekustamā īpašuma attīstītājiem būtu jāmaksā 30 %, otrajā - 70 %, bet trešajā - 100 % liela nodeva. Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētājs Edmunds Krastiņš apgalvo, ka nav iepazinies ar Pilsētas attīstības departamenta priekšlikumiem. Viņš uzskata, ka runāt par infrastruktūras maksājumu palielināšanu ir pāragri, jo likums neļauj pašvaldībai lemt par maksājumu lielumu, tāpēc jautājums nav izskatīts komitejas sēdē. «Ja Pilsētas attīstības departaments ir sagatavojis priekšlikumus ar skaitļiem, tie pagaidām var būt tikai kā pamats diskusijai. Ir iespējami vairāki redzējumi, kā problēmu risināt. Es pats neesmu pārmērīgas maksājumu palielināšanas piekritējs, bet visā Eiropā infrastruktūras maksājumi desmit reizes pārsniedz Rīgā noteiktos, kas ir niecīgi un nav noregulēti. Šobrīd mēs arī nevaram prasīt nekustamo īpašumu projektu attīstītājiem piedalīties bērnudārzu būvniecībā, jo nav pamata to darīt. Protams, ja Saeima nolems, ka neko mainīt nevajag, nāksies strādāt kā līdz šim,» tā E.Krastiņš.