Valsts nodevas par Uzņēmumu reģistra pakalpojumiem piedāvā pārvērst par maksas pakalpojumiem, kas ļautu samazināt to apmēru un lielāku budžetu reģistram.
Tādu priekšlikumu šobrīd Uzņēmumu reģistrs gatavo iesniegšanai Tieslietu ministrijai un tālākai vētīšanai Ministru kabinetā. To atbalsta gan LDDK, gan arī LTRK, taču, kā rīkosies valdība, šobrīd nav zināms.
«Tiek gatavota koncepcija par UR darbības finanšēšanas modeļa maiņu, lai tādējādi vienlaikus atrisinātu vairākus būtiskus jautājumu gan UR nodrošinot tā finansējumu nepieciešamajā apmērā, gan uzņēmējiem – samzinot to maksājumus par UR, pakalpojumiem,» skaidro UR galvenā valsts notāra vietniece funkciju jautājumos Guna Paidere.
Viņa atgādina, ka pašlaik valsts nodevas par UR sniegtajiem pakalpojumiem ieskaita valsts budžetā un no tā atbilstoši valsts budžeta likumā noteiktajam tiek piešķirts finasējums UR darbības nodrošināšanai.
Tomēr jārēķinās, ka visus gadus valsts budžetā ieskaito valsts nodevu apmērs par UR sniegtajiem pakalpojumiem ir vismaz par 30% lielāks nekā finansējums, ko valsts piešķir UR darbības nodrošināšanai. UR, izvērtējot Finanšu ministrijas informatīvo ziņojumu «Par valsts (pašvaldību) nodevu un maksas pakalpojumu nošķirsanu un nodevu sistēmas pilnveidošanu» secināja, ka pašreizējās valsts nodevas par UR pakalpojumiem neatbilst šajā dokumentā ietvertajam valsts nodevas aprakstam, bet gan vairāk atbilst maksas pakalpojumu definīcijai. «Tādēļ arī faktiski jau ir gatava koncepcija, kura paredz valsts nodevu par UR pakalpojumiem aizstāšanu ar maksas pakalpojumiem, kas tad arī būtu UR budžets,» tā G. Paidere. Viņa atzīst, ka maksas pakalpojumu apmērs atbilstoši ES nosacījumiem nedrīkst pārsniegt šo pakalpojumu administratīvās izmaksu griestus, tādēļ arī to apmērs varētu būt vidēji par 30% zemāk, nekā pašreizējo valsts nodevu apmērs.
Valsts nodevu pārtapšanā par maksas pakalpojumiem UR gan nebūs pionieris.«Sagaidāms, ka jau tuvākajā laikā valdībā varētu tikt izskatīts jautājums saistībā ar Patentu valdes finansēšanas modeli, un pēc tam jau būtu sagatavots dokuments par līdzīgu pasākumu attiecībā uz UR pakalpojumiem,» stāsta G. Paidere. Pēc UR aplēsēm, lai īstenotu fundamentālo UR finansēšanas modeļa reformu, būtu nepieciešami grozījumi 12 likumos un arī vēl 13 Ministru kabineta noteikumos. «Optimāli būtu grozījumus pieņemt līdz šā gada nogalei un šo reformu īstenot jau no 2013. gada,» iespējamo laika grafiku ieskicē G. Paidere.