2013. gadā Veronā, Itālijā, dibinātais sociālais kooperatīvs Progetto Quid nodarbina sociāli mazaizsargātas sievietes un vienlaikus mēģina mazināt modes ietekmi uz vidi
«Itālijā ir diezgan augsts sieviešu bezdarba līmenis, jo īpaši to vidū, kuras ir cietušas no fiziskas vai psiholoģiskas vardarbības, cilvēktirdzniecības u.tml. Viņām ir grūtāk piekļūt darba tirgum,» stāsta Džūlija Hjūstone (Giulia Houston), Progetto Quid korporatīvo attiecību vadītāja. Organizācijā strādā 90 cilvēki, no kuriem 60 ir nodarbināti ražošanā. 80 līdz 90% darbinieku ir sievietes vecumā no 19 līdz 65 gadiem. Nākotnes plānos ietilpst ražošanā nodarbināto skaitu palielināt līdz 120.
Kooperatīvs pievērš uzmanību arī ilgtspējas aspektiem. Sākumā tas izmantoja tikai ziedotus materiālus, bet, pieaugot apjomiem, tas vairs nav iespējams. Progetto Quid joprojām cenšas mazināt ietekmi uz vidi, pērkot materiālus, kas palikuši pāri no iepriekšējām kolekcijām un ko ir sarežģīti izmantot ražošanā, jo pāri palikušais audums nav pietiekami lielā apjomā tradicionālajai ražošanas ķēdei. Tehniski tiem ir zemāka tirgus vērtība un tos pārdod par zemāku cenu. «Ātrās modes zīmolu veikalos teju katru nedēļu ir cita kolekcija, bet mums aptuveni sešus mēnešus ir vienu un to pašu modeļu apģērbi, mainās vien audumi, ko izmantojam savos tērpos. Tie variējas atkarībā no tā, kāds materiāls mums ir pieejams. Klientam tas patīk, jo tas nozīmē, ka tāda žakete kā viņam, varētu būt vēl vien 40 cilvēkiem,» skaidro Dž. Hjūstone.
Piedāvā arī citiem
2013. gadā Progetto Quid atvēra savu pirmo īstermiņa (popup) veikalu, bet 2014. gadā – pirmo zīmola tirdzniecības vietu, kur nopērkami tikai Progetto Quid produkti. Tagad organizācijai kopumā ir pieci šādi veikali, attīstīta tirdzniecība internetā. Tās apģērbi nopērkami arī vairāk nekā 80 daudzzīmolu veikalos Itālijā. 2016. gadā organizācija sasniedza bezzaudējuma punktu un apgrozījums pārsniedza vienu miljonu eiro. 2017. gadā tas bija 1,95 miljoni eiro.
Kooperatīvs ražo gan sava zīmola apģērbu, gan arī nodrošina citus zīmolus ar t.s. ētiskas modes kapsulkolekcijām. Parasti tie ir aksesuāri, reizēm arī apģērbs.
Visu rakstu Mode var būt ētiskāka lasiet 14. maija laikrakstā Dienas Bizness.