Sociālās uzņēmējdarbības ideju un projektu konkursa "Tam labam būs augt" finālā iekļuvuši desmit projekti.
To vidū ir "Correctly" T-krekli stājas uzlabošanai, Ievas Putniņas projekts "Eve Birdy Headwrap", izglītības un attīstības centra "Universum" alternatīvās izglītības iestāde "Krapes skola" Ogres novadā, kultūras un mākslas centrs "Nātre" Jelgavā, veselības tehnoloģiju jaunuzņēmums "CheeksUp", muzejs tumsā "Skaties ar sirdi", SIA "Mans peldkostīms", SIA "Ruckas mākslas un izglītības centrs" Cēsu novadā, ideja par vilnas izstrādājumiem, kas izgatavoti no vietējo Gulbenes aitu vilnas "Living Wool", un "Glūdas (māj)skola" Jelgavas novadā.
Prezentāciju konkursu "Tam labam būs augt" organizē Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija sadarbībā ar "British Council" pārstāvniecību Latvijā. Konkursa noslēgumā naudas balvu 1200 eiro apmērā saņems divi sociālie uzņēmēji vai sociālās uzņēmējdarbības ideju autori. Vienu uzvarētāju noteiks konkursa žūrija, otru – tiešraides skatītāju balsojums. Tiešraide būs skatāma "Db.lv" un skatītājiem būs iespēja balsot par savu favorītu. Naudas balvas nodrošina "British Council" pārstāvniecība Latvijā un SEB banka.
Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas vadītāja Madara Ūlande norādīja, ka konkursā pieteicās vairāk nekā 60 projekti un biznesa idejas, kas esot labs sasniegums. "Prezentāciju konkursa finālisti lieliski parāda, cik daudzveidīga, mērogos un izpausmēs dažāda var būt sociālā uzņēmējdarbība – ir pārstāvēti gan ražotāji, gan pakalpojumu sniedzēji, gan Rīga, gan reģioni. Visas finālistu idejas spoži iemieso sociālās uzņēmējdarbības būtību – kā sociālo misiju apvienot ar biznesu, radot preces un pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību sabiedrībai," viņa norāda.
Pusfinālā piedalījās 23 idejas, kuru pārstāvjus prezentāciju veidošanā konsultēja dažādi eksperti, kuri finālam izvirzījuši desmit projektus. Konkursa fināls notiks 25. septembrī, kad 10 finālisti prezentēs savu sociālās uzņēmējdarbības ideju vai projektu konkursa žūrijai klātienē un tiešraides skatītājiem visā Latvijā.
Konkursu atbalsta SEB banka, attīstības finanšu institūcija "Altum", biznesa medijs "Dienas Bizness" un RISEBA Arhitektūras un mediju centrs H2O6.
Db.lv jau rakstīja, ka Covid-19 laikā interese par sociālā uzņēmuma statusa iegūšanu mazinās, taču neizsīkst – šogad Labklājības ministrijas Sociālo uzņēmumu reģistrā ir 116 aktīvi sociālie uzņēmumi.
Līdz augustam sociālie uzņēmumi saņēmuši 49 grantus par kopējo summu teju 2,2 miljonu eiro apmērā. Maksimālā granta summa ir 200 tūkstoši eiro, minimālais grants ir 11 tūkstoši eiro, bet vidējais – 48 tūkstoši eiro. Savukārt pirms Sociālā uzņēmuma likuma stāšanās spēkā grantus bija saņēmuši 33 pasākuma dalībnieki par kopējo summu 2,6 miljonu eiro vērtībā. Tobrīd maksimālā piešķirtā granta summa bija 199 tūkstoši eiro, minimālais piešķirtais grants bija astoņi tūkstoši eiro, bet vidējais – 79 tūkstoši eiro.
Līdz pandēmijai Labklājības ministrija katru mēnesi saņēma piecus līdz astoņus pieteikumus no uzņēmumiem, kas vēlas saņemt sociālā uzņēmuma statusu. Līdz šā gada 30. janvārim Labklājības ministrija bija piešķīrusi sociālā uzņēmuma statusu 89 uzņēmumiem. 28 sociālā uzņēmuma statuss noraidīts vai arī pretendents pats no tā ir atteicies.
"Dienas Bizness" jau iepriekš rakstījis, ka līdz 2022. gadam sociālajiem uzņēmumiem ir pieejams granta finansējums no Eiropas Sociālā fonda 12 miljonu eiro apmērā. Tas paredzēts vairāk nekā 200 uzņēmumiem. Minimālā granta summa ir 7,7 tūkstoši eiro, maksimālā – 200 tūkstoši eiro.