Jaunākais izdevums

Lietuvas alkoholisko dzērienu ražotājs Alita Baltijas valstu tirgū piedāvās jaunu produktu – gāzētu degvīnu.

Kompānija cer, ka šis produkts palīdzēs kāpināt apgrozījumu, ziņo lietuviešu portāls DELFI.

Gāzētais degvīns pirms vairākiem gadiem pirmo reizi parādījās Lielbritānijas tirgū. Šī dzēriena ražošanā izmanto skābekli vai ogļskābo gāzi, ar ko piesātina degvīnu.

2009. gada pirmajā ceturksnī a/s Alita zaudējumi bija 9.4 miljoni litu (1.9 miljoni latu).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ūdens ražotājs Venden, konsultējoties ar ārstiem un dietologiem, radījis jaunu produktu – viegli gāzētu dabīgo minerālūdeni, informē uzņēmumā.

Jaunā ūdens ražošanai bija nepieciešams iegādāties arī jaunas iekārtas, tāpēc investīciju apjoms ir 250 000 eiro.

Veikalos jaunais produkts būs ieejams no augusta. «Venden sortimentā bija gāzēts un negāzēts ūdens, taču, ņemot vērā sabiedrībā valdošās tendences un pieprasījumu, nolēmām piedāvāt patērētājiem arī viegli gāzētu ūdeni. Ja parasto gāzēto ūdeni, ko faktiski varētu klasificēt kā stipri gāzētu, vairāk izvēlas vīrieši, tad viegli gāzētais ūdens ir vairāk paredzēts sieviešu auditorijai,» stāsta Venden izpilddirektors Aldis Škutāns.

No uzņēmuma piedāvātā sortimenta aptuveni 80% ir negāzētie ūdeņi, bet 20% dažāda veida gāzētie ūdeņi.

Pērnā gada nogalē ražotājs laida klajā ūdeni ar dabīgiem aromātiem, kura pārdošanas tendences ir ļoti pozitīvas. «Pagaidām tā ir salīdzinoši maza kategorija, taču tendences liecina, ka tai ir lielas izredzes nostiprināties tirgū. Šo ūdeni piedāvājam patērētājiem arī Lietuvā un Igaunijā, kur kategorijas tirgus ir daudzkārt plašāks, attiecīgi 7,7% un 2,9% no kopējā tirgus, salīdzinot ar 0,5% Latvijā,» piebilst A.Škutāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Stelpē sāk ražot viegli gāzētu minerālūdeni

,17.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Mežotne LDA, ieguldot 32 tūkstošus Ls, sāk ražot viegli gāzētu Stelpes dabīgo minerālūdeni.

Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Aldis Dzirkalis informē, ka viegli gāzēts minerālūdens ir jaunums Latvijas tirgū. «Esam izvēlējušies kompromisu starp negāzētu un gāzētu minerālūdeni. Eiropā minerālūdens pārsvarā ir sastopams viegli gāzētā formātā, tas ir uzskatāms kā mazāk bīstams veselībai. Mūsu mērķis pievērst Latvijas iedzīvotāju, ūdens patērētāju uzmanību, produktu izvēlē, aicināt iepazīties ar informāciju uz etiķetēm, kur produkts tiek pildīts, ražots, jo ne vienmēr produkta nosaukums liecina par atbilstību saturam,» stāsta uzņēmējs.

Tāpat kā negāzēts un gāzēts minerālūdens arī viegli gāzētais tiek ražots 0.5, 1 un 1.5 l iepakojumā. Iepriekš jau ziņots par 2 miljonu eiro investīcijām jaunās ražotnes izveidē Stelpē. Minerālūdens tiek iegūts no Stelpes (Nīzeres) avota, kas ir Latvijā (arī Skandināvijā) unikāla dabas parādība gan no ģeoloģijas viedokļa, kad no ūdenim piemītošo īpašibu sastāva – to atzinuši urboekologi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzērienu ražotājs Coca-Cola ir veicis divu jaunu produktu testus – organiskās kokakolas un gāzētu dzērienu, kas ražots uz piena bāzes. Jauno produktu plānots izplatīt ASV, Eiropā un attīstības valstu tirgos, ziņo The Grocer.

Gāzētie piena dzērieni ar nosaukumu Vio jau nonākuši pārdošanā Ņujorkā ar mērķi noskaidrot patērētāju attieksmi pret jauno produktu.

Coca-Cola jauno produktu Vio tirgū pozicionē kā atspirdzinošu dzērienu nevis kā vitamīniem bagātu piena produktu. Patlaban Vio ir ar ogu, persiku-mango, citronu un tropu augļu garšām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ne pirmo gadu alus tirgus Baltijas valstīs samazinās. Šī dzēriena ražotājus ir skārusi pieaugoša akcīze, reklāmas liegumi un citi stingri ierobežojumi. Rolands Viršils (Rolandas Viršilas), kas vada Carlsberg grupai piederošās alus darītavas Baltijas valstīs (Aldaris Latvijā, Saku Igaunijā un Švyturys-Utenos alus Lietuvā), apgalvo, ka šajos nemierīgajos laikos zelta vērtību iegūst eksports un sinerģija starp visām triju valstu darītavām. Tiesa, situāciju uzkarsē reģionā esošais akcīzes karš, kurā uzņēmējs saskata divus uzvarētājus un Latvijā pieņemto lēmumu nepamatotību.

Kādus laikus tagad piedzīvo alus darītāji Baltijas valstīs?

Tāpat kā citās rūpniecības nozarēs, arī mēs priecājamies par ekonomikas attīstību un pieaugošajiem patērētāju ienākumiem. Par to skaidri signalizē visās Baltijas valstīs pieaugušais augstākās klases Premium alus segments.

Patīkami, ka mūsu sabiedrība turpina stiprināt pozīcijas – kā ražotājs esam priekšgalā ne tikai Premium segmentā, bet arī vispārējā alus tirgū. Lietuvā savu tirgus daļu esam palielinājuši aptuveni par vienu procentu, Latvijā – aptuveni par 0,5 procentiem, Igaunijā saglabājam stabilu pozīciju.

Pilnīgi pretējas emocijas izraisa tas, ka dažādu ierobežojumu dēļ pēdējā gada laikā dzērienu tirgus ir samazinājies. Latvijā tika ierobežots dzēriena iepakojuma izmērs, Igaunijā kļuva stingrākas prasības attiecībā uz reklāmu, bet Lietuvā darbojamies tā sauktajā melnajā tirgū, jo šeit ir aizliegta jebkāda reklāma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija atguvusi tiesības uz Stolichnaya un Moskovskaya degvīnu zīmoliem pēc vairāk nekā desmit gadu ilgas cīņas Nīderlandes tiesā ar uzņēmēju Juriju Šefleru.

Roterdamas apgabaltiesa trešdien nolēmusi, ka šīs divas preču zīmes, ar kurām marķētais degvīns tiek ražots arī Šeflera kontrolētajā uzņēmumā Latvijas balzams, pieder Krievijai.

Šis lēmums liek Šeflera Nīderlandes uzņēmumam Spirits International nodot tiesības uz šīm preču zīmēm Krievijai vai samaksāt soda naudu 100 000 eiro apmērā un saņemt papildu naudassodu 50 000 eiro dienā.

Tāpat tiesas lēmums liek Spirits International pārtraukt Stolichnaya un Moskovskaya degvīnu tirdzniecību Nīderlandē, Beļģijā un Luksemburgā.

Šī tiesas prāva sākās 2003.gadā un paredz Šeflera uzņēmumam kompensēt Krievijai zaudējumus par šo zīmolu izmantošanas periodu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dubultdegvīns divkāršam priekam!

,14.06.2010

«Īstam krievu degvīnam jābūt ar bagātu, skaidri izteiktu dzidru un tīru garšu,» ir pārliecināts degvīna Dvoinaja belaja ražošanas procesa autors Vadims Kasjanovs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubultdegvīns Dvoinaja belaja, kas izgatavots, izmantojot jaunu patentētu tehnoloģiju, sāk ieņemt savu vietu Latvijas veikalu plauktos.

Esam liecinieki modernu augstvērtīgu degvīnu ēras aizsākumam, kad to ražošanai tiek izmantotas jaunas zinātniski izstrādātas tehnoloģijas un senas klasiskās receptes. Šādas sinerģijas rezultātā iegūstami augstvērtīgi degvīni, turklāt – to cena nav augsta. Viens no lielākajiem alkoholisko dzērienu vairumtirgotājiem Latvijā SIA Latalko sākusi plašu sadarbību ar Krievijas valsts īpašumā esošo uzņēmumu Rosspirtprom, kam pieder vairāk nekā 70 alkohola ražotņu kontrolpaketes, kurās tiek saražoti vairāk nekā 40 % spirta un 16 % degvīna un liķieru produkcijas Krievijā. Šīs sadarbības rezultātā Latvijā veikalu plauktos jūnijā parādījušās divas jaunas degvīna markas – Dimka, kas izgatavota pēc klasiskas receptūras ar mūsdienu tehnoloģijām, un Dvoinaja belaja, kas izgatavota, izmantojot īpašo jauno patentēto dubultās sajaukšanas tehnoloģiju. Visi uzņēmuma Rosspirtprom saražotie degvīni atbilst augstiem Krievijas valsts noteiktajiem kvalitātes standartiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

SPI Group : Nīderlandes tiesas lēmums par Stolichnaya un Moskovskaya degvīnu zīmoliem nav pareizs

Žanete Hāka,27.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stoli Group mātes uzņēmums SPI Group izsaka neizpratni par Nīderlandes tiesas spriedumu, un ir pārliecināts, ka, ņemot vērā faktus un attiecīgos likumus, tas nav pareizs.

Kopā ar juristiem patlaban uzņēmums izvērtē visas turpmākās iespējas un soļus, informē uzņēmuma pārstāvji.

Spriedums attiecas tikai uz Beļģijas, Nīderlandes un Luksemburgas tirgu un tāpēc ietekmē ļoti mazu kompānijas globālā tirgus daļu. SPI Group joprojām pieder Stolichnaya un Moskovskaya tirdzniecības zīmes vairāk nekā 190 pasaules valstīs, izņemot Krieviju. Krievijā tirgotā Stolichnaya ir cita veida degvīns, kas pieder ar SPI Group nesaistītam valsts kontrolētam uzņēmumam FKP, skaidro SPI Group.

«Lēmums ir rezultāts ilgiem Krievijas valdības centieniem konfiscēt Stolichnaya tirdzniecības zīmes, kuras SPI leģitīmi nopirka no privātiem akcionāriem, ne no valsts. Nesaskaņas starp SPI un Krievijas Federāciju sākās ar prezidenta Putina parakstītu pavēli 2000. gadā. Kopš tā laika SPI ir uzsācis tiesas procesus visā pasaulē, lai aizsargātu savas prasības,» skaidro uzņēmuma pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Motoklubs Vēja brāļu ordenis tūkstošiem eiro investējis degvīna ražošanā, kas sākta pērn septembrī un ar kuru šogad plānots iepazīstināt plašāku publiku, atklāj motokluba prezidents Aivars Freimanis jeb Frīdis.

Kā stāsta A. Freimanis, vēja brāļiem jau kādu laiku ir pašiem savs degvīns VB40, ko ražo pēc kluba biedru izvēlētas receptes tepat Latvijā un ko var iegādāties 0,5 litru tilpumā gan plastmasas, gan stikla pudelē.

Degvīna, kuram savu vārdu piešķīris slavenais motoklubs un kas ir 40% grādu stiprs, ražošana sākta 2013. gadā septembrī, Rīgā, SIA Yellow Stone dzērienu ražošanas rūpnīcā, stāsta viens no degvīna izplatītāja SIA Tris-A īpašniekiem Artūrs Trencis.

Degvīns pagaidām pieejams aptuveni 20 tirdzniecības vietās un bāros. Kā skaidro A. Freimanis, uz lielajiem tirdzniecības tīkliem, kā Maxima vai Rimi, viņi neejot, jo iznākot vairāk finansiāli zaudēt, lai tikai tiktu tur iekšā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Latvija – pasaules čempione gan degvīna dzeršanā, gan eksportā

Juris Paiders, speciāli Dienas Biznesam,08.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Saeima šogad ir uzsākusi vērienīgu alkoholisko dzērienu aprites likumdošanas reformu. Pašlaik likumdošanas jaunrades darbs ir atlikts līdz septembrim. Diemžēl politiskajā diskursā izpalika izvērtējums par Latvijas specializāciju stipro alkoholisko dzērienu eksportā, kas rada nozīmīgu daļu no Latvijā radītās bagātības.

Kā liecina Starptautiskā tirdzniecības centra “International Trade Center” apkopotā statistika (ITC atbalsta ANO tirdzniecības un attīstības aģentūra (UN Conference on Trade and Development), Eiropas Savienība un Pasaules Tirdzniecības organizācija), 2022. gadā Latvija, rēķinot uz vienu iedzīvotāju bija pirmajā vietā pasaulē pēc ienākumiem no degvīna eksporta uz vienu iedzīvotāju. Savukārt, atbilstoši Pasaules Veselības organizācija (World Health Organization) apkopotajai informācijai, pēc stiprā alkohola patēriņa apjoma uz vienu par 15 gadiem vecāku iedzīvotāju Latvija arī ir pirmajā vietā pasaulē.

Alkoholisko dzērienu ražošanai ar lielāku etilspirta koncentrāciju ir sena vēsture. Tradicionālā veidā ražots alus bija ar relatīvi zemu alkohola koncentrāciju, parasti 3,5-4% etilspirta no dzēriena tilpuma, vīns – 6-11 % etilspirta no dzēriena tilpuma. Antīkajā senatnē bija zināms, kā var iegūt dzērienu ar stiprāku narkotisko iedarbību. Ja kalnu apstākļos vīnu vairākkārt sasaldēja, ik pa laikam nodalot ledu no šķidruma un sasaldējot to atkal, tad varēja iegūt dzērienu ar visai augstu etilspirta koncentrāciju. Savukārt, ja vīnam ļāva vārīties bet tā tvaikus kondensēja uz aukstas virsmas un savāca, tad varēja iegūt dzērienu ar ļoti augstu etilspirta koncentrāciju. Destilācijas process ir aprakstīts gan antīkajos, gan Bizantijas, gan arābu autoru darbos. Tomēr pirmās praktiskās tehnoloģijas koncentrētākā etilspirta dzēriena ražošanai destilācijas veidā tika attīstītas un pilnveidotas Itālijā ap 13. gadsimtu. Sākumā destilātu ieguva no vīna, bet 15. gadsimtā to sāka ražot arī no pārraudzētas labības ogļhidrātiem. Pēc šis tehnoloģijas apklāšanas degvīna ražošana izplatījās visā Eiropā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Laikraksts: LB var nākties Stolichnaya ražot Latvijā

Sandra Dieziņa,17.06.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvāko mēnešu laikā alkoholisko dzērienu ražotājs a/s Latvijas Balzams pieņems lēmumu, vai populāro marku Stolichnaya un Moskovskaya degvīnu ražot Latvijā.

Par to šodien vēsta laikraksts Telegraf. Līdz šim degvīns Latvijā tika ievests no Krievijas un pildīts uzņēmumā Latvijas balzams (LB), bet nesen Krievijas Rostehnadzor pieņēma lēmumu liegt savām alkohola ražošanas rūpnīcām importēt degvīnu izlejamā veidā – mucās, konteineros vai cisternās, kas tieši attiektos uz LB.

Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Kārlis Andersons norādīja, ka pagaidām uzņēmumam izejvielas vēl pietiek, taču tuvāko mēnešu laikā būs jāpieņem lēmums. Otrs variants ir turpināt importēt izejvielu no Krievijas, bet citā iepakojumā. Ja lēmums paredzēs ražot izejvielu Latvijā, tad attiecīgi uzņēmums Stolichnaya un Moskovskaya marķējumā vairs nevarēs izmantot norādi krievu «russkaja vodka». Šobrīd šis degvīns, ņemot vērā SPI Group pasūtījumus, LB ražošanā aizņem vairāk nekā pusi no kopējiem apjomiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Latvijas balzams uzsācis ražot Latvijā stiprāko degvīnu – LB Vodka 69%, kas ir paredzēts dažādu ogu un augļu uzlējumiem, kā arī liķieru pagatavošanai.

Latvijas balzama veiktajā patērētāju aptaujā, kurā piedalījās vairāk nekā 1000 respondentu, gandrīz trīs ceturtdaļas aptaujāto norādīja, ka vismaz reizi ir nobaudījuši vai paši pagatavojuši ķiršu, zemeņu, upeņu, jāņogu vai kādu citu uzlējumu. Līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka jaunais degvīns LB Vodka 69% varētu kļūt par patērētāju vidū iecienītu produktu, norāda a/s Latvijas balzams zīmolu direktors Valters Kaže.

Alkohola saturs ap 70% ir vispiemērotākais populārāko uzlējumu un liķieru pagatavošanai, jo nodrošina optimālu garšas un aromāta izvilkumu, kas nav iespējams ar parastajiem degvīniem, piebilst Valters Kaže.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

DB viesojas alkoholisko dzērienu ražotāja Stumbras ražotnē

Anda Asere,07.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sasniedzot maksimālo realizācijas apjomu vietējā tirgū, lietuviešu alkoholisko dzērienu ražotājs Stumbras nopietnāk strādā pie eksporta tirgus apgūšanas, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Lietuvas kompānija AB Stumbras dibināta 1906. gadā un jau teju 110 gadus uzņēmums ražo alkoholiskos dzērienus. Pirmais kompānijā ražotais dzēriens bija degvīns, un tas joprojām ir kompānijas firmas zīme. «Ar to viss sākās,» saka Audrjus Česlovs Matulevičs (Audrius Česlovas Matulevičius), kompāniju grupas MV Group, kā arī tajā ietilpstošo uzņēmumu Stumbras un Alita vadītājs. Savukārt MV Group iekļaujas holdingkompānijā MG Baltic. Grupā pavisam ir 67 uzņēmumi, kas darbojas sešās nozarēs – mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības, loģistikas, ražošanas, mediju, nekustamo īpašumu attīstības un vadības, kā arī būvniecības un telekomunikāciju jomā. Kopumā koncernā strādā 3604 darbinieki, konsolidētais tā apgrozījums 2014. gadā bijis 578 miljoni eiro; Ar 268 miljoniem eiro, kas nomaksāti nodokļos, uzņēmums ir otrs lielākais nodokļu maksātājs Lietuvā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Amber Beverage Group paplašina sadarbību ar Beam Suntory

Lelde Petrāne,03.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amber Beverage Group - vīnu un stipro alkoholisko dzērienu ražotājs un izplatītājs - paplašina savu sadarbību ar alkoholisko dzērienu ražotāju Beam Suntory, pievienojot dzērienu portfelim jaunus zīmolus, liecina medijiem sniegtā informācija.

Ar šā gada martu Amber Beverage Group Baltijā pārstāvēs un izplatīs zīmolus Teacher’s, Laphroaig un Bowmore skotu viskiji, Canadian Club viskijs, Courvoisier konjaki un Sauza tekila, Jim Beam un Maker’s Mark burboni.

Sadarbība ar Beam Suntory došot iespēju Amber Beverage Group, kas jau ražo un izplata degvīnu Stolichnaya™ un degvīnu Moskovskaya®, nostiprināt savas pozīcijas viskiju, konjaku un tekilu segmentā Baltijas tirgos.

Amber Beverage Group holdingā ietilpst šādi uzņēmumi: alkoholisko dzērienu ražotājs AS Latvijas balzams, dzērienu izplatītāji SPI Distribution Latvia, SPI Distribution Estonia un Bennet Distributors Lietuvā, specializēto dzērienu veikalu ķēde Latvijas balzams veikali Latvijā un Darija Lietuvā, kā arī Amber Logistics loģistikas centrs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ēnu ekonomikas īpatsvars pagājušajā gadā samazinājās par 3,6 procentpunktiem - līdz 22,9% no iekšzemes kopprodukta (IKP), trešdien ēnu ekonomikai Latvijā veltītā konferencē pavēstīja Rīgas Ekonomikas augstskolas Ilgtspējas biznesa centra direktors Arnis Sauka.

Neliels ēnu ekonomikas samazinājums 2023.gadā ir vērojams arī Igaunijā - no 18% no IKP 2022.gadā līdz 17,9% no IKP šogad. Savukārt Lietuvā 2023.gadā ēnu ekonomikas īpatsvars salīdzinājumā ar 2022.gada rādītājiem ir pieaugusi par 0,6 procentpunktiem un sasniedzis 26,4% no IKP.

Ēnu ekonomikas indeksa aprēķini Baltijas valstīs tiek veikti kopš 2009.gada. Atbilstoši jaunākajiem datiem 2023.gadā Lietuvā ir sasniegts augstākais ēnu ekonomikas īpatsvars kopš ir sākti ēnu ekonomikas mērījumi. Šī ir arī pirmā reize kopš 2009.gada, kad ēnu ekonomikas īpatsvars Lietuvā ir lielāks nekā Latvijā, uzsvēra Sauka.

Viņš skaidroja, ka ēnu ekonomikas īpatsvaru iepriekšējos dažus gadus Latvijā lielā mērā noteica ārējie apstākļi - nenoteiktība, kas bija saistīta ar Covid-19 pandēmiju, Krievijas karu Ukrainā, un citiem apstākļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Visaugstākais ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā joprojām ir būvniecībā

Db.lv,16.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2021. gadā ir pieaudzis par 1,1%, sasniedzot 26,6% no iekšzemes kopprodukta. Naudas izteiksmē, kopējie zaudētie nodokļu ieņēmumi no ēnu ekonomikas Latvijā, pārsniedz 2,7 miljardus eiro, liecina publiskotie Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti.

Covid-19 pandēmijas ietekmē ēnu ekonomikas apjoms 2021. gadā ir pieaudzis arī Lietuvā un Igaunijā.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas līmenim Latvijā bija tendence mazināties 2015. un 2016. gadā, kad tas sasniedza, attiecīgi 21,3% un 20,7% no IKP. Savukārt turpmākajos gados, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā vai nu būtiski nemainījās, vai arī pieauga: 2017. gadā ēnu ekonomika Latvijā bija 22,0% no IKP, 2018. gadā - 24,2%, 2019. gadā - 23,9%, 2020. gadā 25,5%, bet 2021 gadā - 26,6% no IKP.

Ēnu ekonomikas pieaugums 2021. gadā ir vērojams arī Lietuvā un Igaunijā. Proti, salīdzinājumā ar 2020. gadu, Igaunijā ēnu ekonomika 2021. gadā palielinājusies par 2,5%, sasniedzot 19,0% no IKP. Igaunijā, šis ir augstākais ēnu ekonomikas rādītājs kopš 2012. gada, kad ēnu ekonomikas apjoms bija 19,2% no IKP. Savukārt Lietuvā ēnu ekonomikas apjoms 2021. gadā palielinājies pat par 2.7%, sasniedzot 23,1% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada. Tādējādi, visticamāk, tieši Covid-19 pandēmijas ietekmē, ēnu ekonomika 2021. gadā ir palielinājusies visās trīs Baltijas valstīs. Lai gan starpība starp ēnu ekonomikas apjomu Latvijā un Lietuvā ir salīdzinošo mazāka kā novērtos iepriekšējos gadus, tomēr tā joprojām ir visaugstākā tieši Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā strauji mainās alkoholisko dzērienu patēriņa ieradumi – arvien populārāks Latvijā kļūst vīns, kamēr tradicionālais līderis degvīns sāk zaudēt pozīcijas, liecina VID statistikas dati.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Latvija joprojām ir valsts ar augstāko darbaspēka nodokļu slogu Baltijā

Dienas Bizness,08.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Lai arī Latvijas nodokļu politikas mērķis ir nodokļu sloga samazinājums zemāku ienākumu guvējiem, pārējās Baltijas valstis virzās uz priekšu straujāk.

Lai gan vērienīgā nodokļu reforma nesusi virkni jauninājumus nodokļu likumdošanā, Latvija joprojām ir valsts ar augstāko darbaspēka nodokļu slogu Baltijā - secināts Swedbank Finanšu institūta veiktajā Baltijas valstu nodokļu sloga salīdzinājumā. Latvijas nodokļu politika nelutina kā darba ņēmējus, tā arī darba devējus, radot Baltijā lielākos kopējos izdevumus uz vienu darbinieku.

Latvijā 2018.gads likumdošanas jomā nesis gana daudz jaunumu, tādēļ galvu lauzīt nākas ne tikai darba algas saņēmējiem, bet arī to izmaksātājiem. Cenšoties mazināt sociālo nevienlīdzību, ir palielināta minimālā alga (no 380 eiro uz 430 eiro), mainīts neapliekamā minimuma noteikšanas un piemērošanas princips (no 60 līdz 115 eiro pērn, no 0 līdz 200 eiro šogad) un ieviestas progresīvās iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes (no 23% uz 20%, 23% vai pat 31,4% atkarībā no ienākumu apmēra). Tāpat, saskaņā ar reformas nestajām izmaiņām, palielināts atvieglojums par apgādājamo (no 175 eiro līdz 200 eiro) un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes (no 10,5% uz 11% darba ņēmējiem un no 23,59% uz 24,09% darba devējiem).

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Baltijas TOP: Leišu Narbutas Furniture Company pēc restarta piedzīvo strauju izaugsmi

Anda Asare, Sanita Igaune,01.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biroja mēbeļu tirgus mainās, un to lielā mērā ietekmē cilvēku paradumi – līdz ar darbiniekiem arī darba vide kļūst mobilāka. Tā intervijā DB stāsta Lietuvas biroja mēbeļu ražotāja Narbutas Furniture Company īpašnieks Petrs Narbuts (Petras Narbutas).

Biroja mēbeļu ražošanai viņš pievērsās pēc drauga ieteikuma. P. Narbuts pēc izglītības ir fiziķis, un 80. gadu beigās pēc Viļņas universitātes absolvēšanas viņš strādāja Zinātņu akadēmijas Fizikas institūta ražotnē, kur izgatavoja lāzerus. Viņam kā jaunajam speciālistam uzticēts radīt lāzergaldus un sākt to ražošanu. Kad Lietuva atguva neatkarību, daudzi sāka uzņēmējdarbības gaitas, tostarp kāds P. Narbuta draugs, kurš tirgojis datorus. Viņš P. Narbutu mēģinājis pārliecināt, ka cilvēkiem bez pašiem datoriem ir nepieciešami arī datorgaldi. «No sākuma mani šī ideja pārāk neaizrāva, jo man kā fiziķim nešķita prestiži ražot mēbeles. Nezinu, kā ir Latvijā, bet Lietuvā, kad sākās pārmaiņu laiki un varēja sākt uzņēmējdarbību, trešdaļa kļuva par taksistu, bet, kad taksistiem bija pārāk daudz, daudzi sāka ražot mēbeles. Tāpēc vienbrīd šķita, ka visi ražo mēbeles. Turklāt Lietuvā jau iepriekš bija un joprojām ir daudz lielu mēbeļu fabriku. Ražot mēbeles biznesā šķita līdzvērtīgi pašnāvībai,» atminas P. Narbuts. Taču viņš nolēma mēģināt un pievērsties mēbeļu izgatavošanai, turklāt darīt to nopietni un ilgtermiņā, tāpēc uzņēmuma nosaukumā tika ietverts viņa uzvārds – Narbutas ir Ko, UAB. Uzņēmums dibināts 1991. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto stāsts

Kā top?: Ķirsons burgeri

Gunta Kursiša,31.01.2014

No burgeriem Latvijā neaizbēgs - jautājums vien, kādus burgerus latvieši ēdīs un cik tie būs veselīgi, uzskata ēdināšanas pakalpojumu tīkla Lido un ēstuves Ķirsons Māja īpašnieks Gunārs Ķirsons.

Viņa ēstuvē Purvciemā šonedēļ viesojāmies, lai redzētu, kas burgeram «vēderā».

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja reiz ātrā ēdināšana ir kļuvusi populāra visā pasaulē, arī Latvijā šiem paradumiem nevarēs pretoties, taču fast food piedāvājumu var uzlabot, atsakoties no «ķīmijas» un cenšoties piedāvāt pircējiem pēc iespējas dabīgākas «sviestmaižu amerikāņu versijas», uzskata uzņēmējs Gunārs Ķirsons, kurš pērnvasar vēra vaļā ēstuvi Ķirsons Māja. Ēstuves saimnieks gan atzīst, ka pašlaik apaļmaizīšu jeb burgeru biznesā vēl neveicas kā cerēts, taču kaļ jaunus plānus, kā attīstīt šo ēdināšanas segmentu.

Jautāts par to, vai latvieši ir pieraduši pie ātrās ēdināšanas piedāvājuma, G. Ķirsons norāda, ka ēstuvi Ķirsons māja, kur nopērkami ēdieni līdzņemšanai, varētu salīdzināt ar bērnu, kurš vēl ir autiņos. Nākotnē ir paredzēts paplašināt piedāvāto produktu klāstu. Piemēram, burgeru stenda piedāvājumā klāt varētu nākt arī picas, kas, pēc G. Ķirsona vārdiem, karstas sviestmaizes vien ir, un dabīgi dzērieni. Picas plānots ieviest Ķirsons māja aptuveni pēc trim mēnešiem. Tāpat tiek kalti plāni par jaunu ēstuvju atvēršanu, un tas varētu notikt septembrī. «Sākumā gribam attīstīt vienu, un tad ķerties pie nākamā,» skaidro uzņēmējs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

LB: pēc Prodexpo perspektīvā vairāki jauni līgumi

Sandra Dieziņa,18.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dalību lielākajā Austrumeiropā pārtikas izstādē Prodexpo 2013 a/s Latvijas balzams (LB) speciālisti vērtē kā veiksmīgu, jo interese par Latvijā ražotajiem dzērieniem bijusi liela.

«Dalība Prodexpo 2013 Maskavā ir viennozīmīgi attaisnojusi mūsu mērķus – tas ir bijis ļoti produktīvs laiks jaunu partneru iegūšanai, kuri izstādē pārstāvēja ģeogrāfiski ļoti plašu reģionu no Somijas līdz pat Mongolijai. Plānojam, ka tuvākā pusgada laikā noslēgsim vairākus jaunus sadarbības līgumus un paplašināsim mūsu eksporta tirgu ģeogrāfiju un partneru loku,» vērtē LB Eksporta direktors Justs Dzedons. Potenciālie sadarbības partneri īpaši interesējušies par Rīgas Melno balzamu, Riga Black Vodka, Moka un Grand Cavalier Exclusive brendiju.

Liela interese bijusi par jaunāko LB ražojumu – degvīnu Riga Black Vodka. «Lai arī braukt uz Krieviju ar savu degvīnu varētu likties diezgan drosmīgs solis, tas ir noteikti attaisnojies, jo jau strādājam pie vairāku konkrētu eksporta piedāvājumu sagatavošanas šim produktam. Līdz ar Krievijā noteiktās minimālas degvīna cenas pieaugumu, importētie degvīni kļūst konkurētspējīgāki šajā tirgū, tādēļ Krievija noteikti būs nākamais Riga Black Vodka eksporta tirgus pēc Lielbritānijas,» stāsta LB Zīmolu direktors Valters Kaže. Kā potenciālos šī degvīna eksporta tirgus NVS valstu telpā viņš saredz arī Baltkrieviju, Kazahstānu, Moldovu. Uz Krieviju pērn tika eksportēti 17% no LB dzērieniem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas balzams un L.I.O.N. & Ko panāk izlīgumu

,19.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Latvijas balzama un dzērienu izplatītājs SIA L.I.O.N. & Ko ir panākušas izlīgumu. Līdz ar to Augstākās tiesas Civillietu tiesu palāta ir izbeigusi tiesvedību lietā par valsts nodevas piedziņu no L.I.O.N. & Ko saistībā ar preču zīmi Trīs dzirnaviņas, Db informēja tiesas preses sekretāre Baiba Kataja.

Kā liecina informācija tiesas.lv Rīgas apgabaltiesa 2008.gadā apmierinājusi Latvijas balzama prasību un lēma , ka no L.I.O.N. & Ko ir jāpiedzen 174 lati, no kuriem 20 lati bija valsts nodeva, bet 154 lati ar lietas vešanu saistītie izdevumi advokāta palīdzības samaksai.Taču šis spriedums tika pārsūdzēts AT un pagājušā gada janvārī AT pieņēma lēmums par apelācijas tiesvedības ierosināšanu.

Db jau ziņoja , ka Latvijas balzams preču zīmi 3 graudu reģistrēja 1999. gadā un tā tika izmantota uz precēm preču klasē degvīns. L.I.O.N. & Ko izplatīja degvīnu ar nosaukumu Trīs dzirnaviņas. Prasītājs Latvijas balzams uzskatīja, ka Trīs dzirnaviņas ir speciāli radīts zīmols, lai maldinātu patērētājus. Pēc uzņēmuma domām, par to liecināja gan nosaukuma, gan etiķetes dizaina līdzība ar 3 graudu degvīnu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto & Video

Kā top? Degvīns uzņēmumā Latvijas Balzams

Žanete Hāka,14.11.2014

Uzņēmums sākotnēji saņem cisternas ar spirtu. Šajās cisternās atvests spirts no Krievijas, Tambovas.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šoreiz portāls db.lv saviem lasītājiem piedāvā ieskatīties degvīna ražošanas procesā kompānijā AS Latvijas Balzams.

Stolichnaya pildišana Rīgā – Latvijas Balzamā un daļēja ražošana tika uzsākta 1948.gadā. Kopš 2010.gada visa Stolichnaya kas nonāk pasaulēs tirgos, tiek ražota Latvijā. Aromatizēto degvīnu ražošana uzsākta 1962.gadā.

Degvīns tiek ražots no tā sauktā alfa spirta – tajā metilspirta saturs ir svarīgākais rādītājs un alfa spirta sastāvā nevar būt vairāk par 0.03% metilspirta, skaidro uzņēmuma pārstāvji.

Kompānija iegādājas kompānijas Talvis ražoto Alfa spirtu, kas satur mazāk nekā 0,000021% metilspirta.

Latvijas Balzams nav vienīgais ražotājs, kuri izmanto Alpha spirtu degvīnu ražošanā, bet SPI ir pirmie, kuri ir sasnieguši šo standartu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts policijas (VP) Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldes darbinieki (ENAP) atraduši ievērojamu kravu viltota degvīna – 750 pudeles viltota Stolichnaya markas degvīna un 750 pudeles Stolyetoff, informē VP.

Strādājot nelegālā alkohola apkarošanas jomā un veicot virkni operatīvo pasākumu, 1. septembra rītā VP ENAP darbinieki Carnikavas novadā aizturēja divus vīriešus, kuri ar kravas mikroautobusu pārvadāja nelegālo alkoholu. Mikroautobusā likuma sargi atrada simts kastes ar viltotu degvīnu – 750 pudeles ar it kā Stolichnaya markas degvīnu un 750 pudeles ar viltota Stolyetoff markas degvīna. Visā, pudelēm tilpums bija 0,7 litri, tātad kopējais viltotā degvīna apmērs ir 1050 litri.

Viltotā degvīna izcelsme šobrīd vēl tiek skaidrota, bet ir zināms, ka visticamāk tas bijis paredzēts izvešanai no Latvijas un tālākai realizācijai Igaunijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Krievijā palielinās degvīna minimālo cenu

Elīna Pankovska,27.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijā minimālā degvīna cena tuvākajā laikā var pārsniegt 100 rubļu robežu par 0,5 l pudeli.

Krievijas domes deputāts Viktors Zvageļskijs norādījis, ka lēmums esot jau pieņemts un nodots saskaņošanai valdībā. Patlaban 0,5 l legālā degvīnu nevar iegādāties lētāk par 89 rubļiem, bet jaunās cenas diapazons būšot no 100 līdz 117 rubļiem, raksta grani.ru.

Paredzēts, ka minimālās cenas noteikšana būs pirmais solis cīņā ar viltoto alkoholu. Jau šā gada sākumā lielie alkohola ražotāji norādījuši, lai cīnītos ar viltoto alkoholu jāpaceļ cena.

Jūlijā Krievijas valdība atteicās no akcīzes paaugstināšanas stiprajam alkoholam, lai lieku reizi nevajadzētu palielināt minimālo degvīna cenu. Taču, ja priekšlikums būtu pieņemts, tad jau nākamājā gadā minimālā degvīna cena palielinātos gandrīz divas reizes – līdz 150 rubļiem par 0,5l, bet 2013.gadā tie būtu jau 200 rubļi. Pēc ekspertu aplēsēm, Krievijas tirgū 50% ir nelegālais alkohols.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jaunalko paplašina eksportu uz Brazīliju

Vēsma Lēvalde, Db,18.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Jaunalko ražotās Arsenič degvīnu sērijas divi jaunākie produkti – Arsenič Upene un Arsenič Smiltsērkšķis jau tuvākajā laikā būs pieejami arī Brazīlijas tirgū, informē SIA Jaunalko.

Brazīlijas tirgū Jaunalko produkcija jau atrodas kopš 2007.gada, kad uzņēmums sāka eksportēt Arsenič klasisko degvīnu, Arsenič Dzērveni, Kurland Premium un Kurland Original. Toreiz gūts apstiprinājums, ka Brazīlijas tirgus ir gana liels, atvērts un interesants, norāda uzņēmuma sabiedrisko attiecību vadītājs Klāvs Radziņš.

SIA Jaunalko sadarbojas ar komersantu, kurš Brazīlijas tirgū jau strādā kopš 1960.gada un nodarbojas ar importu un vairumtirdzniecību.

Brazīlijas uzņēmums Jaunalko ir izvēlējies kā savu vienīgo sadarbības partneri no Latvijas.

2009.gada ietvaros paredzēts eksportējamās produkcijas apjomu palielināt līdz 30% no saražotā apjoma, kas būtu par 5% vairāk nekā 2008.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru