Dubultdegvīns Dvoinaja belaja, kas izgatavots, izmantojot jaunu patentētu tehnoloģiju, sāk ieņemt savu vietu Latvijas veikalu plauktos.
Esam liecinieki modernu augstvērtīgu degvīnu ēras aizsākumam, kad to ražošanai tiek izmantotas jaunas zinātniski izstrādātas tehnoloģijas un senas klasiskās receptes. Šādas sinerģijas rezultātā iegūstami augstvērtīgi degvīni, turklāt – to cena nav augsta. Viens no lielākajiem alkoholisko dzērienu vairumtirgotājiem Latvijā SIA Latalko sākusi plašu sadarbību ar Krievijas valsts īpašumā esošo uzņēmumu Rosspirtprom, kam pieder vairāk nekā 70 alkohola ražotņu kontrolpaketes, kurās tiek saražoti vairāk nekā 40 % spirta un 16 % degvīna un liķieru produkcijas Krievijā. Šīs sadarbības rezultātā Latvijā veikalu plauktos jūnijā parādījušās divas jaunas degvīna markas – Dimka, kas izgatavota pēc klasiskas receptūras ar mūsdienu tehnoloģijām, un Dvoinaja belaja, kas izgatavota, izmantojot īpašo jauno patentēto dubultās sajaukšanas tehnoloģiju. Visi uzņēmuma Rosspirtprom saražotie degvīni atbilst augstiem Krievijas valsts noteiktajiem kvalitātes standartiem.
Īpašais spirtotais dzēriens
Veidojot saistošo notikumu kalendāru, atraktīvā Vodkas vēstures muzeja darbinieki Maskavā kā šī dzēriena dzimšanas dienu atzīmējuši 1865. gada 31. janvāri, kad izcilais krievu zinātnieks D. Mendeļejevs aizstāvējis doktora disertāciju «Par spirta un ūdens savienošanu». Viņš zinātniski pamatojis atzinumu, ka 40 grādu spirta šķīdumam ūdenī piemīt neparastas fizikāli-ķīmiskas, bioķīmiskas un fizioloģiskas īpatnības, kas palīdz izprast nemainīgo degvīna popularitāti. Taču degvīna vēsture sniedzas krietni tālākā pagātnē. Zināms, ka stiprie dzērieni Krievijā ir pazīstami kopš 11. gadsimta – vodka jau tolaik brūvēta no graudiem un izsenis tiek uzlūkota kā lielisks sabiedrotais gan prieka brīžos, gan grūtsirdībā nonākušajiem. Statistika liecina, ka ik gadu tā iegūst aizvien lielāku popularitāti patērētāju vidū dažādās pasaules valstīs, to skaitā arī Latvijā. Starp visiem stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem Latvijā tieši degvīns ir vispieprasītākais.
Mūsdienīgs izaicinājums
Mūsdienu degvīna ražotāju izaicinājums ir radīt jaunus augstvērtīgus produktus, izmantojot senās receptes un liekot lietā 21. gadsimta zinātnisko pieredzi. Krievijas uzņēmuma Rosspirtprom ģenerāldirektora vietnieks un slavenā degvīna Zeļjonaja marka tēvs Vadims Kasjanovs pauž pārliecību, ka tas ir iespējams. Daļēji par to liecina arī lielā degvīna ražotāju aktivitāte. Grūti pat aptvert, taču pašlaik Krievijā reģistrēti vairāk nekā pieci tūkstoši degvīna tirdzniecības marku. Jāatzīst, ka arī Latvijas alkohola ražotāji nav slinkojuši un radījuši vairākas savas degvīna markas. Paraugoties vēsturē, gan varam nodomāt, ka nav vienkāršāka spirtotā dzēriena par degvīnu – spirta un ūdens sajaukumu. Kur tad meklējams mūsdienās tik daudzo degvīna marku izcelsmes noslēpums un kā orientēties šajā daudzveidībā? V. Kasjanovs, kurš ir arī unikālā dubultās sajaukšanas tehnoloģijas procesa rezultātā tapušā degvīna Dvoinaja belaja tēvs, kliedē neizpratni: «Pašlaik Krievijā tiek ražots daudz laba augstas kvalitātes degvīna. Mūsdienu patērētājs ir ļoti prasīgs, izvēlīgs un daļēji arī Krievijas un citu valstu ražotāju izlutināts. Sekojot patērētāja gaumei, radīt lielisku produktu ar augstvērtīgām īpašībām kļūst arvien sarežģītāk. Tas arī ir iemesls tik lielai dažādu zīmolu un degvīna receptūras daudzveidībai.»
Loģiski būtu secināt, ka vienīgi jauns saistošs dzēriena nosaukums vai krāšņāka etiķete varētu izbrīnīt un piesaistīt patērētāju. Taču V. Kasjanovs tam noteikti nepiekrīt: «Degvīnam nemaz nav jāizraisa izbrīns vai pārsteigums! Krievu tradicionālā dzēriena radīšanas pamatā ir daudzos gadsimtos uzkrātā pieredze un senās tradīcijas apvienojumā ar lieliskām mūsdienu zinātnes un tehnoloģiju iespējām. Klasiskais degvīns – tas ir spirta un ūdens sajaukums. Diemžēl mūsdienu ražotāji šo principu dažkārt neievēro.» Viņš mudina nebūt laiskiem un iepazīties ar informāciju, kas sniegta uz degvīna pudelēm otrpus etiķetei. Veikalu plauktos parādījies daudz dažādu izstrādājumu, kuru īpašības nav raksturīgas degvīnam. Tās panāktas, ražošanas procesā degvīnam pievienojot neraksturīgas piedevas, tā piešķirot noteiktas smaržas un garšas īpašības. Kliedējams būtu arī dažādu valstu degvīna ražotāju izplatītais mīts par vairākkārtējas produkta attīrīšanas vai filtrēšanas īpašo lomu un nepieciešamību. Īstam krievu degvīnam ir jābūt ar bagātu, skaidri izteiktu dzidru un tīru graudu garšu, ir pārliecināts V. Kasjanovs.
Iegūst dzidru, dziļu garšu
Nesen izskanējusi informācija, ka V. Kasjanova radītais degvīns Zeljonaja marka ieņēmis otro vietu pasaulē, bet pašlaik viņš ir gandarīts par jaunās tehnoloģiskās pieejas rezultātā radīto produktu: «Pirms diviem gadiem izvirzījām mērķi nodot patērētāju vērtējumam jaunu degvīnu, kas pēc savas kvalitātes atšķirtos no citiem ražojumiem. Kulinārijā gala produkta garšu nosaka tā gatavošanas procesā ievērotās izejvielu proporcijas, kurā brīdī dažādas būtiskās sastāvdaļas tiek pievienotas un kas ar tām notiek tālāk. Šis princips ir arī jaunā produkta radīšanas pamatā. Mūsu uzņēmums izstrādāja un patentēja dubultās sajaukšanas (kupāžas) principu. Atšķirībā no daudzām citām degvīna markām, Dvoinaja belaja ražošanā netiek izmantots pilnīgi nekas lieks – vienīgi dabīgās izejvielas.»
Graudu uzlējumi netiek sajaukti uzreiz, bet gan pakāpeniski divos posmos. Turklāt sagatavēs viena daļa uzlējumu tiek uzglabāti ilgāk, bet otra – īsāku laika posmu. Tieši tas ļauj saglabāt lielisku graudu garšu arī pēc degvīna filtrēšanas, padarot to patiesi dziļu un skaidri dzidru. «Ceru, ka patērētāji augstu novērtēs šīs jaunās pieejas nozīmi, radot augstvērtīgo produktu un Dvoinaja belaja būs īpaši populāra kā Krievijā, tā citās zemēs,» uzsverot degvīna īpašo kvalitāti, saka V. Kasjanovs. Jāmin gan, ka ne ražošanas procesa pilnveidošana, ne ieskats zinātnisko atklājumu vēsturē neaizstās izpratni par saprātu un mērenību, ar kādu šis spirtotais dzēriens būtu lietojams, neradot ļaunumu veselībai. Laba kompānija un lieliskas uzkodas varētu būt priekšnoteikumi tam, lai dubultdegvīns radītu dubultu prieku. Tad varēs droši uzsaukt: «Lai dubults neplīst!» paceļot arī nākamo glāzīti. Paturēsim prātā – jautrība un smiekli asociējas ar labi pavadītu laiku, uzmundrinājumu un pozitīvām domām. Tautas gudrība vēsta, ka labs alkohols iedarbojas arī no attāluma. Kā tas iespējams? Ļoti vienkārši – cilvēks nopircis pudeli degvīna Dvoinaja belaja, vēl ne glāzītes nav izdzēris, bet garastāvoklis jau uzlabojas...