Sasniedzot maksimālo realizācijas apjomu vietējā tirgū, lietuviešu alkoholisko dzērienu ražotājs Stumbras nopietnāk strādā pie eksporta tirgus apgūšanas, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Lietuvas kompānija AB Stumbras dibināta 1906. gadā un jau teju 110 gadus uzņēmums ražo alkoholiskos dzērienus. Pirmais kompānijā ražotais dzēriens bija degvīns, un tas joprojām ir kompānijas firmas zīme. «Ar to viss sākās,» saka Audrjus Česlovs Matulevičs (Audrius Česlovas Matulevičius), kompāniju grupas MV Group, kā arī tajā ietilpstošo uzņēmumu Stumbras un Alita vadītājs. Savukārt MV Group iekļaujas holdingkompānijā MG Baltic. Grupā pavisam ir 67 uzņēmumi, kas darbojas sešās nozarēs – mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības, loģistikas, ražošanas, mediju, nekustamo īpašumu attīstības un vadības, kā arī būvniecības un telekomunikāciju jomā. Kopumā koncernā strādā 3604 darbinieki, konsolidētais tā apgrozījums 2014. gadā bijis 578 miljoni eiro; Ar 268 miljoniem eiro, kas nomaksāti nodokļos, uzņēmums ir otrs lielākais nodokļu maksātājs Lietuvā.
Vairāk un plašāk
Pašlaik Stumbras ir viens no lielākajiem alkoholisko dzērienu ražotājiem Baltijā. Uzņēmumā top degvīns, citi stiprie dzērieni, tostarp uzlējumi, liķieri, brendijs. «Sortiments ir ļoti plašs,» saka A. Č. Matulevičs. Uzņēmums saražo vairāk nekā 15 miljonus litru alkohola gadā. Produkcijas apjoms ar katru gadu palielinās – 2012. gadā tas bijis 13,4 milj. litri, 2013. gadā – 15,5 milj. litru, bet 2014. gadā – 15,9 milj. litru dzērienu. Arī produktu nosaukumu skaits katru gadu aug – kopš 2012. gada tas pieaudzis no 340 līdz 353. Stumbras vadītājs norāda, ka Lietuvā tik daudz alkohola nevar pārdot, jo nav tik daudz pircēju, tāpēc kompānija fokusējas uz eksportu. «Iepriekšējais gads bija ļoti veiksmīgs, labāks nekā 2013. gads. Ar katru gadu klājas labāk, bet vēl neesam sasnieguši pirmskrīzes apjomus. Tobrīd tā sauktā melnā tirgus īpatsvars nebija tik liels. Arī akcīzes politika bija cita. Kopš 2007. gada akcīzes nodoklis ir mainījies vairākkārt – katru reizi tas ir palielināts,» teic A. Č. Matulevičs.
Jāpiebilst, ka pagājušā gadā MV Group iegādājās arī Lietuvas dzirkstošo vīnu ražotāju Alita, kurš dibināts 1963. gadā. Uzņēmums šobrīd ražo 60 dažādu nosaukumu dzirkstošos vīnus, gāzētos vīna dzērienus, brendiju un dažādus kokteiļus. Šā uzņēmuma ražošanas jauda 2014. gadā bija aptuveni 11 miljoni litri dažādu alkoholisko dzērienu. «Varbūt nākotnē iegādāsimies vēl kādu uzņēmumu,» pieļauj uzņēmumu pārstāvis.
Ar košera sertifikātu
Stumbras ir viens no lielākajiem Lietuvas eksportētājiem uz Izraēlu. Pretēji Polijai tur ir iecienīti dažādi dzērieni, taču nav tā, ka cilvēki lietotu tikai viena veida dzērienus. Uzņēmums ražo arī degvīnu ar košera sertifikātu.
«Vēl interesants tirgus ir Azerbaidžāna, uz turieni eksportējam dārgo produkciju, piemēram, ekoloģisku degvīnu,» stāsta A. Č. Matulevičs.
Visu rakstu Gan košers, gan eko lasiet 7. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.