Lietotu automašīnu pircējus aicina aizstāvēt savas tiesības, un iegādāties drošus un legālus transportlīdzekļus, ceturtdien, atklājot sabiedrības informēšanas kampaņu, norādīja jomas eksperti.
Kampaņas mērķis ir ierobežot nelegālu tirdzniecību ar Latvijā ievestām automašīnām. Pēc Auto asociācijas aplēsēm ik dienu aptuveni 70 Latvijas iedzīvotāji ārzemēs iegādājas lietotu automašīnu savām vajadzībām. Patiesībā nereti pat pašiem nenojaušot, pircēji iesaistās tirgotāju shēmās iegādājoties automašīnu Latvijā, un parakstot fiktīvus pirkuma līgumus ar it kā ārvalstīs reģistrētām kompānijām.
Lai informētu sabiedrību, Valsts ieņēmumu dienests (VID), Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Auto asociācija ir uzsākusi sabiedrības informēšanas kampaņu.
PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa atzina, ka lietotu automašīnu tirdzniecība ir ļoti sasāpējis jautājums ne tikai attiecībā uz nodokļu nomaksu, bet arī no patērētāju tiesību viedokļa. «Sūdzību šajā jomā nav pārāk daudz, bet kad ir, pircējam nav dokumentu par šo darījumu un nav iespējams pierādīt ne darījumu, ne identificēt atbildīgo personu, tādējādi pircējam zaudējot savas patērētāja tiesības,» sacīja Vītoliņa. PTAC veicis pārbaudes 30 lietoto automašīnu tirdzniecības vietās, konstatējot pārkāpumus 70% no tām. Tirgotājam ir jāsniedz informācija par konkrēto automašīnu, ko tirgotāji ne vienmēr ievērojot, tostarp nelabprāt atklāj pat automašīnas pārdošanas cenu, izlaiduma gadu, odometra rādījumus u.c. Tāpat ne vienmēr tiek atļauts veikt testa braucienu. «Tirdzniecība notiek ļoti īpatnēji,» viņa piebilda un vienlaikus kliedēja maldīgo uzskatu, ka lietotai automašīnai nav garantija – pārdevējam tā ir jādod.
Arī CSDD valdes loceklis Jānis Golubevs mudina patērētājus nepirkt kaķi maisā. «Zāles mēs pērkam aptiekā, kas ir licenzēta, kurpes - veikalā saņemot čeku utt.. Transportlīdzekļa iegāde finansiāli ir daudz sāpīgāks jautājums, bet cilvēki mēģina sevi piemānīt, pazaudējot savas patērētāja tiesības,». Viņš stāsta, ka Latvijā nereģistrētu transportlīdzekli drīkst iegādāties tikai tirdzniecības vietās. CSDD interneta mājaslapā pieejama informācija par aptuveni 690 tirdzniecības vietām, kas strādā juridiski korekti un tur iespējams iegādāties drošu transportlīdzekli. Tas nozīmē, ka ir pārbaudīts, vai transportlīdzeklis nav zagts, izsludināts starptautiskā meklēšanā, tāpat pārbaudīti auto tehniskie dati un spēkrats redzams pat fotoattēlā.
Golubevs atzīmē, ka transportlīdzekļu tirgotājam ir pienākums datus ievadīt reģistrā, kas pašlaik gan pieejams CSDD e-pakalpojumu lietotājiem, bet no 2018. gadā būs pieejams jebkuram lietotājam bez autentifikācijas.
Direkcijas valdes loceklis uzteic pēdējo divu gadu sadarbību ar PTAC, Auto asociāciju un VID normatīvo aktu pilnveidē, tāpat arī ēnu ekonomikas apkarošanas jomā. «Tuvāko gadu, pat mēnešu laikā redzēsim, ka ēnu ekonomika šajā sektorā izzudīs,» cerību pilns ir Golubevs.
Arī Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs atzinīgi vērtē sadarbību, norādot, ka PVN karuseļu shēmas šajā nozarē jau ir izskaustas.
Eksperti arī kliedē bažas par automašīnu sadārdzināšanos, ja darījums tiek slēgts divu privātpersonu starpā. Auto cena var sadārdzināties, ja to iegādājas no juridiskas personas, kas līdz šim tās tirgojusi nelegāli, bet tā kā Latvijā nereģistrēto automašīnu realizēšanas shēmas ir dažādas, to pašlaik grūti prognozēt. «Nelielā apmērā, iespējams, cenas varētu kāpt. Bet mēs redzam, ka Latvijā ir uzņēmēji, kas legāli strādājot šajā nozarē var konkurēt,» piebilda Kulbergs.
VID Nodokļu kontroles pārvaldes direktore Sandra Kārkliņa Ādmine uzsvēra, ka pirkšanas/pārdošanas dokumentos vienmēr ir jānorāda patiesa informācija un atgādināja, ka pretējā gadījumā krimināllikumā paredzēta atbildība gan pircējam, gan pārdevējam. Tāpat viņa aicināja darījumus veikt ar naudas pārskaitījumu atgādinot, ka darījumiem, kas pārsniedz 7200 eiro, tā ir pat prasība.
LASI ARĪ:
VID «krata» autoplačus un auto tirgotājus internetā
Auto asociācija: 80% lietoto automašīnu Latvijā tiek pārdotas nelegāli
#2/9
Baiba Vītoliņa, Sandra Kārkliņa Ādmine, Jānis Golubevs un Andris Kulbergs