Tirdzniecība un pakalpojumi

Latvijas lietoto auto tirgus ir vismazāk caurspīdīgākais Eiropā

Db.lv,15.11.2022

Jaunākais izdevums

Latvijas lietoto auto tirgus ir vismazāk caurspīdīgākais Eiropā, noskaidrots automašīnu vēstures atskaišu izveides platformas "carVertical" veiktajā pētījumā.

Katrai Eiropas valstij ir līdzīgas problēmas, sākot no viltota nobraukuma, slēptiem bojājumiem vai arī novecojoša pieejamā autoparka, kas pasliktina izredzes iegūt kvalitatīvu auto. Lietoto automašīnu tirgū bieži vien novērojamas nopietnas caurspīdīguma jeb pārredzamības problēmas. Situācijas nopietnība katrā Eiropas daļā ir nedaudz citādāka, kas izskaidrojams ar valstu ekonomisko situāciju un reģionālajām īpatnībām.

Latvija "carVertical" tirgus caurspīdīguma indeksā no 23 izpētītajām valstīm ierindojas pēdējā vietā, norādot uz potenciāli satraucošu situāciju lietotu automašīnu tirgū. Valstī ir augsts īpatsvars bojātu mašīnu, kas ilgtermiņā pircējiem var likt ieguldīt aizvien vairāk līdzekļu to remontā un uzturēšanā.

Vidējais pārbaudīto automašīnu vecums Latvijā ir 11,4 gadi, padarot valsts autoparku par vienu no vecākajiem Eiropā.

Lai arī Latvijā ir augsts skaits bojātu automašīnu, vidējā bojājumu vērtība ir zema - tikai 2830 eiro. Balstoties uz pētījuma datiem, Austrumu un Centrālās Eiropas valstīs - Ungārijā, Slovākijā, Rumānijā - ir daudz zemākas vidējās bojājumu vērtības, salīdzinot ar Rietumeiropu, kur zaudējumi bieži vien ir pat divas līdz trīs reizes augstāki.

Veiktā pētījuma dati liecina, ka lietoto automašīnu tirgus Rietumeiropā ir krietni caurspīdīgāks, nekā Austrumeiropā.

Tirgus caurspīdīguma indeksā Lielbritānija no visām 23 izpētītajām valstīm ieņem caurspīdīgākās valsts titulu. Tomēr no visām valstī pārbaudītajām automašīnām 14,5% gadījumos konstatēja viltotu nobraukumu. Savukārt 21% procents mašīnu ir kādā brīdī bojātas, tādējādi pircējiem mudinot pilnībā neuzticēties pārdevējiem. Taču Lielbritānijā ir pats zemākais importētu automašīnu skaits - 10,7%.

Vācija ierindojas otrajā vietā ar 12,6% automašīnu ar viltotu nobraukumu un 21,3% bojātu mašīnu. Lai arī Vācija ir Eiropas ietekmīgākais auto ražotājs, 26,8% lietotu automašīnu valstī ir importētas no ārzemēm.

Itālijā ir pats zemākais bojātu mašīnu skaits indeksā - 16,6%. Arī auto skaits ar viltotu nobraukumu ir zems - 11%. Tikai 32,1% mašīnu valstī ir importētas no citām valstīm.

"carVertical" komunikācijas vadītājs Matas Buzelis norāda, ka sods par nobraukuma viltošanu Francijā ir līdz pat 10 reižu augstāks, nekā dažās Austrumeiropas valstīs, kas arī noved pie zema auto skaita ar attītu jeb viltotu nobraukumu - 9,6%. Toties 28,5% satiksmē izmantoto automašīnu ir bojātas, kas ir vērā ņemams īpatsvars. Valsts importē 54% no tajā pārdotajām lietotajām automašīnām, kas topa augšgalā publicētajās valstīts ir pats augstākais īpatsvars.

Centrāleiropas valstis - Horvātija, Čehija un Slovākija - izveidotajā tirgus caurspīdīguma indeksā ieņem vidējās vietas. Šīm valstīm ir augsts importa īpatsvars, kā arī liels skaits bojātu automašīnu.

Puse Čehijas lietoto automašīnu ir importētas no ārzemēm. 51,6% ir bojātas un 11,4% ir viltots nobraukums.

Čehijas kaimiņvalstī Slovākijā ir vēl augstāks importētu mašīnu īpatsvars - 58,5%. Savukārt 57,7% mašīnu ir bojātas. Tāpat vienai no deviņām automašīnām ir viltots nobraukums.

Situācija lietoto automašīnu tirgū ir līdzīga arī Ungārijā. 52,6% mašīnu ir importētas, 55% - bojātas un 12,7% ar viltotu odometra rādījumu. Lai arī Horvātijā ir viens no zemākajiem viltotu nobraukumu īpatsvariem (10,3%), tajā ir ievērojams skaits importētu mašīnu (69,3%), un 56,4% automašīnas ir bojātas.

"carVertical" norāda, ka lietotas automašīnas pirkšana Latvijā, Lietuvā, Ukrainā vai Rumānijā ir riskants pasākums, jo daudziem auto ir slēpti bojājumi, viltoti nobraukuma rādījumi un citas problēmas. Tāpat šajās valstīts ir plaši izplatīta krāpniecība, kuras nagos iekrīt daudzi pircēji.

Pats šaubīgākais automašīnu tirgus ir Latvijā, kur 23,6% "carVertical" pārbaudītu automašīnu konstatēts viltots nobraukums. Dati šajā ziņā ir līdzīgi arī citās Austrumeiropas valstīs - Rumānijā ir 19,6% automašīnu ar viltotu nobraukumu, Ukrainā - 15,6%, un Lietuvā - 18,1%.

Ukraina ir auto importa līderis - vairāk nekā 80% automašīnu valstī ir ievestas no ārzemēm. Latvija (75,5%), Rumānija (67,2%) un Lietuva (75,3%) šajā rādītājā daudz neatpaliek.

Lielākajā daļā Austrumeiropas valstu automašīnas tiek ievestas bojātas, pēcāk salabotas un pārdotas kā pilnīgi jaunas, tādēļ Austrumeiropā ir tik augsts bojātu mašīnu skaits, skaidro "carVertical". Lietuvā bojāti 59% automašīnu, Latvijā - 57,5%, Rumānijā - 57% un Ukrainā - 46,7%.

Buzelis skaidro, ka ievērojami augstāks lietoto automašīnu importa īpatsvars ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ Austrumeiropas valstis vairāk cieš no krāpniecības. Imports tiešā mērā paaugstina nobraukuma viltošanas skaita pieaugumu, taču šādus pārkāpumus ir grūti noteikt, it īpaši, ja darījums notiek starp dažādām valstīm.

Pētījums balstīts uz datiem no faktiskajiem pārskatiem par automašīnām, ko "carVertical" klienti iegādājušies 12 mēnešu periodā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas automobiļu datu platformas "carVertical" pārvaldītāja "CV Group" apgrozījums pērn pieauga uz pusi, sasniedzot 17,7 miljonus eiro, savukārt kompānijas peļņa vēl nav publiskota, informē platformas pārstāvji.

"carVertical" skaidro, ka piegādes ķēdes krīze ir skārusi autobūves uzņēmumus visā pasaulē, izraisot mikroshēmu deficītu un mainot patērētāju paradumus.

Kā norāda carVertical izpilddirektors Roks Medonis (Rokas Medonis), uzņēmuma ieņēmumi palielinājušies, paplašinot darbību Centrāleiropas, Austrumeiropas un Amerikas tirgos, pateicoties dažādām mārketinga stratēģijām mērķa valstīs. Uzņēmums ir arī ieguldījis ievērojamus līdzekļus datu apstrādē, pakalpojumu uzlabošanā un klientu apmierinātības uzlabošanā. 2021. gadā carVertical portfelim pievienoja tikai divus jaunus tirgus: Dāniju un Apvienoto Karalisti.

"Pasaulē valdošās pusvadītāju krīzes dēļ lietotu automobiļu piedāvājums noteiktos tirgos ir samazinājies par 40%. Tā kā nodrošinām autovadītājiem automobiļu vēstures pārskatus, mēs tiešā veidā izjutām šīs krīzes sekas. Tomēr tas nav atturējis mūs no finanšu mērķu sasniegšanas. Patiesībā par spīti šīm grūtībām mūsu komandas apjoms kopš 2021. gada sākuma ir pieaudzis no 36 līdz 76 darbiniekiem," stāsta Medonis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieaugot elektroauto popularitātei, daudzi cilvēki pārsēžas elektromobiļos, lai samazinātu izmešus, ekspluatācijas un remonta izmaksas. Savukārt auto vēstures izpētes uzņēmuma “carVertical” veiktajā pētījumā atklāts, ka arī elektroauto cieš no tiem pašiem krāpniecības veidiem, kā iekšdedzes dzinēja spēkrati, tajā skaitā arī no nobraukuma viltošanas.

Lai arī valstis pamazām samazina elektrisko automašīnu izmantošanas labumus, šos spēkratus tāpat ir vieglāk uzturēt. Kā arī tehnoloģiskajā ziņā tie ir krietni attīstītāki nekā dīzeļa un benzīna automobiļi. Taču jebkuru elektroauto nobraukumu ir iespējams “attīt”. Šādiem auto ir tieši tāds pats digitālais odometrs, kā jebkuram citam automobilim. Turklāt digitālo odometru manipulēt ir krietni vieglāk nekā mehānisku odometru, kas atrodams vecākos auto. Saskaņā ar “carVertical” informāciju, 15,6 % no visiem Eiropas transportlīdzekļiem ir viltots nobraukums.

Elektroauto īpatsvars šajā ziņā ir visai līdzīgs – 13,4 % elektromobiļu odometra rādījumi ir manipulēti. Dati norāda uz to, ka elektroauto un iekšdedzes dzinēju spēkratu pircēji saskaras ar teju vienādu nobraukuma viltošanas risku.

Komentāri

Pievienot komentāru