Latvijā ir sākušās pārmaiņas, un arī Latvijas tēlam un pozicionējumam ir laiks mainīties. Šobrīd Latvijas tēla veidošanu varētu salīdzināt ar orķerstri, kurš spēlē bez notīm, bez diriģenta un to, kas pašam šķiet skanīgākais.
Latvijas tēla veidošanā mums ir jākļūst kā vienotam orķestrim, kurā mūsu valsts pārvalde, uzņēmumi un ikviens sabiedrības loceklis, spēlējot katrs savu instrumentu, veido vienotu skaņdarbu par Latviju.
Pie tāda slēdziena nonācām pēc The Red Jackets kustības iniciētās apaļā galda diskusijas par Latvijas valsts un ekonomikas tēla veidošanu, kas norisinājās novembra nogalē.
Diskusijas galvenie jautājumi bija – kāds ir Latvijas ekonomikas tēls šobrīd, kādu mēs vēlamies redzēt Latvijas tēlu 2020. gadā un kas ir atbildīgs par šī tēla veidošanu.
Diskusijā piedalījās gan Latvijas Institūts un Tūrisma attīstības valsts aģentūra, gan LDDK (Latvijas Darba devēju konfederācija), LTRK (Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera), The Red Jackets līdzautori GatewayBaltic, Zīmolu ligzda Matka, DDB, gan arī četri no izcilākajiem Latvijas eksporta zīmoliem – Grindex, SAF Tehnika, Pet Baltija un LDZ Cargo, kā arī pārstāvji no Ārlietu Ministrijas, LIAA, Pārresoru koordinācijas centra un Latvijas Eiropas Prezidentūras biroja 2015.
Apaļā galda diskusijā vienojāmies, ka Latvijas ekonomikas zīmolvedība ir stratēģisks instruments mūsu valsts konkurētspējīgai attīstībai, taču šobrīd netiek veidots vienots Latvijas tēls.
Tā kā katra valsti pārstāvošā organizācija veido savu ziņu un pozicionējumu, tad ne tikai tiek nelietderīgi izmantoti resursi, bet arī nav vienota ziņojuma, ko vēlamies nodot ārvalstu partneriem un investoriem, lai viņus ieinteresētu sadarboties ar Latviju.
TAVA Best Enjoyed Slowly zīmols ir lielisks piemērs, kā trīs gadu laikā var sasniegt rezultātus, ja tiek stratēģiski strādāts pie zīmola komunikācijas un tā pozicionējuma.
Tā kā tuvāko divu gadu laikā Latvijā norisināsies Eiropas līmeņa aktivitātes – Rīga 2014 un Eiropas Prezidentūra 2015, tā būs lieliska iespēja pieteikt Latvijas ekonomikas/ valsts zīmolu starptautiski.
Taču, lai šo momentu nenokavētu, ir jāsāk rīkoties tagad.
Atziņas, kas mums ir no šīs diskusijas:
- Latvijai ir jāveido vienots Latvijas tēls un pozicionējums, lai 2020. gadā tas jau būtu iesakņojies Latvijas sabiedrībā un guvis atpazīstamību starptautiski
- ir jāizvirza atbildīgā organizācija, kas īsteno zīmolvedības komunikāciju, kurai tiek atvēlēti arī finansiālie resursi valsts zīmolvedībai
- iesaistīt profesionāļus zīmolvedības startēģijas izveidē un īstenošanā
- veik integrētu komunikāciju - Valsts amatpersonu vizītes, konfereņču, izstāžu, forumu un citu nozīmīgu pasākumu laikā.
- monitorēt komunikācijas sasniegtos rezultātus, izmantotos rīkus, un valsts un sabiedrības iesaisti šo rīku izmantošanā komunikācijā
- zīmolvedības ziņu nodot sabiedrībai kā valsts vēstnešiem, iesaistot uzņēmēju organizācijas kā LTRK un LDDK, un sabiedriskos medijus.
The Red Jackets ir aizsācis nozīmīgu diskusiju, bet, lai Latvijas zīmolu attīstītu, ir vajadzīgas ne tikai skaistas runas un stratēģijas, bet darbi un rīcībspējīgi cilvēki.
Un galu galā, lai Latvijas tēla skaņdarbā ieklausītos, mūsu mūziķiem ir jāiedod notis, pēc kurām spēlēt, ir jāiemāca notis pareizi izspēlēt, un šim orķestrim ir vajadzīgs diriģents.