Daudzas transporta nozares kompānijas spiestas samazināt vai pārtraukt savu darbību nelabvēlīgās tirgus situācijas dēļ.
Savukārt transporta nozares pārstāvji pārmet līzinga kompānijām nevēlēšanos sadarboties. Lielākās problēmas radušās kompānijām, kas tirgū ienākušas nesen, bet darbību bija vērsušas uz Eiropas tirgu: pēdējo mēnešu laikā strauji sarucis imports/eksports no Eiropas, līdz ar to samazinājies arī starptautisko autopārvadātāju darba apjoms. «Eiropā konkurēt tagad ir grūti - priekšā ir rumāņi, bulgāri, poļi un čehi. Savukārt Baltijas tirgū daudz kas ir apstājies,» rezumē Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš. Līdz ar to līzinga kompānijām tiek atgriezts liels daudzums kravas auto, kuras kompānijām vairs nav vajadzīgas.
Eiforija beigusies
«Kompānijas nepārtraukti iegādājās jaunas kravas automašīnas un cerēja uz lielu izaugsmi. Tirgus bija piesātināts un automašīnu skaits tirgū pārāk liels. Tagad var redzēt, ka tā maize nav nemaz tik salda,» viņš uzsver. Daudzas ilgstoši strādājošās kompānijas šobrīd izvēlas neiegādāties jaunus auto, bet noturēt esošo potenciālu. Pārvadātāji prognozē, ka šogad un nākamgad nekas daudz nemainīšoties un tirgus nepaspēs atgūties. Līdz ar to tik drīz neatjaunosies kravas auto tirdzniecības apjomi, kādi tie bija pēdējos gados.
Krievijā var strādāt
Tiesa, daudzas kompānijas turpina veiksmīgi attīstīties - sevišķi tās, kas strādā Krievijas tirgū, kur kritums nav tik krass kā Baltijas tirgū vai Eiropā. Neskatoties uz pozitīvajiem rādītājiem, daudziem autopārvadātājiem radušās problēmas ar līzinga kompānijām, kas «kļuvušas ļoti aizdomīgas». Uzņēmēji gan nelabprāt runā par šo problēmu, jo nevēlas nokļūt «krustugunīs» starp līzinga kompānijām. Tomēr neoficiāli vairāki lielo kompāniju vadītāji norāda, ka līzinga nosacījumi tagad ir nepieņemami. «Tāda sajūta, ka kopš augusta līzinga kompānijas ar to vien nodarbojas, kā cenšas atgūt visas transporta vienības un iekārtas, kas paņemtas līzingā. Par attīstību viņi, šķiet, nedomā vairs vispār,» sašutis ir kādas transporta kompānijas īpašnieks. «Mēs taču esam vienā laivā. Kāds labums viņiem no tās kravas automašīnas - ir jāmeklē risinājumi, nevis vienkārši brutāli jāatsavina auto,» neapmierināts ir kāds cits uzņēmējs. Autoparku papildināt grūtības esot pat firmām, kas ne reizi nav kavējušas līzinga maksājumus un uzrāda pozitīvus darbības rezultātus. «Tādu attieksmi kā pēdējos mēnešos nekad neesmu saskāries, lai arī ne reizi neesmu kavējis maksājumus,» tā lielas kompānijas šefs.
Izdzīvos stiprākie
Scania pārstāvja Scania Latvia direktors Ervīns Arents uzskata, ka situācija tirgū ir nopietna, bet ne bezcerīga: «Pašreiz vissāpīgāk krīzi izjūt tie pārvadātāji, kuri ir strādājuši bez ilgtermiņa līgumiem.Tautas valodā runājot, no rokas mutē.»
SIA Domenikss (Mercedes) kravas automobiļu tirdzniecības un mārketinga vadītājs Aivis Zapereckis uzskata, ka tirgū valda nervozitāte un neskaidrība par notikumu tālāko attīstību. «Vislielākie pārbaudījumi autopārvadātājiem būs decembris un janvāris, kad Eiropā ir Ziemassvētku un Jaunā gada brīvdienas. Izdzīvos tie, kuri līdz tam laikam būs uzkrājuši resursus.»