AS Latvijas kuģniecība un tās meitas sabiedrības (LK Koncerns) nerevidētie neto zaudējumi 2011. gadā bija 24,9 miljoni latu, kas ir trīs reizes mazāk nekā iepriekšējā gadā, kad kuģniecība strādāja ar 78,4 miljonu latu lieliem zaudējumiem, liecina uzņēmuma pārskats Nasdaq Omx.
Būtiska neto zaudējumu daļa gan aizvadītajā gadā, gan 2010. gadā bija saistīta ar zaudējumiem no aktīvu vērtības samazināšanās, kam saskaņā ar Starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem ir nepieciešams veidot uzkrājumus, norāda Latvijas kuģniecība.
2011. gadā veikti uzkrājumi zaudējumiem no pārdošanai paredzēto aktīvu vērtības samazināšanās (trīs vecāki Handy izmēra kuģi) 12,56 miljonu ASV dolāru apmērā, kopējās flotes vērtības koriģēšanas 15,08 miljonu ASV dolāru apmērā un no nekustamo īpašumu ieguldījumu vērtības koriģēšanas 1,29 miljonu ASV dolāru apmērā.
Uzņēmums norāda, ka šis rezultāts atspoguļo sarežģīto finansiālo situāciju, ar kādu kuģu īpašniekiem nācās rēķināties aizvadītajā gadā, turpinot fiksēt vēsturiski zemākās frakts tirgus likmes.
«Iemesli tam ir dažādi un sarežģīti, taču divi galvenie faktori ir zemāks pieprasījums pēc naftas produktiem, ko izraisījusi globālās ekonomikas lejupslīde, it īpaši attīstītajās rietumvalstīs, un jauno tankkuģu skaita pieaugums. Pirms 2008. gada spēcīgā globālās ekonomikas izaugsme stimulēja pieprasījuma pieaugumu pēc kuģu pārvadājumiem, un tas veicināja jaunu tankkuģu būvniecību. Kuģu skaita pieauguma un šī brīža pieprasījuma samazinājuma sekas ir zemāki ienākumi kuģu īpašniekiem,» norāda uzņēmums.
Saimons Bleids, Latvijas kuģniecības valdes priekšsēdētājs uzņēmuma nākotnes perspektīvas iezīmē piesardzīgi optimistiskas: «Produktu tankkuģu tirgū ir dažas optimisma pazīmes. Nesen slēgto neekonomisko naftas pārstrādes rūpnīcu skaits Rietumeiropā un ASV, visticamāk, paaugstinās pieprasījumu pēc naftas produktiem, kurus būs jānodrošina modernākām pārstrādes rūpnīcām, kas ir uzbūvētas un tiks būvētas Vidējos un Tālajos Austrumos. Turklāt ir paredzams, ka arī ekonomikas izaugsme, piemēram, Dienvidamerikā un Āfrikā palielinās pieprasījumu pēc produktu tankkuģiem. Tā Latvijas kuģniecībai būtu laba ziņa.»
Aizvadītā gada beigās LK Koncerna flotes komerciālajā vadībā bija 20 tankkuģi. Kopējais neto reisu rezultāts no kuģniecības pakalpojumiem 2011. gadā bija 87,99 miljoni ASV dolāru (2010. gadā 88,31 miljoni) un liecina par ieņēmumu stabilizēšanos, norāda uzņēmums. Pērn peļņa no kuģu darbības bija 15,24 miljoni ASV dolāru, kas ir par 21% labāks rezultāts nekā iepriekšējā gadā (12,69 miljoni ASV dolāru), taču peļņa no kuģu darbības nesedza flotes finansēšanas izdevumus (20,27 miljoni ASV dolāru), skaidro uzņēmums.